Jump to content

Nostalgifynd i bananlåda.


Tommyax

Recommended Posts

Min sambo har i dagarna fått för sig att städa ur några garderober och rensa ut så nytt skräp får plats. Nåväl, idag när jag kom hem efter jobbet så stod det en bananlåda i hallen på väg ut i lagårn för senare färd till tippen. Kan du kolla igenom lådan utifall det är nått du vill spara sa hon.

Ok, trött efter en veckas jobb letade jag igenom lådan lite lojt.

Nämen vad är detta, mina gamla fotoalbum från 70-80 talet.

Inte i bästa skick tyvärr som ni ser av de gulnande kanterna på scanningarna. Där jag samlat mina minnen främst bilar i alla former från utställningar, dragracing och dyligt.

Ivrigt började jag bläddra i de gulnande och spruckna fotopärmarna.

Ja där är den, orsaken till mitt Mustang intresse, har funderat länge på var de bilderna jag tog på Farbror Kjells Shelby hade tagit vägen.

JAg kan medge att idag är det väl inte så upphetsande bilder, men för en knappt 10-årig instamaticfotograf (därav kvaliten) var detta en häftig upplevelse att se och höra för att inte tala om att åka.

Då på det tidiga 70 talet måste detta varit en rätt häftig åskådarmagnet.

-77 såldes den till killen som notisen handlar om, var bilen finns i dag vet jag ej. Kanske går att spåra på regnummret.

Jag vet att farbror importerade den från USA, den var smälld och rätt så risig. Han renoverade den från scratch, masserade ner en 351 cleveland etc. Killen som sedan köpte den började efter några år att renovera den, slipade ner lacken. Då upptäckte han att den varit svart med guldstripes. Efter vissa efterforskningar fick han reda på vad det var , en Hertzshelbymustang. Alltså en sådan man kunde hyra på hertz biluthyrning runt om i staterna. Vid denna tid var det väl inte så vanligt eller intressant med orginalrenoveringar, kanske var han en av de första entusiasterna som "insåg" framtidens värde?

Nåväl Farbror sålde Shelbyn, då han blivit Moparfrälst, Köpte hem ett annat objekt från Staterna i mitten av 70'. Dodge SuperBee med 383 Magnum som totalrenoverades.

Denna blev jag senare erbjuden att köpa runt ca-84-85? Priset var om jag minns rätt 60 papp. För en Fjunig tonåring som precis muckat var detta priset astronomisk, jag var sedan tvungen att garantera tak över huvudet när den inte användes, samt att vårda den ömt.

Idag så vet man ju att det hade varit en investering. Men då avråde föräldrar bank och gud vet allt från sådana tankar.

Raggarbil, är väl inget att ha,,,,!

mvh Tommy

Link to comment
Share on other sites

Fina minnen och srännade historia!

Måste varit kul att ha en så spännande farbror som drog hem massa såna roliga protjekt! Specielt när man som du då bara var i 10års åldern.

Gillar såna här berätelser!

Gjorde en liten sökning och fick upp detta om Mustangen.

Tack för din berättelse

Mvh

MrV8

Regnr: EZX592

Färg: Flerfärgad

Fabrikat: FORD MUSTANG GT 350 FB

Årsmodell: 1966

Fordonsslag: PB

Chassinummer: 6R09K163991

Upplysningar:

Fordonsdata

Fordonsstatus: Avställd (1981-11-30)

Antal ägare: 6

Datum för första reg.: 1972-04-17

Producentansvarig:

I trafik första gång: 1970-03-20

Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:

Direktimport: Nej

Utredning: Nej

Tillfällig registrering: Nej

Tekniska data

Effekt kW: 225

Antal passagerare: 1

Max släpvagnsvikt:

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1440

Max lastvikt: 240

Kopplingsanordning 1:

Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram:

Däckdimension bak: G70-14

Kaross: Täckt

Link to comment
Share on other sites

Härlig historia, underbart med bilder från förr...

Ser att den idag tillhör en av klubbens medlemmar. Det lovar ju gott, den kanske kommer ut på vägarna igen någon dag.

På tal om det: I kommande nummer av Mustang Forum blir det bilder på en annan GT350H som var med på Power Meet i Hässleholm i våras.

Link to comment
Share on other sites

Tack skall ni ha, man blir liksom lite lyrisk när man gör fynd som känns nästan lite personliga,,JAg menar att Shelbyn känns lite som min,, fast den naturligtvis aldrig varit det.

Visst kunde kollat i cmc medlemskalender, ser att det är samma ägare fortfarande. Ser också att hörsägen inte alltid är att lita på, jag har alltid haft för mig att den var svart, antingen har jag tagit för givet att den var svart eller nått, Men vit med guldlinjer är rätt.

Har han filat på den i 25 år borde den ju snart vara klar (he-he).

Kanske slår en signal och försöker köpa loss den.Nej ingen ide, alldeles för mycket pengar.

Troligtvis lär den heller aldrig bli till salu för den delen.

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej

Det är min styvfar som äger denna bilen idag. Det är ganska stor aktivitet kring den för närvarande, så jag låter honom själv uppdatera tråden framöver.

Klart är att den inom en någolunda snar framtid kommer rulla igen, vilket jag ser framemot jättemycket.

Bilen kommer att renoveras till mint condition i originalutförande, som Hertz hade den, med några få undantag säkerligen.

Pierre

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är min styvfar som äger denna bilen idag. Det är ganska stor aktivitet kring den för närvarande, så jag låter honom själv uppdatera tråden framöver.

Klart är att den inom en någolunda snar framtid kommer rulla igen, vilket jag ser framemot jättemycket.

Bilen kommer att renoveras till mint condition i originalutförande, som Hertz hade den, med några få undantag säkerligen.

Pierre

Tjenare Pierre! jag förmodar att du är den pierre som hjälpte mig massor när jag renoverade min 244 Turbo från 82.

Vill minnas att du berättade om denna hertz mustang.

hur gick det med din 240?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...