ht67 cmc 1502 November 12, 2005 Report November 12, 2005 Hej!Jag har precis byggt mig en EOBD2 diagnoskrets för bilar. (European On-Board Diagnosis System).Jag köpte en elektronikbyggsats komplett med OBD-kabel. Dock så var det svårt att få tag på rätt dokumentation med korrekt komponentlistaeftersom artikeln grundade sig på en äldre prototyp. Men efter en hel del snokande i england hittade jag till slut PDF filen för £1. Mjukvaran finns i flera olika varianter och är gratis. Jag har även hämtat källkoden (Delphi) till ena programmet så att jag kan bygga vidare på ett eget program som stöder fler felkoder mm. Det finns färdiga prylar att köpa men på det här viset så har man lärt sig mycket mer. Jag blev mycket glad när jag till slut fick kretsen att funka på min Volvo V40 2.0T För den som inte vet vad OBD är så kan man förenklat säga att det är ett sätt att felsöka sin bil genom att med en dator fråga bilen vad som är fel.Ett EU-direktiv från 1998 stod för introduktionen och standardiseringen av diagnoskontaktenOBD-2. Kontakten är standard på alla tändstiftsförsedda bilar från år 2000 och skall vara monterad på alla dieselbilar från 2003. Dvs. den sitter på alla Musse 05:or...Följande protokoll stöds tack vare inbyggd CAN-kontroller i microprocesssorn T89C51: ISO9141-2 (Nyckelordsprotokoll) KWP2000 (ISO14230-1...4) J1850-PWM, (SAEJ1850) J1850-VPWM, (SAEJ1850) CAN-BUS (ISO15765-1...4)Bland de amerikanska företagen använder Ford ett PWM-protokoll (pulsbreddsmodulering) medan GM använder VPM-protokollet (variabel pulsbreddsmodulering), båda enligt SAEJ1850-standarden, medan tillverkare i Europa och Asien i allmänhet använder KWP-protokollet (key word protokoll, nyckelordsprotokoll) enligt ISO 9141-2.Service modes:01 ger realtidsdata.02 ger s.k. ‘freeze frame’ data.03 ger felkoder.04 raderar felkoder och lagrade värden.05 ger resulatet av Lambdaprobens självtest.06 ger självtestresultaten för system som inte övervakas kontinuerligt.07 ger självtestresultaten för system som övervakas kontinuerligt.08 dedikerat kontrollmod.09 fråga om fordonsdata: information såsom mjukvaruversion och VIN (Vehicle Identification Number, fordonets ID-nummer)Exempel på värden som man kan få reda på är:(Realtidsdata läsbara i mod 01. Alla data finns inte tillgängliga i alla bilmodeller): Status hos bränslesystem 1 och 2 Beräknat belastningsvärde Kylvattentemperatur Korttids bränsle-luftblandingsproportion bank 1 Långtids bränsle-luftblandingsproportion bank 1 Korttids bränsle-luftblandingsproportion bank 2 Långtids bränsle-luftblandingsproportion bank 2 Bränsletryck (uppmätt) Insugstryck Motorhastighet Väghastighet Tändinställning för cylinder 1 Insugets lufttemperatur Sensoravläsning för Mass air flow (MAF) Absolut läge för bränsleventil Commanded secondary air status Installerade Lambdaprobplaceringar där prob 1 är närmast motorn Bank 1 sensor 1 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle- luftblandningsproportion Bank 1 sensor 2 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion Bank 1 sensor 3 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion Bank 1 sensor 4 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion Bank 2 sensor 1 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion Bank 2 sensor 2 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion Bank 2 sensor 3 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion Bank 2 sensor 4 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion OBD-krav, modellberoende Status hos extraingångarOm någon tycker att det här är intressant eller har frågor så skriv gärna det, så vet jag om det är nån ide att lägga ut mina erfarenheter på forumet! Citera
ht67 cmc 1502 November 12, 2005 Author Report November 12, 2005 Bild från programmet när jag testade på Volvon. Citera
