Jump to content

Tankproblem, behöver info och hjälp!


Blondblues

Recommended Posts

Hej!

I Maj köpte jag min Mustang -05 hos Företagsbilar i Stockholm.

Den var behäftad med det klassiska tankproblemet som de flesta omodifierade -05:or har.

Man bytte påfyllningsrör, något som till 90% brukar avhjälpa problemet, men det gjorde det inte på min bil...

Företagsbilar är villiga att byta tank åt mig då detta nu är det ända sätt att komma kring problemet, men är livrädda för att få en likadan defekt tank om dom beställer en ny i USA.

Dom säger att detta problem även finns på -06:or och att seriernummer på reservdelen (dvs tanken) är detsamma 05:a som 06:a och dessutom som på min bil...

Dom är inte villiga att köpa en tank åt mig i USA "på måfå" för att kolla om det funkar utan vill säkerställa detta innan dom beställer eftersom det blir för dyrt om det blir fel.

Min fråga är därför följande:

Är det nån som vet:

1. Mer detaljerat vad felet beror på?

2. Vad man kan göra för att säkerställa att man får fatt i en tank som inte är defekt?

3. Är det nån som vet var man kan hitta mer information runt detta problem? Det borde t ex finnas en del info på forum i USA skulle jag tro...

Tacksam för ett snabbt svar!

/Jens

Desperat Musseägare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens,

Jag lät Ford byta tank och påfyllningsrör innan jag tog hit mussen i höstas, men problemet kvarstår. Problemet verkar ha med designen av påfyllnadsröret att göra snarare än med defekter på enskilda tankexemplar.

Det verkar också vara olika stort problem med olika modeller på bensinpumpar, så du kan också prova att tanka från en mack med andra bensinpumpsmodeller och se om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens,

Jag lät Ford byta tank och påfyllningsrör innan jag tog hit mussen i höstas, men problemet kvarstår. Problemet verkar ha med designen av påfyllnadsröret att göra snarare än med defekter på enskilda tankexemplar.

Det verkar också vara olika stort problem med olika modeller på bensinpumpar, så du kan också prova att tanka från en mack med andra bensinpumpsmodeller och se om det hjälper.

Tyvärr gör det ingen skillnad vilken mack man tankar på.

Och påfyllnadsröret är ju som sagt redan bytt till den "fungerande" modellen som man bl a byter ut som standard på Exclusive Cars.

Så jag är väldigt frustrerad.

Nån som har några råd?

/Jens

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

När jag tankar min 05'a så kan inte jag heller fylla på som man gör med en vanlig bil utan jag får sätta in "handtaget" precis som vanligt sen vrider jag det 180 grader, sen är det bara att fylla på, fungerar klockrent.

Men akta lacken när du vrider handtaget.....

Link to comment
Share on other sites

Jag gör likaså. Vrider upp handtaget åt höger ca 120 grader.

Sen har jag upptäckt att Q8 har obemannade stationer där verkar rören vara tunnare på handtagen. Då kommer luften ur.....

JET går inte alls. Tjocka handtag och hög pumphastighet.

Ju äldre pumpar desto långsammare går dom, och så är det tunnare handtag..... eller rör..... :P

Men här finns mer info om problem som Ford annonserat:

http://www.mustangforums.com/recalls-an ... browse.htm

Sök lite på tankproblem. Finns en del att läsa......

Mvh /Ulf

Link to comment
Share on other sites

Har också bytt rör men det blev bara lite bättre. Däremot så får man hitta "sina" mackar för en del går problemfritt medans t ex Shell är helt hopplöst, ibland fär jag i 1,5 liter innan den slår av :-)

Vrida å snurra på handtaget kan göra att det går bättre. Dock, underarmarna är vältränade som Karl-Alfreds efter en mustangsommar med många mil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...