Jump to content

Recommended Posts

Måste skriva av mig lite för jag är riktigt förbannad. För ungefär två månader sedan köpte jag en på numret korrekt toploader till min Mustang. Hade letat länge och fick till slut köpa av en kille i Kanada för dyra pengar. Han tillverkade en trävagga och paketerade perfekt. Lämnade in den på FedEx i Calgary för transport till Los Angeles och 'over seas' container med GT-Shipping till Sverige.

Efter en massa strul med tullen i USA kom den till slut igenom och kördes till Los Angeles. Sedan börjar en fars som saknar motstycke. Vid utkörning till mottagaren "skadas" kollit och FedEx tar beslutet att inte leverera utan att skicka tillbaka lådan till Kanada. Problemet är att dem inte gör det, utan den körts fram och tillbaka längs västkusten i två månader (har följt den via trackingnumret på nätet).

När kollit skickades från början vägde det 57 kilo. När det till slut kommer tillbaka till Kanada väger det 8 kilo. FedEX har själva lagt virket från vaggan i en kartong och var växellådan tagit vägen vet ingen. För stunden vägrar dem lyssna utan menar att kollit återlevererats med fullt innehåll. Säljaren skickade en 'claim' till FedEx som naturligtvis avslogs :shock::shock::shock: Under hela processen har dem varit totalt ointresserade och maken till likgiltighet, nonchalans, slarv - you name it - har jag aldrig stött på i hela mitt liv.

Nu undrar jag om någon på forumet har erfarenheter av detta inkompetenta och rent ut sagt jävliga företag. Det känns som ett Kafka-läge och jag vet inte vad jag ska göra.

/Tony

Tony, hur har värdet på kollit uppgetts?

Har du satt ett lågt värde, för att hålla nere kostnaderna typ tull/moms, så är det nog svårt. Har du däremot ett fullvärde så är det nog till att börja där. Vet inte vad du gett för lådan, men det kan nog vilken mexare som helst se, att ifall fullvärde angetts, och det bara är virke kvar...

Har den ursprungliga avsändaren tagit emot och godkänt returen så kan det också bli svårt. Kolla vad Fedex i Sverige har att säga. Har du beställt frakten genom dem så gäller svenska regler vad jag vet....

Lycka till, och berätta hur det går, detta är något som kan hända oss alla inom motorhobbyn...

mvh

Jocke

Värdet var satt till 1000 USD. Beställningen av frakt gjordes av säljaren i Kanada och det var också han som tog emot det tomma kollit när det återsändes.

Undrar vilken koll transportföretagen har på sina förare. Är det bara att smasha ett kolli, sno innehållet och skicka tillbaka ett tomt kolli utan att det går att spåra. Verkar ju otroligt lukrativt...

Kanske borde skriva in en saftig hittelön på HipoMustang.com

/Tony

Jävligt trist!

En liten fundering bara, litar du 110% på säljaren?

Eftersom det är han som beställt frakten så är det han som är kunden, och då är det bara han som kan kräva ersättning, om jag förstått det hela rätt. Hade just en liten dust med UPS om en frakt från Strange Engineering till mig i Sverige. De (UPS) klyddade till det, och det slutade med att de skulle stå för frakten, men jag kunde fortfarande inte få ersättningen, utan det fick gå via Strange då de var kunden... vet ännu inte hur det går, väntar besked från Strange...

Som sagt, lycka till!

mvh

Jocke

Tjena!

låter trist det där med lådan.

jag har tagit hem många grejjor från staterna utan problem och gjort det med BaxGlobal..För någon vecka sedan så beställde jag en kugstångsstyrning från Mustangsunlimited..fick ett fraktförslag att Fedex skulle vara 40 dollar billigare en vad Bax var,och det nappade jag på..40 dollar är ju alltid 40 dollar..