Pex November 15, 2005 Report November 15, 2005 Hmm... Trodde jag redan frågat detta men gör ett nytt försök...Var kan man köpa byggsatsen? Då jag jobbar som utvecklare i bla Delphi är detta väldigt intressant, Kan kanske byggas vidare på. Citera
ht67 cmc 1502 November 15, 2005 Author Report November 15, 2005 Byggsatsen är köpt på www.alltomelektronik.se för ca. 1300.-Att löda ihop allt var inte så svårt men man bör ha lite elektronikvana, tråkigt om man löder fel så kanske man måste ha nya kretsar från ELFA. Microprocessorn tex. kostar ca. 400.-Kul med fler Delphi programmerare. Då du jobbar med det så kan du säkert få till nåt riktigt bra. Allt om Elektronik har ju en serie på 8 delar som heter just "Delphi för elektroniker".Själv så är jag bara en hobbyprogrammerare så jag har mina begränsningar. Men ett tydligare och snyggare interface ska jag väl klara av samt försöka mig på att lägga in fler felkoder. Citera
Pex November 16, 2005 Report November 16, 2005 Blir sugen på att genast köpa byggsatsen, jag har jobbat en del med programmering mjukvara/hårdvara så det borde inte va något problem.Men jag skulle gärna vilja titta på källkoden innan jag beställer, men jag hittade ingen Delphi-källkod någonstans... (bara C-kod och jag orkar inte installera någon utvecklings miljö för C just nu) Vill du dela med dej av källkoden så slipper jag leta mer, du kan ju zippa Delphi-projektet och maila mej det i så fall...Vill du så får du gärna tillgång till den kod som jag ev. skriver när jag kommit i gång. Citera
ht67 cmc 1502 November 16, 2005 Author Report November 16, 2005 Jag skickar källkoden så fort jag kommer hem idag. Skulle vara mycket intressant att se vad du kan hitta på.Kan du skicka ett mail till mig på john@ht67.com så jag får din e-post adress? Citera
ht67 cmc 1502 November 17, 2005 Author Report November 17, 2005 Ja, och jag svarade igår när jag kom hem. Mailet gick iväg. Hur stora mail kan du ta emot? Det här var på ca 5 MB.Får skicka igen då... Citera
Conny MACH1 November 23, 2005 Report November 23, 2005 Jag trodde OBD2 kom -96 på dom flesta bilar.Har det på min diesel vectra från -98.Köpte en läsare från www.nascom.se för 495kr som funkartill dom flesta bilar.Dom pengarna är inget mot vad man får betala varje gångman lämnar in bilen för felsökning.Vad har -94 musse för system?Mvh Conny Citera
ht67 cmc 1502 November 23, 2005 Author Report November 23, 2005 Ja visst finns OBD på tidigare modeller men det är först från 2001 som det blivit en standard för alla biltillverkare. Jag tror det finns i tex. Volvo 850 från -95. (Kanske tidigare)Jag har testat min EOBD på en Volvo V40 2.0T -01 samt en Ford Mondeo -03:a.Tack för tipset! Intressant att det finns så billiga läsare. Helt klart så verkar det vara ett mycket bra alternativ för alla som inte vill hålla på med allt arbete "bakom kulisserna". Fördelen med att bygga den och få se källkoden har ju varit att man får en helt annan förståelse för hur den funkar. Citera
mrv8 December 15, 2005 Report December 15, 2005 Jag var själv nära att ta bort inlägget om EOBD eftersom intresset viasde sig var noll och ingenting. Men sen har ju faktisk 3 st. av forumets 2915 användare skrivit nåt eller hört av sig. Det är ju nästan en promille av alla forumanvändare som visade sig vara intresserade av EOBD. Stämmer då detta med att 440 st. vait där och läst om det? Knappast, men att svara eller fråga nåt är alldeles för jobbigt, eller?Hej ht67 cmc 1502Såg att du nästan tänkte ta bort den här filen om ODBD vill bara säga att jag läst den med spänning men inte har haft mycket att komma med i dena tråd då detta inte är min stakaste kunskap för tillfället i alla fall. Därav inget inlägg förens nu. För jag vill att du håller tråden levande och inte tar bort den!Funderar på att skaffa en sådan testinstrument och kom på 3 små frågor.1. Kan man se om datan är chipad med såna här mättare eller ser man bara olika värden på givarna?2. Fungerar den på chipade bilar?3. Dum fråga säkert men den passar min 96:a? eller?MvhMrV8Kom på två frågor Citera
