Pelle cmc 375 June 16, 2003 Report June 16, 2003 Jag har inte varit säker på vilken bakaxel jag har, men efter demontering och slagning i div. böcker tror jag att jag har en axel med axel drevdimeter 7 3/4 och utväxling 2,80:1 Blir inte detta lite väl högt till en 289a? Citera
Gäst June 16, 2003 Report June 16, 2003 Har du 7 3/4 axel så var din musse utrustad med en 6cyl maskin tidigare?Inte helt 100% men jag har aldrig sett en V8 musse med 7 3/4 axel orginal.Kanske de allra tidigaste hade det?Snabbast ser du det på antal hjulbultar4 bultar/hjul=6cyl5 bultar/hjul=8cylOm det är 289'a orginal så ska du minst ha en 8'' axel8'' axel ser du om du tittar bakifrån på axeln så ska den ha 2st vårtor som går inåt i axelhuset.Stora som en femkrona ungefärInga bultar ska du se bakifrån heller som du gör på 7 3/4 axeln2.8:1 är en bekväm landsvägs utväxling.När du kommer över 3.5:1 så börjar det bli högt. Citera
Pelle cmc 375 June 16, 2003 Author Report June 16, 2003 Jo då allt stämmer med en 8a tummare 5 bultat "vårtor" delas fram mot kardan, men jag har 42 kuggar på drevet och när jag tittar i en tabell i Mustangs shop manual så finns det bara en 7 3/4 tums med 42 kuggar. Tänker jag fel när jag tror att 2.8:1 är högre än 3.5:1? Citera
Bosse N June 16, 2003 Report June 16, 2003 En utväxling på 2,8:1 jämfört med 3,5:1 betyder att bilens accelerationstid blir längre men i gengäld blir topphastigheten högre och bränsleförbrukningen lägre. Själv har jag tidigare ägt en trettiotals Ford med en bakaxelutväxling på 4:44. Motorn var en V8 sidspis på 85 hk. Den bilen var förvånansvärt snabb och hängde utan problem med i stadstrafik men när man kom upp i 60 km/h och därutöver då började det låta lite plågat och du kan ju tänka dig hur den lät när man kom upp i 90 knyck om man nu överhuvudtaget pressade den så hårt, inge vidare trevligt. Dessutom drog den maskinen på 221 cu 30% mer bränsle än min Musse med 289:a som jag dessutom står på mer med.Jag tycker du skall vara mer än nöjd med din utväxling på 2,8:1. Själv skulle jag inte ha ett dugg emot att ha en så numeriskt låg utväxling. (Min är på 3,0:1) Citera
Pelle cmc 375 June 16, 2003 Author Report June 16, 2003 En 65a cab är ju inget landvägslok det blir väl en del åka i stan, då kan det ju vara kul om man kunde få det att gnälla lite i något gathörn, så att folk får upp ögonen för dessa fina bilar!!! Men jag var mest nyfiken på var min typ av axel hör hemma? Citera
Ronnie S June 17, 2003 Report June 17, 2003 Min bil har 2,80:1 och den går loss utan några större problem så länge automaten går på ettans växel, och då har jag en helt original 289-2V på 200 hk. Har man manuell låda bör det vara ännu lättare att "dra loss". Jag är nöjd med den utväxlingen faktiskt. Citera
Pelle cmc 375 June 17, 2003 Author Report June 17, 2003 Är det någon som vet vilka axlar som finns? Som jag sagt tidigare så har jag 42 kuggar på drevet och vad jag fått fram i tabeller så finns det bara på en 7 3/4 tummare men allt annat på min axel stämmer med en 8 tummare. Det är lite svårt att mäta en så liten skillnad utan att demontera drevet från klumpen. Räknas en 7 3/4 ing till 7 eller 8 tummare? Jag håller på att beställa nya tätningar så jag är i stort behov av att veta vilken jag har! Citera
Gäst June 17, 2003 Report June 17, 2003 Det finns nästan obegränsat med utväxlingar beroende på vilken bil axeln satt på.Du kan glömma det där med 7 3/4 på din bil.Du har en 8'' axel9'' axel är inte heller 9'' när man mäter diametern.Om du vill veta mer vad som skilljer 7 3/4 och 8'' så är en viktig del själva husets konstruktionPå 8'' axel tar du ut hela differentialen mot växellådans riktning.På 7 3/4 plockar man ut differentialen bakifrån.På 8'' & 9'' får du ut differentialen i en hel enhet med Pinjong och drev i ett stycke.På 7 3/4 så plockar man ut komponenterna löst direkt från huset.Här är en bild på 8'' axel iallafall Citera
Pelle cmc 375 June 17, 2003 Author Report June 17, 2003 Den överensstämmer precis med min. Vad som gör mig undrande är att jag har 42 kuggar på drevet och i Mustang hop manual står det att det då är en 7 3/4, men det finns väl även på 8 tummarnadå? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.