Jump to content

Oljesticksrör


Lasse CMC 1263

Recommended Posts

Hej alla!

Jag skall byta oljesticksrör på min 302:a och undrar om det är svårt.

Det har gått av :? nästan längst ner mot blocket. (av lite ovanför en fläns som sitter på röret)

Om man tittar på det nya röret så ser det ut som det bara är att dra upp det gamla ur hålet. Är det så enkelt? Brukar sitta fast eller? Ska det inte vara någon O-ring som tätar?

Lasse Pettersson, Norrtälje

CNC 1263

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag i och försig en 5,0l motor men den och 302"'an skall visst vara lika, i alla fall så sitter det på min motor bara ner tryckt i blocket och är något tjockare strax under flänsen, detta medför att man får knacka ner röret på flänsen den sista cm och därför behövs ingen o-ring det blir tätt ändå.

Vill man vara säker på att det blir hundra tätt, kan man stryka på lite Permatex eller liknande på röret innan man trycker ner det.

Ps. För att få upp det gammla röret, kan man bli tvungen att knacka in något kilformat i kanten mellan blocket och flänsen. Ds.

Lycka till

/Husse

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det gick bra att byta röret förutom att en liten del av röret som satt i blocket åkte ner i oljetråget (såklart :evil:) men vad jag har hört så gör det ingenting då den lilla biten inte kan ta vägen någonstans.

Någon som har en annan uppfattning?

Mvh

Lasse Pettersson, Norrtälje

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...