mrv8 December 15, 2005 Report December 15, 2005 Jag var själv nära att ta bort inlägget om EOBD eftersom intresset viasde sig var noll och ingenting. Men sen har ju faktisk 3 st. av forumets 2915 användare skrivit nåt eller hört av sig. Det är ju nästan en promille av alla forumanvändare som visade sig vara intresserade av EOBD. Stämmer då detta med att 440 st. vait där och läst om det? Knappast, men att svara eller fråga nåt är alldeles för jobbigt, eller?Hej ht67 cmc 1502Såg att du nästan tänkte ta bort den här filen om EODB vill bara säga att jag läst den med spänning men inte har haft mycket att komma med i dena tråd då detta inte är min stakaste kunskap för tillfället i alla fall. Därav inget inlägg förens nu. För jag vill att du håller tråden levande och inte tar bort den!Funderar på att skaffa en sådan testinstrument och kom på 3 små frågor.1. Kan man se om datan är chipad med såna här mättare eller ser man bara olika värden på givarna?2. Fungerar den på chipade bilar?3. Dum fråga säkert men den passar min 96:a? eller?MvhMrV8Kom på två frågor Citera
mrv8 December 15, 2005 Report December 15, 2005 Nu vet jag inte vad jag lyckades med här???Men skulle rätta till ett litet fel och vips hade jag gjort två fönster, och redigeringsfunktionen har försvunit hos mig ???Även att ta bort ett felaktigt inlägg.Ber om ursäkt!MvhMrV8 Citera
Pex December 16, 2005 Report December 16, 2005 Jag har lagt några timmar på att sätta mej in i protokollet som används för att kommunicera med fordonet samt börjat bygga ett program för att kunna använda det.. Har tyvärr inte fått "OBD elektronik byggsatsen" än så jag har byggt en application som körs på en annan dator och returnerar koder för att simulera ett fordon. Har dock bara kommit till att läsa av felkoder samt visa live data i applikationen (frun låter inte mej sitta i fred vid datorn nu i juletid tyvärr)...Vad jag förstått så är själva mjukvaran i fordonet ej utbytbar utan det är bara chippet med värdena som byts ut vid normal chip-trimmning...Men man borde baserat på värdena kunna se om bilen är chippad eller inte tycker jag mha av nån form av referens värden, man kan ju i princip hämta ut all data från fordonet så nån skillnad borde man kunna upptäcka... Citera
ht67 cmc 1502 December 27, 2005 Author Report December 27, 2005 Kul att du har tittat lite närmare på det. Jag väntar med spänning på dina ideer. Citera
ht67 cmc 1502 December 31, 2005 Author Report December 31, 2005 mrv8Jag missade dina frågor.... Den lilla men nog så starka respons jag fått gör att jag håller tråden vid liv. Det har ju redan kommit intressanta förslag på olika utrustningar mm. 1. Jag antar att om man gör som Pex skrev så borde man kunna jämföra olikheter och därmed kunna dra slutsatser men det är osäkert än...2. Det borde fungera utan problem på chipade bilar. Bilens dator läser ju fortfarande av givarna och varnar för fel även om en bil är chipad.3. Har du bara ett EOBD uttag så ska det inte vara några problem med 96:an. Citera
ht67 cmc 1502 January 21, 2006 Author Report January 21, 2006 Idag försökte jag prova min EOBD på en Peugeot 406 för att lära mig lite mer om EOBD och hur det används på olika bilmärken men jag gick bet på att hitta EODB uttaget i bilen. Någon som vet var i kupén EOBD uttaget sitter? Citera
ht67 cmc 1502 July 7, 2006 Author Report July 7, 2006 I senaste "Allt Om Elektronik" fortsätter OBD2 bygget och mer information om detta. Citera
Laslo July 7, 2006 Report July 7, 2006 Sorry jag är blind. Klistrade in länken till projektet i den andra tråden om dom här burkarna.. Jaijja.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.