Jump to content

mustang vs charger


Frida

Recommended Posts

Hej!

Jag har förstått att det kanske inte alltid är populärt att diskutera andra bilar här men jag gör det ändå :D . Vad tycker ni om Dodge Charger jämfört med Mustang (båda från slutet av 60-talet)?

/Frida

Link to comment
Share on other sites

En Charger med Hemi är inte helt fel. Charger är stadigare byggd än en Mustang, utseendet är en smaksak. Svårare och dyrare att hitta delar till en Charger. Var ofta relativt väl utrustade, och många var big-blockare. Bilen är ganska tung för att vara riktigt snabb (med originalteknik), men en 440-6 eller hemi har tillräckligt pulver för att få den att röra på sej. En manualväxlad med hemi, spinner härifrån till evigheten, den är ganska framtung.

Har ganska bra (för amerikanare) vägegenskaper om allt är i skick.

Värdet har stigit dom senaste åren, bättre avkastning än att ha pengarna på banken. Har inte haft Charger, men kunde väl tänka mej en. Kunde byta vår Fastback mot en Charger, och få triss i MoPar, men frun är inte av samma åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte en Charger (vet att det var en Dodge iallafall ;) ) som fick pisk av en Mustang i kultrullen Bullit...? 8)

Mustang GT med 390 i all ära, men när dom spelade in filmen så drog chargern mustangen utan problem. Så på annat än bioduken hade inte mustangen mycket att säga till om.

Mycket bra film med två otroligt läckra bilar :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, Chargern var en High Performance - bil i jämförelse med Mustangen.

Kvartsmilen gick på 13,2-dryg 14 sek, beroende på utförande. Även chassit var uppdaterat i jämförelse med syskonmodellerna. Både Plymouth och Dodge använde sej av samma B-platform. 1966 Chargern utgick från Dodge Coronet modellen. Chargern började som en "sportsroof" det året, men var i övrigt snarlik Coronet, som fanns i modellerna 440, 500 och R/T. Man ville ge sportsroofen en egen identitet, så modellen fick namnet Charger.

Senare kom också Chargern med modellerna 500, R/T, R/T SE, osv. Det tillverkades aldrig Charger som cab eller 4-door. Ej heller med 6:a

Link to comment
Share on other sites

Var det inte en Charger (vet att det var en Dodge iallafall ) som fick pisk av en Mustang i kultrullen Bullit...?

Japp, en odiffad !! Musse dessutom, ser lite löjligt ut när han ska iväg och bara ena hjulet spinner. Å så växlar han som om det vore en traktor, dubbeltrampar när han växlar :lol: Tänk om han haft automat, då hade han snurrat bort dom downtown SF och en charger hade räddats från en säker död :D

Link to comment
Share on other sites

Har för mig mustangen var diffad ända tills han gjorde en burnout i backen.... :D ....läste nån stans att det var då han pajjade den....

Fassan som är MOPAR frälst....håller alltd på Chargern o jag som gillar Mustanger håller ju såklart på Steve.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Både mustang och charger har motoralternativ med rätt mycket effekt. Det klart man vill gasa lite ibland men om man i övrigt mer "vardagskör" när övergår alla hästarna från att vara vansinnigt roliga till lite svårkörda? Dvs är det mer häftigt i sig att ha en 428 eller 440 eller kan man njuta av all effekt?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

MOPAR Chrysler mm kan vara bra att ha när Mustang

är bristvara, men det kommer alldrig att inträffa. ;)

JAG tycker att Mustangen oavsett motorstorlek vinner på

sin KAROSSFORM och UTSTRÅLNING. 8)

Det är många USA bil tillverkare som efter att Mustangen

kom, försöker att ta några poäng och det är i mitt tycke

helt omöjligt. 8)

Eftersom FORD MUSTANG kom först och också den första

riktiga PONY CAR och kanske också MUSKELBIL som

någonsin producerats, allt annat är sämmre kopior. :shock:

En fördelen med MOPAR är att vi som har Mustang kan

välja bland lite fler typer av fälgar i alla fall. :roll:

Link to comment
Share on other sites

MrTurbo 1645 Skrivet: Mån Nov 14, 2005 12:09 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

"det ska va Mopar" hette en slagdänga jag hörde för ett tagsedan. Visst, läckra bilar men de har ej samma utstrålning som en Mustang!

