Jump to content

Recommended Posts

Många rekomderar ju att man skaffar ett riktigt tändsystem, t.ex. något av MSD's system. Men dom kostar ohyggligt mycket pengar tycker jag och undrar vad det kan finnas för alternativ och om alternativen är värda pengarna?

Brytare verkar mest osäkert och krångligt, så det undviker man väl så mycket som möjligt.

Pertronix brytarlöst kör jag med nu och det funkar ju mycket bättre än original-brytare. Men hur stor skillnad är det mot MSD eller alternativet nedan?

Har hittat Ford DUI och undrar om det kan vara något alternativ till ett riktigt MSD tändsystem. Priset är mer attraktivt och allt sitter i fördelaren.

http://www.performancedistributors.com/forddui.htm

Några tankar?

hej.

Med en pretronix kommer man väldigt långt tänk bara på att öka kontakt avståndet på tändstiften.om du ska ha MSD gå fullt ut med en riktig MSD billet och en MSD6AL om du kollar amerikanska forum varnar man där för DUI.Har kört med billet och 6al sen 96 onga problem hittils.

hej.

Med en pretronix kommer man väldigt långt tänk bara på att öka kontakt avståndet på tändstiften.om du ska ha MSD gå fullt ut med en riktig MSD billet och en MSD6AL om du kollar amerikanska forum varnar man där för DUI.Har kört med billet och 6al sen 96 onga problem hittils.

Har faktiskt inte bytt tändstift, får ta och kolla vad det är för avstånd på dem jag har nu. Vad är max för pertronix? (har ACDelco stift just nu)

Jo, MSD6AL vore inte fel, har väl inbyggd varvstopp också? Sen vore det kul att ha en RPM mätare, har inte hittat en enda som fungerar på magnetsystem som pertronix är.

Då är det bara att glömma DUI'n! 8)

Ska kolla upp vad jag har för gap! Sen får du gärna länka till någon återförsäljare av den varvräknaren du har!

Är ju ute efter en som passar bra till resten av instrumenteringen.

Mvh

Magnus

Har plockat ur ett stift nu, ACDelco R85TS heter dom. Sökt på nätet lite och det är tydligen 0.50 i gap, antar att det ska vara 0.5mm?

Men jag får det till att det är mer än 0.5mm..

svårt att se på bilderna kanske..

Tack för tipset ang. mätaren :)

Ok, men man ska alltså trycka till så man får längre avstånd då? Men 1mm? det är ju ingenting?

För att få längre avstånd skall du böja isär inte trycka till, mät avståndet med ett bladmått så det blir rätt. 1mm avstånd på ett tändstift är ganska mycket, vanliga brytarsystem kör man vanligtvis på 0,7-0,8 mm som jämförelse. Läste någonstans om nån som hade så mycket som 1,2mm i avstånd med Pertronix, har inte provat själv att gå upp så mycket, men det kanske man skulle göra. Det borde väl märkas när tändsystemet inte orkar leverera gnista längre.

CMC 1119 Walter.

MSD har rekomendationer på avstånd kontra komp lågre komp lika med mer avstånd en original motor med lågt komp och bra tändsystem kan man gå till 1,5 prova ni kommer att märka skillnad

Mätte ett stift nu och avstånder är 0.8mm, får bli att prova sig fram lite då till våren när man startar upp motorn :)

Hej!

Har själv Pertronix till min -68 med 289. Har behållt originalgapet på ca. 0,8mm och motorn går perfekt. Är det något man riskerar med för litet gap?

Darne

Det kan ju bli ostabil tändning kan jag tänka mig, precis som om man har för stort gap. Lagom är ju bäst ;)

Hej!

Har själv Pertronix till min -68 med 289. Har behållt originalgapet på ca. 0,8mm och motorn går perfekt. Är det något man riskerar med för litet gap?

Darne

Man riskerar ingenting med för litet gap. Men du går ju däremot miste om extra kusar. Fast då måste du ju även skruva upp soppamängden.

Men är man nöjd med original så... ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...