Kåre Olsson January 13, 2006 Report January 13, 2006 Har en Mustang-68 med orig 289-2V.Bilen är byggd december-67.Jag undrar om alla 68:or har som standard den vacuumventilen som sitter i termostathuset, och som med hjälp av kylvattnets temp och vacuum från insuget, reglerar fördelarens för/efter-tändning.Vad jag kunnat läsa mig till så var det ju 68 som det blev lite strängare avgaskrav, men i 289:ans fall kan man ju undra om det man läst om 68:or avser 302:or och uppåt då den ersatte 289:an i januari-68.Min bil är nybilsbeställd av en handlare i distrikt 16 i USA, tror att det är Philadelphia, om det kan vara till någon hjälp.Finns det någon riktigt kunnig i detta ämne vore jag tacksam för svar. Citera
Ronnie S January 14, 2006 Report January 14, 2006 Samtliga Mustang -68 med 289 och 302 hade vacuumventilen i termostathuset. Slangarna från den var dock olika kopplade beroende på motorvariant. "Dubbelvacuumklockan" på fördelaren satt på samtliga 289 och på 302-4V med manuell låda. 302-4V med automat hade en vanlig enkel vacuumklocka på fördelaren. (Källa: Mustang and Ford small block V8 1962-69 av Bob Mannel).289 och 302 tillverkades parallellt under hela modellåret 1968. 289 fanns bara med 2-portsförgasare (195 hk) medan 302 bara fanns med 4-port (230 hk) i Mustangen (i andra bilmodeller fanns det även 302-2V). Enligt Kevin Marti ( www.martiauto.com ) har det dock tillverkats 3 stycken Mustanger 1968 med 302-2V (F-code), så dom 3 bilarna är väl undantagen som bekräftar regeln Ford använde däremot under 1967-68 ibland 302-block till sina 289:or, när man fick brist på 289-block. Detta förvirrar nutida Ford-ägare, eftersom blocken är märkta "289" respektive "302" under insuget. En 289 kan alltså mycket väl vara märkt med 302 där. (Detta finns också beskrivet mer i detalj i Mannel's bok.) Citera
Kåre Olsson January 16, 2006 Author Report January 16, 2006 Tack för hjälpen! Visste inte att man parallellkörde 289 o 302 så länge. Vet du förresten hur man räknade årsmodeller? Min är byggd i dec-67 och är en 68:a. Kom 68:an typ i sept-okt? Citera
Ronnie S January 16, 2006 Report January 16, 2006 Dom första 68:orna började tillverkas ungefär runt mitten av augusti -67, och dom sista sattes väl ihop i juli/augusti -68. Det fortsatte sedan på liknande sätt, man började tillverka 69:or i augusti -68. Citera
Kåre Olsson January 16, 2006 Author Report January 16, 2006 Som du förstår så skall motorn snyggas till rejält så det blir som det en gång var! Har du koll på färg på servopump, oljepåfyllningslock och kylare? Undrar om det skall vara högblank svart eller om det skall vara typ halvblankt? Har i helgen målat insug,luftburk med snorkel och förvärmningsröret,ventilkåpor och ovandelen på oljestickan i ford-blå.Det blev riktigt snyggt. Citera
Ronnie S January 17, 2006 Report January 17, 2006 Jag håller också på med lite uppsnyggning av motorrummet på min -68 nu i vinter, faktiskt.Servopumpen kan vara antingen "Teal" (en blåmetallic färg) eller halvblank svart, beroende på vilken tillverkare den kommer från. Har du tur kan du kanske hitta rester av den gamla färgen, så att du kan köpa en matchande färg att lacka den i.Oljepåfyllningslocket ska vara halvblankt svart. Mässingsnippeln som sitter ovanpå ska inte vara lackad, utan den ska vara "natural".Kylaren ska vara svart, men är ofta blankare än resten av motorrummet (nästan högblank). Själv har jag låtit lamellerna i kylpaketet vara mattsvarta (den gamla färgen var i ganska bra skick) för att få bra värmeavledning. Tankarna upptill och nertill på kylaren har jag dock lackat om med lite blankare färg. Citera
Recommended Posts