Jump to content

Recommended Posts

Har en Mustang-68 med orig 289-2V.Bilen är byggd december-67.

Jag undrar om alla 68:or har som standard den vacuumventilen som sitter i termostathuset, och som med hjälp av kylvattnets temp och vacuum från insuget, reglerar fördelarens för/efter-tändning.

Vad jag kunnat läsa mig till så var det ju 68 som det blev lite strängare avgaskrav, men i 289:ans fall kan man ju undra om det man läst om 68:or avser 302:or och uppåt då den ersatte 289:an i januari-68.

Min bil är nybilsbeställd av en handlare i distrikt 16 i USA, tror att det är Philadelphia, om det kan vara till någon hjälp.

Finns det någon riktigt kunnig i detta ämne vore jag tacksam för svar.

Samtliga Mustang -68 med 289 och 302 hade vacuumventilen i termostathuset. Slangarna från den var dock olika kopplade beroende på motorvariant.

"Dubbelvacuumklockan" på fördelaren satt på samtliga 289 och på 302-4V med manuell låda. 302-4V med automat hade en vanlig enkel vacuumklocka på fördelaren. (Källa: Mustang and Ford small block V8 1962-69 av Bob Mannel).

289 och 302 tillverkades parallellt under hela modellåret 1968. 289 fanns bara med 2-portsförgasare (195 hk) medan 302 bara fanns med 4-port (230 hk) i Mustangen (i andra bilmodeller fanns det även 302-2V).

Enligt Kevin Marti ( www.martiauto.com ) har det dock tillverkats 3 stycken Mustanger 1968 med 302-2V (F-code), så dom 3 bilarna är väl undantagen som bekräftar regeln :D

Ford använde däremot under 1967-68 ibland 302-block till sina 289:or, när man fick brist på 289-block. Detta förvirrar nutida Ford-ägare, eftersom blocken är märkta "289" respektive "302" under insuget. En 289 kan alltså mycket väl vara märkt med 302 där. (Detta finns också beskrivet mer i detalj i Mannel's bok.)

Dom första 68:orna började tillverkas ungefär runt mitten av augusti -67, och dom sista sattes väl ihop i juli/augusti -68. Det fortsatte sedan på liknande sätt, man började tillverka 69:or i augusti -68.

Som du förstår så skall motorn snyggas till rejält så det blir som det en gång var! Har du koll på färg på servopump, oljepåfyllningslock och kylare? Undrar om det skall vara högblank svart eller om det skall vara typ halvblankt? Har i helgen målat insug,luftburk med snorkel och förvärmningsröret,ventilkåpor och ovandelen på oljestickan i ford-blå.Det blev riktigt snyggt.

Jag håller också på med lite uppsnyggning av motorrummet på min -68 nu i vinter, faktiskt.

Servopumpen kan vara antingen "Teal" (en blåmetallic färg) eller halvblank svart, beroende på vilken tillverkare den kommer från. Har du tur kan du kanske hitta rester av den gamla färgen, så att du kan köpa en matchande färg att lacka den i.

Oljepåfyllningslocket ska vara halvblankt svart. Mässingsnippeln som sitter ovanpå ska inte vara lackad, utan den ska vara "natural".

Kylaren ska vara svart, men är ofta blankare än resten av motorrummet (nästan högblank). Själv har jag låtit lamellerna i kylpaketet vara mattsvarta (den gamla färgen var i ganska bra skick) för att få bra värmeavledning. Tankarna upptill och nertill på kylaren har jag dock lackat om med lite blankare färg.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...