Jump to content

Äntligen fick jag tummen ur ***** - Stor update med bilder!


Recommended Posts

Ja, äntligen fick jag ut tummen som satt ganska så hårt. Har fått en plåtslagare som hjälper till med innerskärmarna fram och även att fixa bakstammen, plus en del annan rost som vi hittar allt eftersom. Ju mer vi plockar bort desto mer rasar ner av sig självt. Så man får väl fixa det man hittar. Det var lite fram i torpeden som vi måste skära ut och lägga dit ny plåt. Som tur är så är han jäkligt duktig killen som hjälper till, och det plåtar jag inte har, dom knackar han själv för hand!

Det var inte bara framskärmarna vi tog hand om idag, jag, brorsanm och en polare plockade även ur klädseln ur bilen, för att kolla golvet så att det ser OK ut, och det såg inte så farligt ut, det var en liten spricka i golvet som vi kommer svetsa, ser inte ut att vara något farligt (bifogar bild). Imorgon ska vi troligtvis plocka ut instrument brädan också, så att inget börjar brinna när vi ska till och skära med plasman och svetsa ny plåt framför där.

Jag tror inte jag kommer att slita ut ljuddämpande mattor och sådant, det ser ut att vara friskt ändå golvet, ingen rost eller sådär under vad vi kunde se.

Neh, nu skickar jag upp bilderna så får ni själva se.

Igår var jag upp till garaget igen och det blev en del timmars jobb då också. Vi var 5st som höll på en stund men mestadels av tiden var vi 4st, så det blev ju ett par arbetstimmar på bilen. Vi har ni fått ut i stort sätt allting, ska väl ut med innertaket idag så att det inte förstörs eller får färg på sig sedan när det ska lackas. Vi ska väl ut med rutorna idag också, sedan är det inte så mycket kvar att riva på bilen så då kan det inte gå så mycket mera bakåt utan då måste det vända och gå frammåt igen. Här kommer två bilder till IAF. Den ena bilden är på A/C'n vi hittade bakom handskfacket och den andra bilden är på golvet efter det att jag spenderat 8h med värmepistol och en liten liknande stekspade och skrapat bort den där svarta ljudisolerings mattan eller vad det var.

Hej.

Allt känns igen inget och är inte ovanligt på årmodell 71-73,

det konstiga är att samma typ av rostskador är ganska

vanliga på alla 64½-73 Mustanger. :?

I ärlighetens namn så är den många av de Svensksålda

och använda Mustanger som fått ny plåt både här och där. :shock:

Men man får laga och vara glad ändå, för att ta död på

en Mustang krävs det mer än rost särskilt om den hamnar

i händerna på en entusiast. ;)

Ja det kikade ju fram en del rost i torpeden när man började på. Golvet verkar vara lagat en gång redan men jag kan ju inte påstå att dom har gjort ett bra jobb. Men det känns bra att man plockade ur allting, hade ju igentligen inte tänkt slita ut ljudisoleringsmattan och sådant, men när jag kom till garaget igår morse så hade brorsan och farsan redan börjat gjort det, så då var det ju bara att fortsätta, och det känns skönt idag att vi gjorde det.

Hann inte med att plocka ur innertaket idag, plåtslagaren som håller på har fixat en del med torpeden så han har tagit upp en del plats i bilen, så jag fick göra tidig kväll idag, känndes mest bara som jag var ivägen för plåtslagaren.

Det lät som brorsan skulle börja blästra torpeden och balkarna ikväll, får väl se om han orkar med det, annars får jag göra det i helgen eller något sådant. Ska även ta och blästra golvet så man får bort all ytrost i golvet och sedan lägga på ny primer så att allt blir schysst när det ska lackas sedan.

Skickar med en bild också, tydligen var inte balkarna helt scyssta, det var upprostat lite höger fram innanför dämparen och dämpar tornet. Gröna ringar på bilden är ställen där det är rost hål, röda inrigningen är ett lagat rost hål i torpeden. Syns ganska tydligt också att vi fått dit en av innerskärmarna, så snart vänder det nog och man inte längre "förstör" utan man lagar också.

Jag känner redan nu att det pirrar lite i magen, det känns att den kommer att bli i RIKTIGT bra skick när vi är klar med den, eller vad tror ni?

Just ja, det glömde jag. Det jag trodde var en spricka i golvet visade sig vara en skarv som kanske inte var så schysst gjord. Så golvet var friskare än vad jag trodde, en del ytrost får man ju räkna med. Men torpeden var ganska upprostad, troligtvis har det kommit in vatten i isoleringen och den isoleringen har aldrig torkat riktigt förräns den har fått stått i garaget ganska länge nu, så det är inte så konstigt att det är så rostigt, fast man kan inte säga att det är rostigt heller, det är mest ingenting kvar bara :?

