Jump to content

mustang vs charger


Frida

Recommended Posts

Jodå jag vet att det inte är en hemimotor under huven men det roliga är att den betecknas Hemi på motorhuven i varjefall dom vi så.

Maria Troedsson CMC 314 Mustang Mach 1 1969

GT-Shipping 8)

Har för mig att det en hemi motor men inte på 426 cui, så ett halvt rätt var det iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är en motor med hemisfäriska förbränningsutrymmen. Utförandet och cylindervolym skiljer sej en aning från den legendariska 426 cu.in.

Det nya blocket har flera fördelar jämfört med det gamla, bla. kamaxelns placering i blocket är 'förnuftigare', och förbränningen i cylindern mera effektiv.

Skulle inte förvåna mej om man snart ser en 'ny' Hemi med volym över 500 cid och effekt på 8-900 hp utan tillsatser.

Man bör komma ihåg att tekniken överlag har förändrats genom åren, och betrakta den gamla 426'an i detta perspektiv.

Den gamla hemin har dock något som den nya inte har: nämligen ljudet.

Det är kul att följa med folk i kaféfönster, vid stationens pumpar eller på parkeringsplatsen när man startar upp hemin. Huvuden vänds omedelbart, och folk tar sej närmare av nyfikenhet.

Min är inte högljudd på något sätt, och den är väl dämpad i avgaset, men den har ljudet av KRAFT, också på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Är misstanken rätt finns det en hemimotor i garaget? Har bara åkt i en hemicuda tidigt nittotal i Göteborgstrakten men vet precis vad du menar. Undrade vaför det rök så efter bilen det var som den spannloss på växlarna hör till saken att den dessutom var manuell. Tyvärr har jag aldrig haft förmånen att köra någon men ljudet är enormt. Bilen var garagerad ute på landet så när vi skulle starta fick han gå in till grannen som hade lantgård och varna sista gången hade korna blivit galna och flera hade rymt. Roliga minnen som pluppar upp när man är inne på forumet. I vilket fall är det roligt att det fortfarande byggs lite roliga bilar med roliga motorer finns många fler modeller i USA som nog aldrig kommer hit.

Maria Troedsson CMC 314 Mustang Mach1 1969 :lol:

GT-Shipping :D

Link to comment
Share on other sites

Mustangen har linjerna, det man kan göra åt den är att göra den bättre, fast då gäller det bara "innantill". Utsidan är perfekt, insidan kan man pilla med lite. Skule det inte vara en Mustang överst på min lista skulle det nog bli... :roll: ... en Plymoth AAR Cuda -70 med grym HEMI, i lime färg med svart "hemi-hockey klubba"

niklas

Link to comment
Share on other sites

Jo, det GÅR att peta dit en Hemi, men personligen skulle jag inte välja den vägen.

Man har en bättre balanserad bil om man håller sej till 340:an i en E-body. Att bygga om en AAR eller T/A till bigblock är helt förkastligt, fastän chassit pallar för det redan i originalutförande.

En smallblock Cuda eller Challenger har hyfsad väghållning, men egenskaperna ändrar då man petar in mera vikt under huven.

En T/A-/AAR gjorde 0-60 miles/h på 6,0 sek och 0-100 miles/h på 14,0 sek, enligt dåtida tester (den version som såldes till allmänheten). En original 440 6-bbl och Hemi gjorde samma lite snabbare, men skillnaden är inte så stor att det är värt. En Hemibil har mera stake, men inte är det fy skam med en 340 heller.

AAR Cudan och Challenger T/A hade 340 cid (kallades 340 6-Bbl hos Plymouth och 340 Six-Pack hos Dodge) under huven då den såldes till allmänheten.

Det var i princip samma motor i båda. Den uppgavs till 290 Hp, vilket var ganska försiktigt.

340- motorn har bra ryt redan i standardutförande (år 1968-70 uppgavs den till 275 Hp, få trodde på den siffran, senare meddelades det 245 hästar i samband med oljekrisen)

AAR tillverkades i 2800 ex. och T/A i ca 2500 ex, vilket var minimi för att kunna tävla i SCCA's Trans Am Road Racing serie.

Serien förutsatte 1970 mindre motor än 340 och en 4bbl förgasare, så man strokade ner den till 305 cid och slängde på ett annat insug och en Holley. Motorn gav då ca 440 hp. Inte illa av en smallblock år 1970, förresten.

Link to comment
Share on other sites

Glömde nämna att dom motorer som satt i T/A och AAR inte var standard 340, dom hade annorlunda gjutning i bl.a block och toppar med tanke på racing (intresserar knappast på detta forum, så jag går inte in i detalj här)

Delarna är sinsemellan utbytbara, och nuförtiden ser man då och då någon som försöker sälja 'standard' 340 delar som T/A.

Övriga drivlinan på varken T/A eller AAR var inte så speciell, man plockade bara delar från koncernens andra produkter och satte i.

Chassit på bilarna var uppiffat, och karosserna fick sina säregna scoop.

Sen stack avgasrören ut framför bakhjulen på båda sidor, så bilarna låter väldigt fint vid pådrag.

Man kan använda trumpeterna till att blåsa upp kjolarna på förbipasserande damer. :--

Har blivit bjuden en kännbar summa pengar för en komlett T/A- spis, så det finns en viss efterfrågan i USA på den här typens grejor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...