Jump to content

Lämplig utväxling


Pelle cmc 375

Recommended Posts

Jag har inte varit säker på vilken bakaxel jag har, men efter demontering och slagning i div. böcker tror jag att jag har en axel med axel drevdimeter 7 3/4 och utväxling 2,80:1 Blir inte detta lite väl högt till en 289a?

Link to comment
Share on other sites

Har du 7 3/4 axel så var din musse utrustad med en 6cyl maskin tidigare?

Inte helt 100% men jag har aldrig sett en V8 musse med 7 3/4 axel orginal.

Kanske de allra tidigaste hade det?

Snabbast ser du det på antal hjulbultar

4 bultar/hjul=6cyl

5 bultar/hjul=8cyl

Om det är 289'a orginal så ska du minst ha en 8'' axel

8'' axel ser du om du tittar bakifrån på axeln så ska den ha 2st vårtor som går inåt i axelhuset.

Stora som en femkrona ungefär

Inga bultar ska du se bakifrån heller som du gör på 7 3/4 axeln

2.8:1 är en bekväm landsvägs utväxling.

När du kommer över 3.5:1 så börjar det bli högt.

Link to comment
Share on other sites

Jo då allt stämmer med en 8a tummare 5 bultat "vårtor" delas fram mot kardan, men jag har 42 kuggar på drevet och när jag tittar i en tabell i Mustangs shop manual så finns det bara en 7 3/4 tums med 42 kuggar.

Tänker jag fel när jag tror att 2.8:1 är högre än 3.5:1?

Link to comment
Share on other sites

En utväxling på 2,8:1 jämfört med 3,5:1 betyder att bilens accelerationstid blir längre men i gengäld blir topphastigheten högre och bränsleförbrukningen lägre.

Själv har jag tidigare ägt en trettiotals Ford med en bakaxelutväxling på 4:44. Motorn var en V8 sidspis på 85 hk. Den bilen var förvånansvärt snabb och hängde utan problem med i stadstrafik men när man kom upp i 60 km/h och därutöver då började det låta lite plågat och du kan ju tänka dig hur den lät när man kom upp i 90 knyck om man nu överhuvudtaget pressade den så hårt, inge vidare trevligt. Dessutom drog den maskinen på 221 cu 30% mer bränsle än min Musse med 289:a som jag dessutom står på mer med.

Jag tycker du skall vara mer än nöjd med din utväxling på 2,8:1. Själv skulle jag inte ha ett dugg emot att ha en så numeriskt låg utväxling. (Min är på 3,0:1)

Link to comment
Share on other sites

En 65a cab är ju inget landvägslok det blir väl en del åka i stan, då kan det ju vara kul om man kunde få det att gnälla lite i något gathörn, så att folk får upp ögonen för dessa fina bilar!!! Men jag var mest nyfiken på var min typ av axel hör hemma?

Link to comment
Share on other sites

Min bil har 2,80:1 och den går loss utan några större problem så länge automaten går på ettans växel, och då har jag en helt original 289-2V på 200 hk. Har man manuell låda bör det vara ännu lättare att "dra loss".

Jag är nöjd med den utväxlingen faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vilka axlar som finns? Som jag sagt tidigare så har jag 42 kuggar på drevet och vad jag fått fram i tabeller så finns det bara på en 7 3/4 tummare men allt annat på min axel stämmer med en 8 tummare. Det är lite svårt att mäta en så liten skillnad utan att demontera drevet från klumpen. Räknas en 7 3/4 ing till 7 eller 8 tummare? Jag håller på att beställa nya tätningar så jag är i stort behov av att veta vilken jag har!

Link to comment
Share on other sites

Det finns nästan obegränsat med utväxlingar beroende på vilken bil axeln satt på.

Du kan glömma det där med 7 3/4 på din bil.

Du har en 8'' axel

9'' axel är inte heller 9'' när man mäter diametern.

Om du vill veta mer vad som skilljer 7 3/4 och 8'' så är en viktig del själva husets konstruktion

På 8'' axel tar du ut hela differentialen mot växellådans riktning.

På 7 3/4 plockar man ut differentialen bakifrån.

På 8'' & 9'' får du ut differentialen i en hel enhet med Pinjong och drev i ett stycke.

På 7 3/4 så plockar man ut komponenterna löst direkt från huset.

Här är en bild på 8'' axel iallafall

127_0211_susp_9_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den överensstämmer precis med min. Vad som gör mig undrande är att jag har 42 kuggar på drevet och i Mustang hop manual står det att det då är en 7 3/4, men det finns väl även på 8 tummarnadå?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...