Med den där utrustningen, personalstyrkan och entusiasmen så kan det ju bli hur bra som helst. 8)

Ja och det bästa är ju att alla jobbar gratis, för att dom tycker det är kul, förutom plåtslagaren då, men han betalar jag gärna, eftersom han gör saker som jag aldrig hade kunnat gjort, ingen av os hade kunna gjort dom sakerna som han gör, jäkligt duktig kille.

Ska precis iväg 7mil enkel resa med en leguan till veterinären, men när jag kommer hem så är det bara att byta om och dra till garaget igen och fortsätta. Får se om man hinner blästra något idag/ikväll.

Idag var jag lite i garaget och pysslade igen, nu syns det att det börjar hända saker. Tidigare så har vi ju mest bara förstört bilen på ett kontrollerat sätt, men nu verkar det vända och blir mer och mer plåt på bilen och mindre rost och hål.

Jag började även att blästra framskärmen idag, men det bet inte så jäkla bra, tyckte det gick jäkligt segt. Det visade sig att det berodde på att det var 5-7mm plastic padding över en väldigt stor yta av skärmen, så då var det bara att plocka fram värme pistolen och spaden igen och börja bända och riva, bet bra mycket bättre än blästern, så får man gå övre med lite sandpapper sedan.

Anledningen till att det var så mycket plastic padding på den verkar bero på en stur bula eller ett rost hål dom har lagat tidigare med tenn, bara det at dom inte lyckats fått till formen på skärmen något vidare, så då har dom tagit plastic padding och fyllt upp med, dom måste ha varit helsponsrade för att ha råd med så mycket, måste vara över 10kg.

Golvet på förarsidan och upp mot torpeden ser nästan ut som nytt nu tack vare den plåtslagaren som hjälper oss. Tydligen så tyckte han att vi skulle laga kylarramen istället för att köpa en ny, för han var inte speciellt imponerad av passformen på domdelar jag hade köpt, så han tyckte det var bättre och billigare att laga original biten. Ja, det kommer lite bilder idag också.

  • 1 month later...

Morsning allihopa... Jag har knåpat ihop en fin liten sida som ligger på min egna webserver. Just nu ligger inte där några högupplösta bilder men jag ska fixa så ni kan få dom i lite högre upplösning också sedan.

Ja, det är bara att surfa in på: http://hinkas.mine.nu och kolla på bilderna. Så ser ni lite hur det går med renoveringen av min musse. Jag ska förhoppningsvis knäppa lite kort imorgon så ni får se hur den ser ut nu, det var ju ett tag sedan dom korten som ligger där blev tagna.

Jaja, mycket nöje, och skriv gärna en kommentar här så jag vet vad ni tycker om det, gör jag ett bra jobb? Tycker ni det är kul att få se lite bilder från andras renoveringar eller är det bara jobbigt?

Tack på förhand. Ha'de bäst!

Håller med pernolf, detta är bland det roligaste och mest inspirerande man kan läsa om!

Fortsätt posta bilder, ska bli spännande att se det färdiga resultatet!

Mvh

Vad kul att ni tycker om att kika på lite bilder från andra renoveringar och sådär. Ska upp nu när jag är ledig, onsdag/torsdag och knäppa lite mera kort, för nu börjar det likna en bil igen, gött ;)

SATAN I GATAN!!!! Helvete vad rostigt det var i skuffen!!??! Och jag tyckte vår var kass. MEN vad jag ser på de andra lagade bitarna så ska inte skuffen vara några problem :D Ser riktigt nice ut måste jag säga... Någon kan svetsa det är en sak som är klart! :--

Forstätt me dbilderna! "Good work, Keep it up..."

Leijon

SATAN I GATAN!!!! Helvete vad rostigt det var i skuffen!!??! Och jag tyckte vår var kass. MEN vad jag ser på de andra lagade bitarna så ska inte skuffen vara några problem :D Ser riktigt nice ut måste jag säga... Någon kan svetsa det är en sak som är klart! :--

Forstätt me dbilderna! "Good work, Keep it up..."

Leijon

Ja, mycket rost fanns det definitivt i skuffen :shock: . Men det blev jäkligt bra när det var lagat IAF. Ska väl upp och knäppa lite ya kort imorgon. Har jobbat lite nu så då får jag väl passa på när jag är ledig imorgon och åka upp och fota lite på det som gjort...

Lade precis upp lite fler bilder på min sida som ni kan beskåda, bara att gå in här: http://hinkas.mine.nu och klicka er vidare därifrån. Fixade också så att alla bilder SKA vara klickbara så ni kan kika på dom i lite höre upplösning. Säg gärna till om det är någon som inte funkar, börjar bli lite trött på att sitta och kolla igenom om och om igen nu, så vore tacksam om ni säger om det är något som spökar.

Och visst hade det blivit framsteg på bilen nu när ni kollat på dom senaste bilder? (ni måste såklart kolla först).

