Jump to content

Fäljar och Däck


Jörgen

Recommended Posts

Jag är på väg att köpa en omgång Magnum 500 fäljar till min -73 Mach 1.

Jag är lite tveksam om man skall välja 15*8 eller 15*7? samt vilken dimension på däck som kan vara lämpligt?

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Du ska inte välja något av dom för du kommer inte hitta däck med rätt diameter till 15'' fälgar.

Då det nästan bara finns däck med lågprofil idag så är det bättre om du tar 16'' fälgar

16''x8 är bra bak och 16x7'' är helt OK fram

Dimmension på däck så är 245 rimmligt bak och 225 fram

Link to comment
Share on other sites

Hej Jörgen. Jag äger en 72 Mach1 och den skall vara utrustad med Magnum 500 15x7 men någon har tagit bort fälgarna under årens gång.

Jag tänker också köpa Magnum 500 15x7. Det är inte något problem med att hitta däck. Finns att få tag på hos tex Kent Hortlund www.come.to/hortlund tel 090-61166 det är bara att välja och vraka. Jag arbetar med däck och kan bara svara att det finns däck av alla typer och storlekar men en del är det svårt med pga att det är låga tillverknings serier. Men skall man ha Magnum 500 så skall det vara däck med vit t.e.x. och då gärna BF Goodrich eller?

Link to comment
Share on other sites

Det enda som är bra med budgetdäcken Cooper är priset och att de har höga profiler kvar. Noll grepp och vingel när man svänger.

Mäter du diametern så är det forfarande för litet för du har inte större än 60 profil.

Så däcket fyller inte hjulhusen vilket jag reagerar direkt på.

Det första man ser på en bil är fälgarna så där ska man tänka till.

BF har också lämnat höga profiler dom också så det ser fjompigt ut med 15''

Utvecklingen går frammåt och investera dyra pengar i små fälgar för att köpa billiga däck tycker iallafall jag är lite fel.

Bombsäkert så kommer 15'' däck gå ner ännu mer i profil och då åker man iallafall på att köpa nya fälgar.

Fast det är klart. Ska man envisst hålla kvar på orginaldimension så ska man köra 15'' och då lär man få specialbeställa däck med hög profil.

Tycke och smak igen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Finns föresten Magnum 500 i större än 15'' ?? :idea:

Jag känner igen problemet med att få rätt diameter.

Själv köpte jag nya sulor och nya 16 Torq Thrust II fälgar i sommras.

Trots 16'' och 245(tror jag) så är ändå diametern mindre än orginal.

Tror det var -15mm på omkretsen så det blir bara någon futtig milimeter på diametern men änndå. :lol:

Ett annat plus som kan nämnas är att väghållnigen blir helt annan. Bilen går som på "räls" som man säger och det känns skönt att slippa känna det vanliga "kavandet" i däckena när man går in hårt i en kurva.

torq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...