Nu fick jag inga sådana bekymmer som du har ..men mitt paket dök aldrig upp efter att tull och moms var betalt..brukar ju få grejorn dagen efter eller samma dag..efter lite tracking så låg grejjorna i Malmö..hade legat där i en hel vecka..som sagt inga problem som du har..men man vill ju ha sina grejor i tid...efter en hel del problem med att nå någon som kunde fixa leveransen så gick det bra..samma dag som jag fick kontakt med fedex så slängde de in godset i en extra bil och körde de drygt 8 milen och levererade godset..från mitt telefonsamtal till att jag hade mina grejor tog drygt 2,5 timmar..det här löste sig fint utan några större problem, men det är första lilla problemet jag har haft angående usa import och det var med just Fedex..

hoppas att din låda dyker upp

mvh Mats

Hje!

beklagligt det som skett.

Vill dock påvisa att ALLA fraktbolag har ett visst mått av svinn. Inte bara FedEx.

Till vardags importerar underteckanad saker med flyg flera gånger i veckan och vii har titt som tätt samma probs. Det gäller ALLA bolag,,,ingen är felfri och allt faller under kategorin: Shit happens!!

Så är det när man handlar utomlands och det är just det som är tryggheten med att handla från ett Svenskt företag.

beklagligt men...Shit happens!

mvh R

Hej!

Jodå, ett visst mått av svinn får man räkna med, men min efarenhet är att fraktarbolagen då brukar rätta till problemen. Trots att försäkring tecknades till anskaffningsvärde vägrar FedEx ersätta för försvunnet kolli. Nu i efterhand säger man att de inte tar ansvar för samlarföremål liknande det jag köpte till ett värde högre än 100 USD. Denna information lämnade de naturligtvis INTE vid inlämningstillfället, samt övriga samtal inför frakten. Vid varje kontakt man har med företaget känner man sig mer och mer överkörd. De snackar om säker frakt, att man månar om kunderna och har hög servicenivå. Det jag mött är arrogans, slarv och allt annat än hög servicenivå.

Brorsan fick hem en beställning från NPD, Florida för ett par veckor sedan. DHL stod för transporten av två stora kollin. Det ena krossades i frakten och alla delar var borta vid leveransen. Det tog DHL sex dagar att rätta till problemet och leverera nytt komplett kolli vid dörren. Det är klass!!!

Återkommer med mer info i ärendet.

Mvh

/Tony

• 2 weeks later...

Hej igen,

Är för tillfället lite mindre förbannad :D:D . FedEx hörde av sig och berättade att man hittat lådan i Columbus, Ohio. Kom alltså på villovägar och tog sig nästan över till östkusten. Hur som helst så verkar allt lösa sig.

Ha det gott alla Mustangvänner!!

Mvh/ Tony

Tony, håller tummarna för att det ska lösa sig för dig! Än är det ju länge tills säsongen 2006. När du väl fått händerna på lådan, se till att ligga på som f-n ang kompensation för deras försumlighet, låt dem veta att du är missnöjd! (misstänker att de redan vet det... ) :twisted:

Fick idag mail från Strange att de skickat tillbaka mina fraktpengar, så det verkar också ha löst sig... :)

mvh

jocke

Tony, håller tummarna för att det ska lösa sig för dig! Än är det ju länge tills säsongen 2006. När du väl fått händerna på lådan, se till att ligga på som f-n ang kompensation för deras försumlighet, låt dem veta att du är missnöjd! (misstänker att de redan vet det... ) :twisted:

Fick idag mail från Strange att de skickat tillbaka mina fraktpengar, så det verkar också ha löst sig... :)

mvh

jocke

*förvånad att Du har probs med Strange*???

Jag har med dem att göra minst en gång i veckan och det är bara fina fisken hela tiden. Guldlirare!!

mvh R

Goda nyheter. Lådan har till slut kommit tillbaka till säljaren och är oskadd. Tar nu hjälp av GT-Shipping för shipping till Sverige så jag vet att det sköts på rätt sätt.

Ha det gott Mustangvänner,

/Tony