February 10, 200619 yr comment_25623 HejFramsidan på cabbens vindruta . Runt denna finns kromlister. Mellan list och rutan kan man se en gummilist.Under listerna hittade jag rester av en annan (söndertorkad) tätning. Vilket är weatherstrip?Hur tätas glipan mellan rutans överkant och metallbågen (under toppkromlisten)? Kanske bara tätjox? //Svedis
February 11, 200619 yr comment_25637 Hej.Det finns en gummilist som rutan är monterad i runt denna list brukar det vara tätningsmassa. I övrigt så sitter weatherstrip är de som sitteri utkanten och som tätar dörr mot A stolpe. Egentligen så är det enklast att plocka bort alltoch sätta i ny gummilist och täta om runt rutan. Men ge dig inte in på att göra detta om du inte har verktyget till detta, det krävs ett specielt verktyg för att ta bort kromlisterna.
February 11, 200619 yr comment_25642 HejVilket verktyg är det som krävs för att ta bort kromlisterna eller är det rostfria lister? Brukar vanliga glasmästare ha det speciella verktyget?EJ
February 12, 200619 yr comment_25654 Hej undrar oxså vad det är för verktyg som behövs ska ha bort den undre listen vid framrutan p.g.a av att jag skall byta ruta och rutlistmen den verkar ju sitta som berget.
February 12, 200619 yr Author comment_25662 Hej Lars,Verkar vara som du beskrivit dvs att man tätat med någon numera torkad kletmassa mellan rutans gummilist och metallbågen. I många tbh-kataloger heter weatherstrip för rutan nr 03110. Är denna artikel alltså gummilisten du nämner som rutan är monterad i?
February 13, 200619 yr comment_25704 Hej igen.Gummilisten är samma som sitter på alla modeller mellan65-68, fom 1969 limmas rutan. Weatherstrip är separat enligt bild och har nr 02627 påbilden. Verktyget för att ta bort kromlister finns hos glasmästaren,om han är snäll kan man få låna det. Verktyget finns på bild i mitt reportage i Mustangforum,skicka ett mail så sänder jag ett skannad kopia.
March 6, 200619 yr Author comment_26100 Fin artikel du skrivit! bra för oss halvamatörer att skaffa kunskap.var hos glasmästaren och lånade verktyget för att ta bort kromlisterna. Han hade bytt frontruta på flertalet äldre mussar. rutan kunde man få över dagen(!). På min fråga om gummilisten, blev han kite frågande. han visade kletmassa på rulle, som han hade vid montage. någon med erfarenhet om det är nödvändigt att köpa hem gummilisten runt rutan, eller om dagens metoder är lika bra eller bättre?
March 6, 200619 yr Author comment_26106 Därav min fråga. Killen hade bytt rutor på flera mussar, och använde ingen gummilist!Och om rutan ligger på lager ( leverans samma dag) måste det väl finnas ett sätt att montera utan gummilisten?? Ingen som låtit en glasmästare byta sin ruta? Dom kände väl till Bilsport & MC och entusiastförsäkringen.( De kan ju inte stå med en ruta utan att få dit den)
March 6, 200619 yr comment_26110 Senare mussar har limmade rutor, kan inte tänka mig att det går att limma rutor på bilar som är avsedda för gummilist. Varför inte köpa en list och få det bra?
March 6, 200619 yr comment_26112 Hej.Urtaget för rutan om du skippar gummilisten blir för stort, dufår helt enkelt låta tillverka en ruta för få den att passa. Det blir för liten yta att limma på om du inte användergummi list, för att inte säga nästan obefintlig.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.