Jump to content

Recommended Posts

Hur gör jag för att montera bort ett orginal monterat AC system på en 70à?

Det kommer ut 2 slangar från torpedväggen.En går till ac pumpen och den andra går till en rund behållare och därifrån till en kylare och upp till pumpen igen.

Nu finns det en av stängnings ventil på den som går till pumpen från torpedväggen men inte på den andra .

Kanske idiotiskt att montera bort den men jag vill göra det dels på att ett lager i pumpen troligen är slut(låter illa)och dels för att den tar så :evil: stor plats

Du talar inte om ifall systemet är tomt på freon eller inte.Om så inte är fallet måste du tömma det först.Det är ju en samvets fråga om du vill släppa ut det i luften eller åka till en ackrediterad verkstad som tömmer det åt dig.Med tomt system skruvar du bara bort slangarna vid expansions ventilen vid torpeden.Sedan tar du bara bort resterande delar som du anser sitter i vägen.Rekomenderar att du tätar anslutningarna vid torpeden samt slangar för att kunna återmontera delarna när du ev ångrar ditt beslut och vill ha A/C igen.Har fått montera tillbaka system på en del bilar åt bekanta så jag vet att så kan va fallet.

Om det nu är freon du har som kylmedium i ditt system så kan jag bara säga att det är fruktansvärt miljöfarligt, vilket du säkert visste. Du borde verkligen inte bara släppa ut det.

Åk iväg med det och låt någon ta hand om det istället. Med samvetet i behåll :)

Om det nu är freon du har som kylmedium i ditt system så kan jag bara säga att det är fruktansvärt miljöfarligt, vilket du säkert visste. Du borde verkligen inte bara släppa ut det.

Åk iväg med det och låt någon ta hand om det istället. Med samvetet i behåll :)

Ja man kanske skulle göra det ;)