Jump to content

Recommended Posts

Hej

Nu har jag snart fixat allt till och på motorn för att börjar montera ihop den.Har bara ett par frågor först, när jag demonterade dom hydrauliska lyftarna fick jag ta ut dom neråt efter att först ta ut kammen lite försiktigt det gick inte att ta dom uppåt (det var för trögt). Min fråga är ska jag hona loppen så att dom går att montera uppifrån?. lyftarna gick lätt i loppet när dom satt på plats, men när man lyfte dom högre än normal gång tog det stopp var kanske lite feg. Nästa fråga, själva lyftaren ska man ta isär den och rengöra?

mvh Henrik

Det kan vara avlagringar från oljan som gör det trögt eller deformation i botten på lyftaren av rent slitage.

Köp nya lyftare!

Det är viktigt att dessa funkar perfekt och göra rent dom är en chansning.

Kan du ana med att dra fingertoppen på botten att det är ojämn innåt så kasta bort.

Eller mäta dom..Dom ska vara lite konvexa i botten. Ej helt plana eller konkava.

Du vet väll att du inte får blanda ihop dom mot var dom satt?

jo jag vet att dom ska vara i ordning,ska mäta i veckan för att se om dom är bra. Läste i haynes repair manual att ventilspelet ska vara mellan 2,08mm och 3,86mm, ska det verkligen vara så stort spel är det med lyftaren ihoptryckt?

Kanske stämmer säkert det var länge sedan jag mätte spelet på en hydraulkam.

Det går säkert åt det spelet för lyftarna.

Det spelet är ju aldrig aktuellt när motorn går eftersom oljan pumpar upp lyftarna till 0mm spel

Har kollat mina lyftare dom buktar lite innåt, då är det väl bara att byta då.Var inne på cj pony parts och titta blev inte klok på om priset 50dollar ungefär var per styck eller för en sats, är det per styck blir det rätt mycket pengar är det någon som har koll på detta?

Är det så illa så bör du nog överväga att byta hela kamaxeln.

Bara byta så slitna lyftare utan veta status på kamaxeln är inte bra.

Har du haft ur kamaxel och kamdrivning?

Priset du har för lyftare är för ett helt set (16st)

Ja hela motorn är nerplockad i smådelar har köpt nya kamdrev och kedja alla lager utom kamlager ny startkrans ventiltätningar slipat ventiler planat topparna kolvringar hel packningssats frostpluggar oljepump ren,sats till förgasaren. Om jag köper nya lyftare och kam måste jag inte byta kamlager oxå då?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...