Jump to content

Featured Replies

comment_20540

Hej.

Vad har du för typ av olja, är den gammal eller ny. :?:

Det går att efterjustera vippor om du har hydraliska

lyftare, en grundinställning på tidiga modeller av bla

289 är att den synliga delen på gängan ovanför mutter

är ca 6mm men det är kanske inget att bry sig om i

detta ämne. :?

Detta gäller i första hand motorer utrustade med

hydraliska lyftare :?

Du kan efterjustera vippor om du vill, det bästa är

att ha en ventilkåpa som man kapat bort toppen på,

denna kåpa monterar man sedan som skydd när man

ställer vipporna för att motorn bör gå på tomgång vid

justering = oljestänk, också för att du skall kunna hitta

den eller de vippor som väsnas, så du bör alltså ta av

ventilkåporna. :shock:

Du får heller inte skruva åt för hårt och du får bara röra

eller justera den som väsnas, justeringen är oftast hår-

fin när du hittat vippan, kan röra sig om ett halvvarv på

justermuttern. ;)

  • Author
comment_20615

Vet inte vad det är för fel på min motor för jag tog av ventil kåporna och ställde ventilerna i skifte en efter en.

Tre vippor var så lösa att man börjar misstänka att någon stöt stång har kroknat.

Men jag justerade de som glappade och sedan är det tyst, och motorn verkar gå fint. (Tycker jag iallafall)

comment_20887

Min tickar med lite. Inte på tomgång utan det hörs när man kör på låga/mellan varv.

Iofs är mina stänger och vippor mycket slitna.

Vet ej om jag borde posta dessa bilder men då förstår ni nog vad jag menar;

www.saab4fun.com/motor/IMG_7430.JPG

www.saab4fun.com/motor/IMG_7431.JPG

www.saab4fun.com/motor/IMG_7432.JPG

Väntar på den dagen knaster lossar och ventilen dyker. :?

Ja, det blir renovering i vinter...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...