Svedis February 6, 2006 Report February 6, 2006 Allt från handtag till breda kromlister tar ju stryk. Mycket går att köpa nytt.Någon med erfarenhet om att lämna in för ytbehandling och kromning? Citera
Lasse cmc625 February 6, 2006 Report February 6, 2006 Delar som dörrhandtag, stötfångare, horn mm blir betydligt finare att kroma om än att köpa repro eller NOS. Det kostar givetvis en del att lämna på förkromning men det är du själv som avgör vilken nivå du vill ligga på.Här är en bild på grejer jag haft hos en duktig kromfirma i Bålsta och som var mycket prisvärd. Citera
Mattias cmc 1746 February 6, 2006 Report February 6, 2006 Vad kostar det ungefär för att lämna in på kromning? Vad fick du betala? Citera
mikeo cmc 748 February 6, 2006 Report February 6, 2006 Jag hade tänkt att lämna iväg lite delar för omkromning. Det är rostangrepp på vissa delar t.ex. stötfångare som har gått igenom kromen och kopparn ner till plåten. Min fråga är ska man blästra bort det gamla kromet? Blir det slät yta sen när delarna kromas om? Eller måste man få till en slät yta innan man kromar?mike Citera
NiklasW February 6, 2006 Report February 6, 2006 Jag hade tänkt att lämna iväg lite delar för omkromning. Det är rostangrepp på vissa delar t.ex. stötfångare som har gått igenom kromen och kopparn ner till plåten. Min fråga är ska man blästra bort det gamla kromet? Blir det slät yta sen när delarna kromas om? Eller måste man få till en slät yta innan man kromar?mikeYtan ska slipas precis så slät som du vill att den kromade ytan ska vara..det är därför det är så dyrt att lämna in. Man brukar väl säga runt 3000:- för omkromning (inkl. slipning) för en kofångare, typ mustang. Citera
mikeo cmc 748 February 6, 2006 Report February 6, 2006 Då får jag kanske lämna iväg slipningen också så det blir bra. Jag har en jobbarkompis som har arbetat på ett krom företag så jag får lite rabatt bra med kontakter ibland....mike Citera
Lasse cmc625 February 6, 2006 Report February 6, 2006 De prylar som jag visar på bilderna kostade totalt 2.062 kr inkl moms.Det är 2,5 tim sliparbete och resten är kostnader för koppar och krom.En liten rostpor i något kan kräva flera slipningar och flera dopp i kopparbad, så det beror väldigt mycket på hur skicket är när man börjar.Men att jämföra mot repro eller NOS så är det här prisvärt tycker jag. Citera
Kenneth Boström February 8, 2006 Report February 8, 2006 Jag hade tänkt att lämna iväg lite delar för omkromning. Det är rostangrepp på vissa delar t.ex. stötfångare som har gått igenom kromen och kopparn ner till plåten. Min fråga är ska man blästra bort det gamla kromet? Blir det slät yta sen när delarna kromas om? Eller måste man få till en slät yta innan man kromar?mikeYtan ska slipas precis så slät som du vill att den kromade ytan ska vara..det är därför det är så dyrt att lämna in. Man brukar väl säga runt 3000:- för omkromning (inkl. slipning) för en kofångare, typ mustang.[/quote:272xu1bn]Hejsan tänker lägga mig i diskusionen lite och berätta att man måste lämna in den kromade grejen för avkromning innan du börjar slipa och polera den, det är inget för en amatör då det krävs riktiga slip/poler maskiner. Citera
Svedis February 8, 2006 Author Report February 8, 2006 Korrekt. Jag lämnade in i går. Leveranstid ca 8 veckor!!!Slipning, koppar sen kromning. Bättre än nyköp.På min cab, är solskyddshållare ( som mycket annat) i zinkgjutgods. Därför "knoppar" på ytan. Listen mellan hållarna ( rutans insida) är kromad "bondplåt". Dessa + mussen i grillen kromas om. Listerna på rutans utsida visade sig vara rostfritt! Dessa poleras till nyskick. Bifogar bild på hållaren och återkommer när jag får tillbaka grejerna ( lite fattigare) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.