Hmmm, utstrålning... en Musse på samma bild som en Volvo å en SAAAAAB !!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

MrTurbo 1645 Skrivet: Mån Nov 14, 2005 12:09 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

"det ska va Mopar" hette en slagdänga jag hörde för ett tagsedan. Visst, läckra bilar men de har ej samma utstrålning som en Mustang!

Hmmm, utstrålning... en Musse på samma bild som en Volvo å en SAAAAAB !!! :evil:

:lol:

Link to comment
Share on other sites

MrTurbo 1645 Skrivet: Mån Nov 14, 2005 12:09 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

"det ska va Mopar" hette en slagdänga jag hörde för ett tagsedan. Visst, läckra bilar men de har ej samma utstrålning som en Mustang!

Hmmm, utstrålning... en Musse på samma bild som en Volvo å en SAAAAAB !!! :evil:

Och vad f*n har det med saken att göra? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej ALLA.

Ämnet var MUSTANG VS CHARGER.

Nu skall vi inte kasta sten på varandra, synd om Sten

förresten. :lol:

På denna del av forum får vi prata om allt vad som kan

tänkas och sådant som vi har funderingar runt. :?

Men avdelningen ÖVRIGT är inte till för att reta och bli

arga på varandra eller på annat sätt göra påhopp. :(

Var snälla mot varandra, men givetvis får du(ni) tycka vad

ni vill inom ramarna för sunt förnuft. ;)

Link to comment
Share on other sites

"det ska va Mopar" hette en slagdänga jag hörde för ett tagsedan. Visst, läckra bilar men de har ej samma utstrålning som en Mustang!

hehe, rännhola rockers, dom har gjort en låt om mustang också :D[/quote:38clx6qs]

Precis! :--

Jo hört deras "ponny" låt med....

Link to comment
Share on other sites

Kom hem från Florida i Lördags och nog lever bilkulturen over there den nya Chargern är inte fy skam finns tom med 426 hemi dock inte med den kraft som på 60-70 talet men ändå. Den nya Mustangen är riktigt poppulär Mach 1 är riktigt snygg roligt att det fortfarande finns lite design kvar tyvärr är den svår att få tag i även där men har kollat på bilfirmor och fått lite tips så vi får väl se vad som dyker upp. Annars finns ju alternativet den nya Chargern den är riktigt snygg den ser brutal ut om man kan uttrycka sig så.Problemet är om den finns typad i europa annars får man väl vänta även där. I vilket fall är gamla muskelbilar ingen dussinvara i Florida längre, dom vi såg kan lätt räknas.

Maria Troedsson CMC 314 Mustang Mach1 1969 :lol:

GT-Shipping.

PS Saknar värmen redan 35 grader i Miami i Fredags 11/11 DS 8)

Link to comment
Share on other sites

tyvär är ju inte nya chargern utrustad med 426 utan antingen med en 6,1 liters hemi på 425 hästar (standard i srt8) eller den lilla på 5,7 liter med 340 häst (standard i r/t och r/t daytona).

en Srt8 skulle jag gärna ha som bruksbil....

Link to comment
Share on other sites

Jodå jag vet att det inte är en hemimotor under huven men det roliga är att den betecknas Hemi på motorhuven i varjefall dom vi så. Skulle inte själv säga nej tack till en sådan, den finns även som combi har för mig att den då betecknas Magnum även den är en snygg modell. Skall inte fördjupa mig förmycket i motorer det är inte min starka sida men designmässigt är det snygga bilar både Mustangen och Chargern.

Maria Troedsson CMC 314 Mustang Mach 1 1969

GT-Shipping 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...