AndreasL. August 3, 2005 Report August 3, 2005 Hade för en tid sen bort ena toppen för att byta topp-packningen.Passade då på att kolla o mäta på ventiler m.m så man vet vad man kör med för grejerTopparna är 289 toppar med gjutnummer C5AE, insug 38mm utblås 46,5mm. Är det något o använda om man renoverar motorn eller likn.?Vet ej om blocket är borrat (glömde mäta cyl.loppen ), men på kolvarna stog det .040Kanske betyder nåt helt annat?!Nån som vet?!mvh Citera
ThomasFB August 3, 2005 Report August 3, 2005 Insugsventilen är större än utblås. Blocket är borrat till .040 överdimension.Topparna är modell 1965. Citera
AndreasL. August 3, 2005 Author Report August 3, 2005 Ja, helt rätt..blandade ihop insug o utblås måtten...misstänkte nästan att blocket är borrat till .040 överdimension, lite för mycket på en 289:a tror jag? De är väl max .030 har jag läst. Citera
ThomasFB August 4, 2005 Report August 4, 2005 Det var stora variationer i produktionen av block, ibland kan man borra .060, ibland bara .030. Det borde inte vara problem med .040 över, om man inte trimmar, borde nog hålla om man håller sej till originalgrejer och max 5800-6000 rpm. Citera
AndreasL. August 4, 2005 Author Report August 4, 2005 Ok. Är variationerna på blocken olika beroende på vilka år de är tillverkade?Anledningen till frågan om max .030" överdimension är att man kan få problem med kylningen om man borrar upp för mycket, hörde jag.Har nämligen själv problem med att motorn blir väldigt varm på tomgång, kokar dock inte, men kan pytsa ur sig en skvätt vatten från skvaller-röret.Om det har med min överdimension att göra eller ej vet jag inte...Någon som har når bra förslag! Citera
ThomasFB August 6, 2005 Report August 6, 2005 Vissa år är blockena väldigt "dåliga". Slarvigt gjutna och av ojämn kvalitet.Jag minns inte exakt vilka år det var, men man ser den dåliga finishen också utanpå. Mycket gjutskägg, skrovliga ytor och allmänt risiga block. Kylningsproblem kan jag inte förstå fastän man skulle borra mycket, men med dåligt maskinjobb kan det uppstå. Jag har sjäv en reservmotor i garaget som är borrad .040. Är inte rädd för det blocket alls, den motorn kommer i en glidarbil, så inga problem. Spola hela systemet, se till att din kylare är ren och tillräckligt effektiv, samt att vattenpumpens vingar är hela, så skall det inte vara värmeproblem. Kylarkorken skall öppna som den skall och cyllockspackningarna bör vara hela och inga sprickor i gjutgodset i block eller toppar. Citera
AndreasL. August 7, 2005 Author Report August 7, 2005 Ok. Då borde det inte vara några problem att köra vidare med de blocket.Kylaren är renoverad förra året, men jag tror dock att den är till årsmodell 65-66 med tanke på storleken. Från -67 o uppåt är kylarna lite bredare, har jag kommit fram till, men om det gör skillnad i kylning vet jag inte (svindyrt med ny kylare!) men jag blir kanske tvungen...Ska ta och spola igenom systemet, har kollat på blocket efter avtappningsskruvar men inte hittat dem.Vet nån vart den/de sitter någonstans???Tack så länge!! Citera
ThomasFB August 7, 2005 Report August 7, 2005 Sök på detta forum efter tips var kranarna sitter.Leta efter en 3 eller 4 radig (HD) kylare om du förnyar. Det måste räcka, annars är det något fel. Kan vara knepigt att få spolat blocket utan att knacka ur fryspropparna. Försök ta ur åtminstone 1 /sida, så att du kan spola rent.Överhettning kan ha flera orsaker, det är skäl att lokalisera problemet, och försöka åtgärda det. En original eller moderat trimmad motor bör kunna gå fullt hur länge som helst , utan att börja koka. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.