Jump to content

AOD med manuellt ventilhus?


Recommended Posts

Är det någon som vet om det går att bygga om en AOD till manuellt ventilhus, men ändå behålla overdriven automatisk?

Skall använda bilen till både lite crousing och race och vill därför kunna växla manuellt från ettan till trean vid race men även ha overdriven automatisk vid landsvägs åka mm.

Vet att min låda inte är det första valet vid racing, men man tager vad man haver.

Link to comment
Share on other sites

Det är omfattande ombyggnad av en AOD om det ska hålla för race

Vad du menar med "race" förståss?

AOD är en av de klenaste Ford lådorna och det går inte köra race med den som den är.

Hela ingående axel måste bytas och lite annat.

AOD håller inte för mer än vad motorn ger och med vanliga däck.

Ett par slicks knäcker utan vidare OD växeln

Ett manuellt ventilhus kan du installera men som sagt att köra race med AOD är inte bra.

Detta gäller alltså tidiga AOD lådor tillverkade under hela 80-talet

Efterföljaren AOD-E är betydligt säkrare men ingen racelåda ändå

Både billigare och kvickare att köra C4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tackar för svaret, men då jag inte har någon annan låda för tillfället, så får den väl hålla så länge den håller, får under tiden se mig om efter en C4.

Vet du, eller någon annan om jag kan använda samma flexplatta till C4'an, är ett litet problem detta då min motor är externt balanserad, kan ej använda flexplattan från en 302" a.

Link to comment
Share on other sites

Den håller säkert bra ändå så länge du inte kör med slicks.

Se bara till att du justerar in TV-kabeln innan du kör för annars kommer lådan brinna direkt.

Ett par mm feljustering och det är kört.

Alla smallblock är externt balanserade.

Balansering behövs ej

Du kan inte använda AOD platta mot C4

Den dagen du vill ha C4 så finns flexplattor att köpa med rätt vikt och diameter.

Beror även på vilken kåpa som sitter på C4

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
AOD lådorna håller för en hel del hästar det är mer en fråga om hur mycket det får kosta. Kolla på denna sidan, http://www.lentechautomatics.com/aodproducts.html , där finns det lite att välja på.

Mvh Johnny cmc111

Ja det är riktigt att det går att fixa för pengar så är det ju med allt oavsett vad man håller på med.

Lentech är erkänt duktiga på att förstärka en AOD

Nu kommer det hem en ny AOD från just dom till en kompis till mig som ska sätta den bakom sin 428 CJ och ska ladda runt 5-600Hk.

Lentech har uppgett 700Hk på lådan och notan för det bygget är över 40.000

Ska bli intressant och se hur det fungerar.

Lentechs billigaste AOD som tål max 300Hk kostar färdig hemma minst 20.000 så det är inte så bara att köpa för de flesta

Men orginal som den är så ska man akta sig leka för mycket med gasen.

Link to comment
Share on other sites

Det är helt riktigt att det är en klen låda, specielt på OD:en. Har egen erfarenhet med AOD+kenne bell kompressor på 5,0 -89, den gick bra i ca 7 fullgas körningar sen börja den slira och konstra vid växlingar, fick spänna wiren till lådan lite sen gick det bättre men inte bra. Farthållaren

vågade jag inte använda, minsta lilla överladdning så skakade hela bilen vid pådrag, inte trevligt. Nu har jag bytat låda och har en Tremec TKO500, mycket roligare. Köpte ett komplett kit på en skrot i USA som innehöll bla ny låda,nytt kopllingshus och ny koppling. Med bett i lådan så dök det upp nya problem, kompressorn slog i huven så jag har justerat upp huven så högt det går (ser inte bra ut men är snällare mot kompressorn ) och köpt nya fästen i hårdare gummi för motor och låda för montering i vår (hoppas det hjälper). Passar även på att byta utv från 2.73 till 3.55 när bilen ändå är upplyft. Mvh Johnny cmc111

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...