Jump to content

Stroking


Ingo

Recommended Posts

Okej men om man inte nöjer sig med 1,5 hp/ kubiktum?

Ska nämligen även ladda med en kompressor

Om du tänker överladda bör du planera hur hela grejen utförs.

Inte kan man rekommendera en viss typs grejer och påstå att dom är bra. Om man är i den situationen att man vill plocka ut >1,5 Hp /cid, bör man ta det som skrivs på ett webforum med en nypa salt, åtminstone tänka kritiskt.

En smallblockare med 1,5-2 Hp / cid kräver redan lite mera pulande med detaljer.

Okej, med överladdning är det RELATIVT lätt att plocka ut denna effekt, men det tär nog på bitarna ändå, så jag tror att dom billigaste gjutjärnsdelarna blir dyra i längden.

Har inte haft strokade Fordar, så vet inte hur mycket rpm dom tål. Det är väl upp till vilka grejer man plockat in, och hur man byggt. Skulle inte våga varva std. Ford bitar mer än 6-6,5K.

Har en motor av annat fabrikat med 3,75'' slag, 6,765'' stakar och 850 grams kolv. Den kan varvas 6,8K, utan att stakarna tycker illa, men undviker ändå att gå över 6500.

Fruns 302:a i Mustangen tillåts inte att gå över 6200.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte vara främmande för att lägga in en Mopar eller Cheva rova i Mustangen om det vore så. 8)

Det vore kanske det allra smartaste :!: Jag är snart övertalad av alla cheva,mopar kompisar.

Frågan är ju bara då hur mycket mitt liv då är värt hädanefter :?:

Blir nog köhalad om jag visar mig på en träff med en 350 chevy under huven.

Det är nog säkrast att jag håller mig till 289,302,351W där det finns mest att hämta för strokning till rätt penning och utan bekymmer.

Lägg i en Chrysler 340, så bjuder jag på bärs om vi råkas...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte vara främmande för att lägga in en Mopar eller Cheva rova i Mustangen om det vore så. 8)

Det vore kanske det allra smartaste :!: Jag är snart övertalad av alla cheva,mopar kompisar.

Frågan är ju bara då hur mycket mitt liv då är värt hädanefter :?:

Blir nog köhalad om jag visar mig på en träff med en 350 chevy under huven.

Det är nog säkrast att jag håller mig till 289,302,351W där det finns mest att hämta för strokning till rätt penning och utan bekymmer.

Lägg i en Chrysler 340, så bjuder jag på bärs om vi råkas...

340 S var en rolig motor, har för mig att min borrade hade 13,4:1 ikompression,alltså byggd för 103 oktan,när jag köpte den fanns bara 99 :( , så med lite för snäll kam blev det några topplocksavlyftningar och montering av nya packningar.

har för mig att det var mallory dubbelbrytare på den också,den ultimata ondskan. man justerade en gång i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Har jag pluggat lite.

Fick tips på ett annat forum om firman Engine Kit Racing som bygger rätt mycket fordmotorer.

Vad jag förstår så är enda problemet med cleveland lägre deckhöjd,så man måste ha rätt tunna kolvar,och bör satsa på openchamber toppar för att hålla kompressionen dräglig.

393 kit behöver nästan ingen bearbetning av blocket och ett 408 kit verkar kräva bara en urslipning på 5-6 mm.

Nackdelen med 393kitet är att man måste borra 0.30 .

Med 408kitet kan man nöja sig med 0.20 Tydligen även0.10 om det räcker)

Cleveland gillar ju inte alltför mycket överborrning.

6200 varv ska inte vara något problem så man kan få fram monstermotorer.

408 är nog för mycket för en gatbil.

så för kring 40000 så har man en rätt så pigg cleveland,om man inte ska leka med toppar o insug allför mycket..

Link to comment
Share on other sites

Till 408 kitet kan man tydligen skräddarsy eller borra bara 0,10.

Men att borra över 0,30 då ska man .tydligen ultraljudstesta blocket.

Mitt block är det ju skit att tvingas borra,men i en cylinder har en kolvring rostat fast rätt rejält,och gjort en urgröpning.Vi hoppades att det skulle räcka att hona,men det är lite för djupt.

Synd när man har en motor helt fri från vändkanter och repor.

Betong kan man ju förstärka med,men stora krav ställs då på oljekylare o dyl,och för min del ska ju motorn bak i en Pantera,så där är det nog tillräckligt varmt ändå.

Blocken kan ju även ha rostat upp inifrån om bilen gått i länder där glykol inte behövs för frysrisken.

Så att min motor gått som ny i Angola är ju inget plus. I Californien har man tydligen ofta glykol,eftersom det även höjer kokpunkten.

8,8 i komp kanske blir lite svårt eftersom man inte så gärna kan ha kolvar med försänkningar.

vet inte var kompen stannar med plana kolvar och openchambertoppar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ju tjockare gods desto bättre. Det förekommer också ganska stora variationer i godstjockleken i blocken, innan man borrar mycket är det kanske skäl att mäta. Man vill kanske inte använda blockfiller på gatan, eller?

