Jump to content

289:a frågor


AndreasL.

Recommended Posts

Hade för en tid sen bort ena toppen för att byta topp-packningen.

Passade då på att kolla o mäta på ventiler m.m så man vet vad man kör med för grejer

Topparna är 289 toppar med gjutnummer C5AE, insug 38mm utblås 46,5mm. Är det något o använda om man renoverar motorn eller likn.?

Vet ej om blocket är borrat (glömde mäta cyl.loppen :evil: ), men på kolvarna stog det .040

Kanske betyder nåt helt annat?!

Nån som vet?!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det var stora variationer i produktionen av block, ibland kan man borra .060, ibland bara .030. Det borde inte vara problem med .040 över, om man inte trimmar, borde nog hålla om man håller sej till originalgrejer och max 5800-6000 rpm.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Är variationerna på blocken olika beroende på vilka år de är tillverkade?

Anledningen till frågan om max .030" överdimension är att man kan få problem med kylningen om man borrar upp för mycket, hörde jag.

Har nämligen själv problem med att motorn blir väldigt varm på tomgång, kokar dock inte, men kan pytsa ur sig en skvätt vatten från skvaller-röret.

Om det har med min överdimension att göra eller ej vet jag inte...

Någon som har når bra förslag!

Link to comment
Share on other sites

Vissa år är blockena väldigt "dåliga". Slarvigt gjutna och av ojämn kvalitet.

Jag minns inte exakt vilka år det var, men man ser den dåliga finishen också utanpå. Mycket gjutskägg, skrovliga ytor och allmänt risiga block.

Kylningsproblem kan jag inte förstå fastän man skulle borra mycket, men med dåligt maskinjobb kan det uppstå. Jag har sjäv en reservmotor i garaget som är borrad .040. Är inte rädd för det blocket alls, den motorn kommer i en glidarbil, så inga problem. Spola hela systemet, se till att din kylare är ren och tillräckligt effektiv, samt att vattenpumpens vingar är hela, så skall det inte vara värmeproblem. Kylarkorken skall öppna som den skall och cyllockspackningarna bör vara hela och inga sprickor i gjutgodset i block eller toppar.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Då borde det inte vara några problem att köra vidare med de blocket.

Kylaren är renoverad förra året, men jag tror dock att den är till årsmodell 65-66 med tanke på storleken. Från -67 o uppåt är kylarna lite bredare, har jag kommit fram till, men om det gör skillnad i kylning vet jag inte (svindyrt med ny kylare!) men jag blir kanske tvungen...

Ska ta och spola igenom systemet, har kollat på blocket efter avtappningsskruvar men inte hittat dem.

Vet nån vart den/de sitter någonstans???

Tack så länge!!

Link to comment
Share on other sites

Sök på detta forum efter tips var kranarna sitter.

Leta efter en 3 eller 4 radig (HD) kylare om du förnyar. Det måste räcka, annars är det något fel. Kan vara knepigt att få spolat blocket utan att knacka ur fryspropparna. Försök ta ur åtminstone 1 /sida, så att du kan spola rent.

Överhettning kan ha flera orsaker, det är skäl att lokalisera problemet, och försöka åtgärda det. En original eller moderat trimmad motor bör kunna gå fullt hur länge som helst , utan att börja koka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...