Jump to content

Recommended Posts

Jag har lite problem med mitt elsystem. Jag är så trött på alla lösa sladdar o dåliga skarvar o allt möjligt, som någon tidigare ägare har gjort i min bil. Problemet är nu att när jag ska starta bilen och vrider om nyckeln så börjar motorn gå i gång men så fort jag släpper nyckeln från start läget till tändnings läget så stannar bilen. Instrumenten funkar som de ska o så när nyckeln är i tändnigsläge men motorn dör. Jag har provat att koppla en sladd direkt från batteriet till tändspolen och då går motorn när jag släpper nyckeln från startläget. Problemet är då att jag kan inte stänga av motorn med nyckeln utan måste ta bort sladden från tändspolen för att stänga av motorn.

Det konstiga i detta är att detta felet kom över nån dag. För bilen fungerade som den skulle. Sen när jag skulle ta bilen för att köra iväg näsa dag som hade detta felet uppstått.

Jag tog bort tändningslåset och kollade om felet låg där. Till min förvåning när jag tog bort tändningslåset och fick se sladdarna var dom bara ihoptvinnade och nästan lossnat från varann. Jag trodde att felet låg här så jag lödade ihop sladarna och hoppades på att detta skulle fungera men det gjorde det inte.

Är det någon som har någon aning om var felet kan var. Eller ska jag dra nya sladdar till tändningslåset om nu detta är felet?

mike

Du har avbrott någonstans mellan tändningslåset och spolen. Det sitter ett motstånd på kabeln till spolen (exakt var vet jag tyvärr inte), kan vara det som pajjat. Har du orginal varvräknare i bilen?

Anledningen till att den tänder i startläge är att då får spolen ström direkt från startrelät, för att spolen ska ge mera "kräm" just under startögonblicket.

Jag har inte en orginal varvräknare. Men jag vet var motståndet sitter får ta o kolla det. Jag mätte strömmen från tändningen till spolen så var den på 1,5 är lite för lite.

mike

Jaa, 1,5 volt är ju lite för lite. :shock:

Kanske skulle räcka till en B18... ;):lol:

Har du brytarna kvar eller kör du med Ignitor eller liknande?

I så fall så kan du strunta i motståndet och dra en ny kabel från t-låset direkt till spolen, tror tillochmed att det rekommenderas i mont.anvisningen till Ignitor. :roll:

Jag har brytarna kvar. Men då måste jag ha motståndet kvar om jag har brytare då? Får ut o kolla om det är motståndet som är kasst. Men om det inte skulle vara motståndet finns det något annat som kan vara fel då? Eller är det det då bäst att dra nya sladdar från tändningslås till spole?

mike

Ja att det kan vara glappkontakt skulle inte förvåna mig så som sladdarna såg ut bakom tändningslåset. Jag märkte en grej att när jag hade nyckeln i tändningsläge så blev tändningslåset jättevarmt brände nästan mig. Kan det vara kortslutning någonstans?

mike

Visserligen är det mycket ström som går igenom t-låset när allt är påslaget (fläkt mm.) så lite ljummet kan det bli. Men blir det så varmt så man bränner sig så kan det vara kortis någonstans, eller så har någon kopplat på för många extra förbrukare...

Hej!

Det är inget motstånd som sitter någonstans, det är en kabel med högt

motstånd. En rosa kabel från tändningslåset. Byter färg till röd med grön

rand innan den går genom torpedväggen.

M.v.h.

Kom fram till i ett tidigare inlägg att jag har ett motstånd som sitter bredvid tändspolen.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1660&highlight=motst%E5nd

Eftersom inte många sladdar som är orginal i mitt elsystem så har jag inte inte kvar den motståndskabeln. Det är nog en av anledningarna varför det är så svårt att hitta felet för inga färger på på mina sladdar stämmer överens med el schemat :roll:

mike

Vet ej hur många kablar du har till ditt tändn.lås.

På min 66:a är det 3 (har jag för mig).

När jag tappade nycklarna ifjol. Gjorde jag så här...

Jjag tog loss kablarna bakom tändn.låset.

Höll ihop 2 av de 3 kablarna (prova dig fram). Klickar det i reläet så är det de två som är själva hållkretsen, sätt ihop dem provisoriskt . Ta den 3:e kabeln som är startmotorn och håll emot de 2 andra ta bort när motorn startar. Om det funkar på detta sättet är tändningslåset kasst, utslitet. För att slå av motorn, dela på hållkretsen.

Jag körde några veckor på detta sättet förra året. *L*

Kom bara ihåg att hålla kretsen delad. Om de kommer ikontakt tex. över natten drar de ur batteriet.

Om detta inte funkar är det avbrott eller liknande enl. tips ovan.