Jump to content

problem med kylning.


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

HEj någon där ute!!

Har tömmt kylaren på vatten och har hällt i nytt.

spolade ur kylaren med en vattenslang så det rann ut där nere.

nu har jag fyllt på igen och bilen blir varm snabbt och kokar när jag lyfter på locket.

Jag fyllde på förra veckan så det var nästan fullt men nu när jag tittade idag så såg jag inget vatten (har inte läckt ut något) så jag fyllde på med en och en halv "vattna blommor med kanna" så var det fullt igen... men nu kokar den och det känns som om det inte är något vatten i bottenslangen från kylaren.

Vad kan ha hänt, vad ska jag göra :?::roll:

Link to comment
Share on other sites

Men det konstiga är ju att den fungerade innan vattenbytet.

ska givetvis kolla upp det. men tycker inte att det skulle ha påverkats på något sätt .

Det tar bara en minut för kylaren att bli så varm att man inte kan ta på den. temperaturen visar strax över 90 grader.

Blir kylarvattnet varmt även om det inte går genom termostaten och runt i motorn :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Inte ovaligt att USA Fordar trycker ut vatten från

kylaren, felet är oftast vi själva som fyller i för

mycket vatten i kylaren. :shock:

Fyll aldrig i mer vatten än strax ovanför elementet

som du ser i påfyllningshålet. :?

Problemet är nämligen att det inte finns någon plats

kvar annars för vattnet att expandera då motorn blir

varm om man fyller ända upp. :roll:

Man brukar säga så här, fyll upp med vatten till strax

under locket, sätt på locket kör motorn varm och låt

bilen justera rätt vattenivå genom att trycka ut det

som är för mycket, kolla bara att vattnet ligger ovanför

elementet i kylaren när den svalnat. :?

När du byter vatten glöm inte att blanda i glykol

efter som glykol gör att kylningen blir bättre och

dessutom skyddar mot bla rost. ;)

Link to comment
Share on other sites

när jag förra veckan gasade till upp mot 4000 varv så lät det som en fläkrem som tjöt och det skrammlade framme vid vattenpumpen när motorn var på väg ner i varv :roll:

trodde att det var att det var för lite vatten i kylaren så jag slog på lite till... och som jag sa innan så hade det runnit ner eller nåt för idag var det inte synligt över elementen.

Ska jag köra en runda och låta den spotta ut överflödigt vatten... givetvis inte om den visar för varm temp.

Är det kanske så att det inte ska gå att öppna locket utan att det fräser till när man kört en runda?

Link to comment
Share on other sites

Vi börjar med standard frågorna:

har Du fläktkåpa runt orginalfläkten?

Det sitter möjligen inte nån fånig elfläkt från FIAT på bilen?

Det är tätt i kylarramen??( så luften inte kan gå nån annan väg än genom kylaren?

Skick kylare?

Har Du testat att koka termostaten i en kastrull med vatten och iaktagit den när den nästan börjar koka?

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Är det kanske så att det inte ska gå att öppna locket utan att det fräser till när man kört en runda?

Då kylaren fungerar som en "tryckkokare" så blir temperaturen

i kylaren "över 100 grader" då man öppnar locket direkt efter körning och vattnet "exploderar"

man bör alltid vänta en en stund innan man öppnar för att trycket ska gå ner en bit.

Det du upplever som fel kanske inte är fel utan helt normalt

Link to comment
Share on other sites

Mycket möjligt att det inte är något som är fel.

det jag var orolig över var det ljud som uppstod i vattenpumpstrakten av motorn när motorn varvade ner från ca 4000 varv. antog att det var kylaren som gjorde detta eftersom det var där jag var och pillade sist.

men nu verkar det som om ljudet försvunnit, har inte kört någon runda idag men ska köra runt lite i morrn och se vad som händer. har nog för tillfället lite för mycket vatten i.

tack för hjälpen allihop :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det mesta fick jag gjort förra vintern spendera säkert över 500timmar i garaget. med byte av golv, innertrösklar förstärkning av balkar fram samt en hel del rostlagning.

Kommer att vid tillfälle lägga upp allt jobb på hemsidan.

i Vinter blir det förstärkning av bakvagnens balkar, cabkolvbyte

alla gummilister ska bytas mm.Nerslipning och en bättre lack. (förnärvarande bara en"garage lack") hoppas jag också hinna med.

Men jag startar upp ett nytt företaf årsskiftet så det kommer ta mycket tid också. Men mussen ska jag försöka hinna med också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...