Jump to content

V8 på E85?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Jag satt och spånade med en polare som byggt om sin Saab 900i till att gå på "ren" E85. Detta bränsle är ju mycket billigare än bensin. Dessutom har det ju högre oktantal (104 ron) och bättre kyleffekt. Detta gör ju att man kan köra med snuskigt hög komp! 8)

Tanken slog mig då att det vore ju kul att ha en Musse som går på E85, kan ju dra lite extra utan att det gör hål i plånboken.

Vad tror ni, hade det vart nått? Någon som testat?

Link to comment
Share on other sites

Jo, också fått höra att det är med överladdning man tjänar mest på E85, hade ju dessutom vart kul men det ställer ju högre krav på bränslesystemet.

Kul läsning i vart fall. E85 är här för att stanna så det är kanske lika bra att börja räkna med det som framtidens bränsle.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med 50% E85 i alla mina bilar utan problem. Under sommaren körde jag det i Camaron och det var absolut inga problem alls. Bilen blir lite mjukare vid tomgång, vet inte om det blev någon effektökning då jag aldrig mappade om bilen för E85...

Link to comment
Share on other sites

Fått reda på att det finns förgasare i usa som är gjorda för etanol, dessa borde ju vara lämpliga till E85 bruk, toppar som är gjorda för att gå på blyfri bensin skall också tåla etanolen som annars kan vara aggresivt mot vissa material. Ändra tändningen, samt att se till att få rätt hög kompression, att tank, bränsleledningar och pump tål spriten..

Det kan funka... :--

unclebans > har du inte ändrat något på motorn får du en effektförlust av att blanda i E85 mot ren bensin, motorn kräver vissa justeringar för att bibehålla / öka i effekt med E85.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att upp till 50% kan PCM kompensera tillräcligt med tänding och bränslet.

Jo, men ingen effektökning... 8)

100% E85 får det ju vara iofs.

Skulle ju vara coolt med en "miljöbil" och få gratis parkering i sta´n... he he

Ingen som har tips om det? Hört att det finns "spritförgasare" att köpa i USA, det borde ju vara lämpligt tex?

Link to comment
Share on other sites

Ingen effektökning tror jag. Körde mot andra f-bodys och hade precis samma drag. Soppaförbrukningen gick inte upp speciellt mycket heller, körde 60 mil och snittade 1 liter på motorväg, vilket den gjorde med 100% bensin också.

Som ni säger så klarar PCM av att justera lite...

Link to comment
Share on other sites

50% E85 och bilen vart inte slöare och drog inte mer bränsle? :shock:

Säker på att det var E85 du tankade? Det där går nämligen dåligt ihop...

Ska spana på förutsättningarna lite så får vi se hur d blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...