Jump to content

Featured Replies

comment_25623

Hej

Framsidan på cabbens vindruta . Runt denna finns kromlister. Mellan list och rutan kan man se en gummilist.

Under listerna hittade jag rester av en annan (söndertorkad) tätning. Vilket är weatherstrip?

Hur tätas glipan mellan rutans överkant och metallbågen (under toppkromlisten)? Kanske bara tätjox?

//Svedis

comment_25637

Hej.

Det finns en gummilist som rutan är monterad i runt

denna list brukar det vara tätningsmassa. :(

I övrigt så sitter weatherstrip är de som sitter

i utkanten och som tätar dörr mot A stolpe. :?

Egentligen så är det enklast att plocka bort allt

och sätta i ny gummilist och täta om runt rutan. :roll:

Men ge dig inte in på att göra detta om du inte har

verktyget till detta, det krävs ett specielt verktyg för

att ta bort kromlisterna. ;)

  • Author
comment_25662

Hej Lars,

Verkar vara som du beskrivit dvs att man tätat med någon numera torkad kletmassa mellan rutans gummilist och metallbågen. I många tbh-kataloger heter weatherstrip för rutan nr 03110. Är denna artikel alltså gummilisten du nämner som rutan är monterad i?

comment_25704

Hej igen.

Gummilisten är samma som sitter på alla modeller mellan

65-68, fom 1969 limmas rutan. :?

Weatherstrip är separat enligt bild och har nr 02627 på

bilden. :)

Verktyget för att ta bort kromlister finns hos glasmästaren,

om han är snäll kan man få låna det. :roll:

Verktyget finns på bild i mitt reportage i Mustangforum,

skicka ett mail så sänder jag ett skannad kopia. ;)

  • 3 weeks later...
  • Author
comment_26100

Fin artikel du skrivit! bra för oss halvamatörer att skaffa kunskap.

var hos glasmästaren och lånade verktyget för att ta bort kromlisterna. Han hade bytt frontruta på flertalet äldre mussar. rutan kunde man få över dagen(!). På min fråga om gummilisten, blev han kite frågande. han visade kletmassa på rulle, som han hade vid montage. någon med erfarenhet om det är nödvändigt att köpa hem gummilisten runt rutan, eller om dagens metoder är lika bra eller bättre?

:--

  • Author
comment_26106

Därav min fråga. Killen hade bytt rutor på flera mussar, och använde ingen gummilist!

Och om rutan ligger på lager ( leverans samma dag) måste det väl finnas ett sätt att montera utan gummilisten?? Ingen som låtit en glasmästare byta sin ruta? Dom kände väl till Bilsport & MC och entusiastförsäkringen.

( De kan ju inte stå med en ruta utan att få dit den)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...