Hallå!

Redig renovering du gör. Kommer säkert att bli mycket bra när det är klart. Speciellt trevligt då du har en så snygg bil ;)

/Fredde

Hoppas att allt löper på bra så kanske jag kommer upp till Sundsvall och käkar glass med er till sommaren ;)

Hallå!

Redig renovering du gör. Kommer säkert att bli mycket bra när det är klart. Speciellt trevligt då du har en så snygg bil ;)

/Fredde

Hoppas att allt löper på bra så kanske jag kommer upp till Sundsvall och käkar glass med er till sommaren ;)

Du är välkommen ;)

Ska den bli Bright blue metallic även efteråt? Isåfall blir våra bilar rätt lika eftersom jag funderar på att lacka om i den kulören! :)

Den var inte bright blue metallic från början när jag fick den... Men det var en liknande färg. Men eftersom bright blue metallic är original färgen så kör jag såklart på det även alla original stripes och sådant ska på. Så den kommer nog bli riktigt snygg ;)

  • 4 months later...

Måste ge en eloge till din plåtslagare, han verkar kunna sitt jobb.

Ser ut att bli en väldigt bra renovering.

Lycka till med fortsättningen av renoveringen.

Det har tyvärr gått lite segt nu, alldeles för mycket jobb och för lite tid i garaget. Förhoppningsvis ska det bli ändring på det snart och vi kan höja temperaturen i garaget så det går att spackla upp den innan lack. Just nu har vi sängt ner temperaturen för att spara in lite värmekostnader (har halverat kostnaden genom att sänka några grader).

För stunden så sitter jag och firar "helg" med en öl i ett av mina fina mustangglas ;).

Jag kommer väl knäppa kort så fort det händer lite mer med bilen. Den börjar ju IAF likna en bil igen.

Hade ju varit kul om man kunde få igång bilen tills i sommar, vi får väl se hur det blir med den saken, skulle väl ha beställt lite inredningsdetaljer till den också, men jag ska skriva på köpekontrakt för ett hus imorgon så risken är att dom närmsta månaderna kommer vara full med både jobb och utgifter :roll:

  • 2 years later...

Hoho, det var ett tag sedan man skrev i denna tråden hörni... Men tro på fan, det har hänt grejer hos Hinkas!

Dels har jag blivit chef på jobbet (woho), så nu är jag ledig helger och har tid att vara ute i garaget, slipper hålla på och jobba sådana skumma tider.

Men det som är mest spännande är väl att jag faktiskt spenderat ett par helger i garaget, så jag tänkte dela med mig av lite bilder som jag har tagit.

499066_l9i4xd.jpg

499067_3lilf7.jpg

499071_e4q3gr.jpg

499074_y4so2l.jpg

Bort med spackel, ska dit med tenn istället.

499077_47bdge.jpg

Lite nya saker som annlänt.

502380_zr9m2j.jpg

På med pasta innan man tennar.

502383_l0le9w.jpg

Första gången man arbetar med tenn, var krångligt i början men det gick bättre i slutet.

502385_tltz94.jpg

Ena sidan tennad och klar. Blev mycket mindre djup på dalarna, lättare att spackla.

503148_ukuruh.jpg

Spacklat en del, här är linjen bra, rak och fin.

516453_eb4q9b.jpg

Taket spacklat, helt underbart slätt (tills man får på grunden?)

516455_vdvaee.jpg

Farsan har köpt special "papper" det är tydligen aluminiumnät, helt omöjligt att packa igen med damm och håller väldigt länge.

516458_47a2jt.jpg

Slipa slipa...

516459_p3xihq.jpg

Här! Här... här... här var det fan inte slätt...

516460_cfqw7r.jpg

Planslipen, denna har samma sorts "papper" som den runga jag tog kort på, aluminiumnät som är helt omöjligt att packa igen om inte spacklet är klibbigt. Räcker väldigt länge och biter bra fast man kör med 180-papper.

Sådär ja, det var väl allt för denna update.

Men jag tänkte fråga er en sak, när jag ska lacka motorutrymmet, vad är orginal, svart eller bilens kolör? Jag vill gärna köra i bilens kolör med massor av klarlack så det blir blank och fint under huven med, men är inte det orginal så blir det väl inte så :?

Hämtat från tekniksidan på forumet:

Mycket efterfrågad är också korrekt svart färg till motorrum och chassi.

Detta är en halvblank svart färg som finns att köpa hos SKEVAB ( se

länkarna ) under namnet ChassiBlack. En lika bra färg med exakt passning

till betydligt lägre pris och som finns som spray i varje färgaffär är MOTIP

ColorWorks - SemiGloss Black.

Alla bilar 64 - 73 hade denna färg i motorrumet, därefter är alla motorrum

målade i bilens färg.

Mvh.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...