Jump to content

Vattenpumps frågor


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

Hej i vinterkylan!!!

Har börjat skruva ner mussen och har nu lite frågor som dykt upp på vägen.

Innan jag ställde bilen så hade det börja låta konstigt från fronten på motorn. När jag varvade upp till 4000 varv och släppte gasen så lät det som en tjutande fläktrem ungefär. termostathuset var det nästan hål i, var bara kromet som hindrade vatten från att spruta ut. lite pillande med nageln så blev det hål.

Har skruvat bort vattenpumpen idag och fann massa klägg i utrymmena som synes inte har någon funktion, alltså inte i kanalerna där vattnet går om ni förstår :roll:

Ska handla lite grejer i vinter och undrar nu om det är lönt att fortsätta köra med den gamla vattenpumpen eller om det är läge att investera i en ny?

Motorn är lite trimmad så då undrar jag om man ska köpa en stock eller en performance?

tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Att bli stående med en defekt vattenpump¨är inte så trevligt.

Vet du hur gammal vattenpumpen är, ser den fräsch ut. Är det en orginal som sitter där nu?

Har du haft problem med kylningen i sommar.

Hur trimmad är motorn?

Du får värdera detta och sedan ta ställning till vad du bör göra.

En vattenpump är inte direkt den dyraste investeringen på bilen, men den kan ställa till problem om den pajar.

Mitt råd är alltså, köp ny pump stock eller perf. beror på vad som sitter nu och om den funkat bra eller ej. Har den varit lite krasslig kan det isåfall ha gett vissa kylproblem i somras.

spola igenom kylsystemet inkl. kylare ordentligt, montera också dit en ny termostat och fläktrem. Använd aldrig endast vatten i kylaren utan ha alltid i glykol som förhindrar inte bara frysning utan även korrosion(rost)i kylaren, dessutom funkar kylningen bättre med glykol i.

Lycka till, mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...