KingCobra July 31, 2005 Report July 31, 2005 Ökar inte bränsleförbrukning rejält med en kompressor? är inte så insatt men det blir väl som att köra med turbo som laddar hela tiden? Går det inte att göra en "mad max", så att man kan starta o stänga kompressorn inne från bilen? Citera
LupusRex July 31, 2005 Report July 31, 2005 Många har funderat på "Mad Max"-grejjen, men det är jävligt svårt att få att fungera i praktiken, eftersom remmen som driver kompressorn drivs från vevaxeln. Dvs, om du ska stanna kompressorn som i filmen, måste du stanna motorn.Visserligen sänker du bränsleförbrukningen då, eftersom motorn inte går, men jag tror inte det var det du var ute efter. Citera
Leffe N cmc712 July 31, 2005 Report July 31, 2005 Jag vet inte om någon provat, men teoretiskt så skulle man kunna sätta en magnetkoppling, av samma typ som på ac-kompressorer, på remskivan till kompressorn. Och på så sätt styra kompressorn med en switch inifrån bilen. Citera
overlake CMC 1202 July 31, 2005 Report July 31, 2005 Kan bara jämnföra med min Cobra -01 och min nuvarande Cobra -04 med kompressor.Dom har likvärdiga bensinförbrukningar.Ligger på 1.2-1.3l/m om man inte tokgasar en tank. Citera
göran cmc 302 August 1, 2005 Report August 1, 2005 Samma här - förbrukningen har till och med gått ner en smula med kompressorn. Citera
overlake CMC 1202 August 1, 2005 Report August 1, 2005 Göran, är det du som har den röda cobracabben? Citera
Recommended Posts