Jump to content

övre länkarm


Storm

Recommended Posts

Det verkar som att min bakaxel är lite förskjuten. Det skiljer ca 5mm på hur mycket däcken sticker ut på de olika sidorna.

Jag har snackat med en verkstad och han sa att det var produktionsmarginalen.

Ok, men det är inte så snyggt om man kollar noga.

Så jag tänkte att jag kanske kunde köpa Steedas justerbara över länkarmar

http://www.steeda.com/store/-catalog/hd ... rcarms.htm

Och justersa detta på det viset, skulle det vara möjligt?

/Marcus

Link to comment
Share on other sites

Det som du huvudsakligen justerar med de övre controlarmarna är pinjongvinkeln. Inget som bör ändras på så länge du använder bilen för normal körning...

Jag hade nog börjat med att byta ut bussningarna i bakvagnen, och resten av bilen med för den delen, du får en helt annan känsla av bilen efteråt. Kanske, och förhoppningsvis, så sitter även bakaxeln rakt i bilen sen. Tänk på att inte ha svängt specis innan du stannar ifall du ska göra en sån här mätning.

Lycka till!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

När ni är inne på bakvagnen tänkte jag fråga på min har jag hittat ett par dämpare som sitter uppe i hjulhuset och verkar hålla bakaxeln i längsled. (eller hur jag ska förklara det ni förstår säkert vad jag menar)

Min fråga är hur länge brukar dessa hålla?

Är det något man kanske ska byta till något bättre?

Någon som har erfarenhet av dessa.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

dom heter "quad-shocks" på engelska.

Byter man till bättre länkarmar/bärarmar ska man inte behöva ha dessa kvar, jag demonterade mina, och fungerar bra.

Men mina var dåliga (som dom nog blir ganska så fort)..

(ps, har både övre och under länkarmar på lager, nedre i alu med polybussningar, övre förstärkta med Polybussningar på fästet till axeln, den till karossen är i gummi)

Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva i förra inlägget att du ska byta till polyurethanbussningar, inte till nya i gummi som original...

De dämpare du menar kallas för quad shocks, och är där bl.a. för att minska och/eller eliminera "wheelhop". Brukar nog generellt inte slitas ut i första taget, och kan tas bort om man har riktigt bra controlarmar och bussningar, men rekommenderas nog att sitta kvar om man inte måste ta bort dem pga platsbrist mot däcken eller liknande. Mina var fortfarande ok på min 87a när jag tog bort dem efter 100 000 miles.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Marcus,

Nä, bussningarna är säkert precis likadana (läs: dåliga) som när bilen kom från fabrik. Vissa av bussningarna jag bytte ut på min var i suddgummikvalitet, om de inte var helt spruckna, men min är ju lite äldre. Det finns dock en anledning till att eftermarknaden är så stor på just dessa delar, de är inget vidare i originalutförande. Energy Suspension gör fina bussningar som går att köpa i kompletta kit för hela bilen. Rekommenderas om man vi ha en lite sportigare körstil.

Pernolf, visst är väl detta något som du kan ordna fram till Marcus?

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Marcus,

Nä, bussningarna är säkert precis likadana (läs: dåliga) som när bilen kom från fabrik. Vissa av bussningarna jag bytte ut på min var i suddgummikvalitet, om de inte var helt spruckna, men min är ju lite äldre. Det finns dock en anledning till att eftermarknaden är så stor på just dessa delar, de är inget vidare i originalutförande. Energy Suspension gör fina bussningar som går att köpa i kompletta kit för hela bilen. Rekommenderas om man vi ha en lite sportigare körstil.

Pernolf, visst är väl detta något som du kan ordna fram till Marcus?

mvh

jocke

har både nedre och övre länkarmar på lager, nedre är i aluminum och övre är förstärkta orginal, polyuretanbussningar förutom den övre bussningen på övre länkarmen som är i gummi (för att inte vibrationerna ska komma in i bilen...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...