Jump to content

Gängtyper på Ford smallblock?


Mecman

Recommended Posts

Hej! Ska ju till att greja med min 302a i vinter när den kommer från renoveringen, och ska skaffa lämpliga gängtappar/snitt för att rensa alla hål och yttre gängor på motorn. Vilka gängdimensioner behöver jag? Är allt tum UNF och UNC? Kan nån räkna upp vad jag behöver :)

Sen undrar jag om en särskild gänga, det är de här hålen vid avgasportarna på 289" Thermactor, vad är det för dimension?

Link to comment
Share on other sites

skaffa ett komplett set med olika UNC och UNF så klarar Du resten av livet,,,,

annars är det mesta på en gammal ford UNC och då 1/4. 5/16, 3/8, 7/16, 1/2,......där har Du 90% av alla bult

mvh R

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minns inte exakt alla, men du kan skaffa en serie innehållande dom vanligaste stigningarna, och sedan vid behov komplettera det som fattas.

Om man mekar med jänkare, brukar man i allmänhet ha behov av UNC mellan 1/8 och 1/2 tum eventuellt 9/16, samt några utvalda UNF tappar.

Över halvtummarna blir dyra, dom kan man låna eller köpa vid behov. Om man köper kvalitetstappar (dyyyrt) så klarar man sej med No. 1 och 3 i hemmabruk.

Billigare serier har kompromissat i utförandet så att det bara finns tappar i ett utförande, dessa skär någorlunda, men bottnar inte tillräckligt. Precisionen är si och så, vilket betyder att man ogärna skall använda dom på kritiska ställen där man vill lita på att gängan inte korkar.

Samma regler för gängsnitt, dessa skär i ett steg, det är ett verktyg per dimension, men kvalitetsgrejorna är dyra.

Om du bara behöver putsa gängorna, kan du skaffa en serie enbart menad för detta, dessa skar inte ner gängan, utan endast rengör.

NPT behövs ganska sällan, så jag skulle inte satsa många kulor på dem i detta skede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...