Jump to content

Crusing

Recommended Posts

Posted

Hej på er,

Jag bara undrar, hur alla kan crusa med sina mustanger.

Hur långt går era bilar upp i värme innan mätaren stannar upp?.

Kokar era bilar?

Intressant att veta,

Mvh Robban

Posted

Jag har 2 bilar en med 351cl och en med 429scj, bägge kan stå på tomgång hur länge som helst utan några värme problem, detsamma vid cruising inga som helst värme problem även om det är 30 grader ute.

Om jag inte mins fel så var det väl du som hade undringar om din motor var sänkt ?

Var det inte som så att man kom fram till att du hade fel fläktkåpa ?

HAr du själv värme problem eftersom du frågar ?

Posted

Hej igen,

Jag har en nyrenoverad motor och nytt kylsystem. Nålen går nära rött men då vågar jag inte fortsätta, den kanske stannar där??

Det var min motor som var sänkt, men fläktkåpan passar, det gör tyvärr inte orginalfläkten.

Motorn är en 351 cl med big block kylare.

Hur varmt går era motorer?

Mvh Robban

Posted

Intressant det där att motorn var sänkt, hur blev det med växellåds fästet ? eller är det sänkt också ?

Om du har en ordentlig kylare vilket du borde ha om du har en bigblock kylare, så skall det inte vara några problem om original fläkten sitter monterad på rätt sätt mellan fläktkåpa och kyl.

Har du någon bild som visar hur det ser ut ?

Posted

Hej!

Hadde en 351 med liknande problem för ett par år sedan. Felet var så enkelt som att kylarlocket inte tätade ordenligt så att det inte blev ordentligt tryck i systemet

Mvh

Darne CMC 1080

Posted

Intressant inlägg om kylartrycket!

Jag hade ett litet läckage på värmepaketet när jag testade :shock:

Undrar om detta kunde påverkat :?:

Mvh Robban

• 3 weeks later...
Posted

Har kopplat förbi värmepaketet. Men problemet kvarstår.

Kan köa i ca 20 minuter sedan är värmen på topp, vad har ni för termostater?..kan det vara fel på den

Tacksam för hjälp

Mvh Robban

Posted

Det är nog så att många mätare visar fel av olika orsaker,undrar om det går att mäta på annat sätt typ stoppa en termometer i kylet när den går på tomgång och därmed få en uppfatning om den stämmer eller inte.

Posted

Koka termostaten i vatten med en termometer i, så ser du när den öppnar.

Angående cruising, så är det inga problem.

Har en 302 i 65:an med lite under 11:1 i komp, en 3-radig kylare av originalstorlek. Bilen kan stå "en vecka" i rödljus utan att koka. Temperaturen ( med 160 F termostat, ~71 C) ligger runt 160-170 F enligt mätaren. Kanske lite kallt, borde eventuellt höja till 80 C.

Posted

Köpte min bil med trasig tempmätare, sades det.

Körde in till kompisens mack därhemma, han kunde kolla med instrument utanpå slangarna hur varmt det var (85 grader). Den gamle termostaten började öppna sig på 67 grader satte i en som öppnade på 87 grader , nu rör mätaren sig lite, till klockan 7 ungefär då har jag 88-90 grader i systemet.