Är det någon som har ett hum om vilka cylindrar som är" kritiska"?, alltså var blocket har sina kända svagheter?

Min "borrare" säger ju att man kan flytta cylindern något i vissa fall,men då gäller det ju att veta vad man sysslar med .

Link to comment
Share on other sites

Äntligen är mitt block ihopspänt och provborrat,men rosthacket försvann inte vid 0,20 :( ,

Men vi hoppas att det är helt borta vid 0,30,vilket kiten brukar byggas efter.

Men min motorman är rätt inne på att stroka befintlig vevaxel, och använda (usch) ,gms, småblocks stakar,vilka kräver en diameter på kring 50,8 och 351 håller 58,0 ca.

Så tydligen blir det 1 mm mindre än 393,kitens vev.

Ska man ändå köpa ett kit är jag väl inne på 408,för den lär ju hålla för nätt 6000 varv,och motormannen tycker inte att man ska varva cleveland över 6000.

Link to comment
Share on other sites

Beror ju lite på vilka kolvar man har kompförhållandet.

Antar att det är det som brukar kallas 383 kitet som det motsvarar.,möjligt han har något eget tricks så man kan ligga ännu närmare 393

här är ett exempel...

http://www.cprparts.com/products/kits/k ... _351C.html

Kompen ska vi försöka hålla kring 9,5:1

Med dagens Rullkammar behöver man inte ha så högt kompförhållande påstås det.

Men mycket lyft om man ska ha hästkrafter.

Men med tanke på hur lång tid allt tar så lär det nog gå fortare med ett köpt kit,men dom måste man ju skicka och balansera om i Sverige också.,Jag har ju egentligen inte bråttom så blir det bättre med omsvarvning och stroking. i Sverige än att köpa ett kit så ok..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ju tjockare gods desto bättre. Det förekommer också ganska stora variationer i godstjockleken i blocken, innan man borrar mycket är det kanske skäl att mäta. Man vill kanske inte använda blockfiller på gatan, eller?

Är det någon som har ett hum om vilka cylindrar som är" kritiska"?, alltså var blocket har sina kända svagheter?

Min "borrare" säger ju att man kan flytta cylindern något i vissa fall,men då gäller det ju att veta vad man sysslar med .

Ingen chans att veta, måste mätas. Det förekommer variationer åt alla håll.

Man kan åka med blockcement på gatan om man inte fyller vattenmanteln till 100%. Jag föreslår dock att man inte lägger betong i onödan....... :--

Link to comment
Share on other sites

Varför andvänder du inte en 400 motor och byter till 351C toppar???

Nja det är ju helgerån,och cleveland är ju den klassiska racemotorn :D .

Jag har haft en 400 cleveland,och visst har för mig att den har grövre bultdelningen till växellådan?.

Ska man dit med adapter, så vore ju en bigblock mer logisk.

Men tycker att orginalutseendet även är rätt viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Ju tjockare gods desto bättre. Det förekommer också ganska stora variationer i godstjockleken i blocken, innan man borrar mycket är det kanske skäl att mäta. Man vill kanske inte använda blockfiller på gatan, eller?

Är det någon som har ett hum om vilka cylindrar som är" kritiska"?, alltså var blocket har sina kända svagheter?

Min "borrare" säger ju att man kan flytta cylindern något i vissa fall,men då gäller det ju att veta vad man sysslar med .

Ingen chans att veta, måste mätas. Det förekommer variationer åt alla håll.

Man kan åka med blockcement på gatan om man inte fyller vattenmanteln till 100%. Jag föreslår dock att man inte lägger betong i onödan....... :--

Nej någon blockfiller blir det inte ,hellre fodrar jag hela motorn.

Men tydligen är det de nyare blocken som framförallt är problematiska,de fyrbultade är visst tämligen stadiga även om vissa påstår annat :roll: .

Bra jag blev påmind ,måste kolla om det blivt någon mer borrning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skulle ha skrivit att Ford slutade använda dom itävlingsverksamheten :--

Och ett typiskt exempel på det är att till stroke kiten finns härdade stålvevar bara till Windsor,så till cleveland får man modifiera.

Frågan är om jag verkligen behöver en smidd stålvev?.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kollat mer, och smidd (billet) behövs inte förrän över 500 hästar,och dit är ju en bit.

Nu har jag bestämt mig för att bygga på orginalveven ,så med 0,30 blir det kring 377.

Fördelen är att det dels blir billigare,det blir lättare svängmassa på vevpartiet med lättare vevstakar,och kolvhastigheten blir lägre.

men vi har inte borrat spökcylindern klart än ,men det lutar mot foder.

Är det någon som ultraljudstestat sitt block själv ,och vet vad man tittar efter.

Antar att man kunde använda vetrinärens ultraljudsapparat ,bara man visste vad man se efter.,och hur den ska ställas in.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...