Jump to content

Featured Replies

comment_21410

kanske en dum fråga men jag måste bara veta.

det är så att det finns folk och litteratur som säger att det inte är någon som helst skillnad på års modellerna -69 och -70, i böckerna står det att under -69 gjordes det för många mustanger och man valde då att bara döpa om dem till -70 utan någon ändring för att dela upp dem.

Är detta sant????

För vad jag har sett själv så enda synliga skillnaden är att -69:orna har ett luftintag ovanför bakre hjulhus och det har inte -70:orna, sen vet jag inte om det stämmer på alla?

finns det nån som kanske kan reda ut detta åt mig?

Mvh: Johan

comment_21433

Det er riktig at en del (700+) Shelbyer fra 1969 ble gjort om til 1970 års modell. Dette innebar at chassiebrikken i framrutan ble bytt under oppsyn av FBI! I tillegg fikk de svarte felt på huven og framspoiler. Noen av bilene fikk også forgasseren utbytt på grunn av avgasregler i blant annet California.

Hilsen John

comment_21438

Några tydliga skiljetecken mellan -69 och -70 är lysen både fram och bak. Fram har -69 två par insatser (ett för halv och ett till för helljus) medan -70 endast har ett par. Lyktglasen (och kromet runt) på baklysena står på -69 ut från karossen. På -70 är de i linje med (eller kanske tom lite insjunkna) i karossen.

I grunden är dock -69 och -70 tämligen lika i kaross och chassi etc. Det finns dock skillnader även där. Att -70 skulle vara omgjorda -69 stämmer, som JohnRB sa, på Shelby där man hade en bunt -69 över som fick nytt ramnummer (med FBI som övervakade), lite plastdetaljer och därmed blev -70 års modell. Detta gäller inte för de vanliga -69 & -70 mustangerna.