Jump to content

Recommended Posts

Delar som dörrhandtag, stötfångare, horn mm blir betydligt finare att kroma om än att köpa repro eller NOS. Det kostar givetvis en del att lämna på förkromning men det är du själv som avgör vilken nivå du vill ligga på.

Här är en bild på grejer jag haft hos en duktig kromfirma i Bålsta och som var mycket prisvärd.

Jag hade tänkt att lämna iväg lite delar för omkromning. Det är rostangrepp på vissa delar t.ex. stötfångare som har gått igenom kromen och kopparn ner till plåten. Min fråga är ska man blästra bort det gamla kromet? Blir det slät yta sen när delarna kromas om? Eller måste man få till en slät yta innan man kromar?

mike

Jag hade tänkt att lämna iväg lite delar för omkromning. Det är rostangrepp på vissa delar t.ex. stötfångare som har gått igenom kromen och kopparn ner till plåten. Min fråga är ska man blästra bort det gamla kromet? Blir det slät yta sen när delarna kromas om? Eller måste man få till en slät yta innan man kromar?

mike

Ytan ska slipas precis så slät som du vill att den kromade ytan ska vara..det är därför det är så dyrt att lämna in. Man brukar väl säga runt 3000:- för omkromning (inkl. slipning) för en kofångare, typ mustang.

De prylar som jag visar på bilderna kostade totalt 2.062 kr inkl moms.

Det är 2,5 tim sliparbete och resten är kostnader för koppar och krom.

En liten rostpor i något kan kräva flera slipningar och flera dopp i kopparbad, så det beror väldigt mycket på hur skicket är när man börjar.

Men att jämföra mot repro eller NOS så är det här prisvärt tycker jag.

mike

Ytan ska slipas precis så slät som du vill att den kromade ytan ska vara..det är därför det är så dyrt att lämna in. Man brukar väl säga runt 3000:- för omkromning (inkl. slipning) för en kofångare, typ mustang.[/quote:272xu1bn]

Hejsan tänker lägga mig i diskusionen lite och berätta att man måste lämna in den kromade grejen för avkromning innan du börjar slipa och polera den, det är inget för en amatör då det krävs riktiga slip/poler maskiner.

Korrekt.

Jag lämnade in i går. Leveranstid ca 8 veckor!!!

Slipning, koppar sen kromning. Bättre än nyköp.

På min cab, är solskyddshållare ( som mycket annat) i zinkgjutgods. Därför "knoppar" på ytan. Listen mellan hållarna ( rutans insida) är kromad "bondplåt". Dessa + mussen i grillen kromas om. Listerna på rutans utsida visade sig vara rostfritt! Dessa poleras till nyskick. Bifogar bild på hållaren och återkommer när jag får tillbaka grejerna ( lite fattigare)