micke cmc247 March 6, 2006 Report March 6, 2006 Någon som vet vad SBP säger om konvertering till turbo på en MII:a -74 med 4:n i? har små funderingar på att göra det om det är möjligt// Micke Citera
Laslo March 7, 2006 Report March 7, 2006 Tror dom säger nånting i stil med att, om dina bromsar och drivlina räcker till, så är det okej.Ja plus att bilen antagligen förvandlas till "ombyggt fordon".Så blev det för mig när jag bytte från sexa till åtta, så jag kan tänka mig att det blir nåt liknande för dig. Citera
therealpinto March 10, 2006 Report March 10, 2006 Det är inga större problem men som Laslo säger gäller det att bromsar etc. räcker till. Enklast är kanske att montera V8-delar men reggning som ombyggt fordon kommer man knappast ifrån. Det kräver till exempel att du byter motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet./Gustaf Citera
micke cmc247 March 13, 2006 Author Report March 13, 2006 vad är det som skiljer i bromsar mellan 4:a och 8:a servo men mer.// Micke Citera
Laslo March 15, 2006 Report March 15, 2006 Enligt specarna så verkar det inte vara nån skillnad alls. Det är en pytteliten skillnad mellan 74'an och resterande årsmodeller, men den är försumbar.Rätta mig om jag har fel, det var ett tag sen jag gjorde den här forskningen. Citera
micke cmc247 March 16, 2006 Author Report March 16, 2006 vad gjorde du laslo för ingrepp för att regga in den med V8// Micke Citera
Laslo March 16, 2006 Report March 16, 2006 Egentligen gjorde jag ingenting. Jag jämförde specarna mellan 74 och 75-78 för att se om det var några större skillnader i material & komponenter, vilket det inte var. Sen bad jag en besiktningsman från SFRO komma o kika på den o skriva förbesiktningspapper. Sen var det bara att åka med den till bilprovning och få mina 12 2'or :-) Citera
micke cmc247 March 19, 2006 Author Report March 19, 2006 12 2:or var det med motor bytet eller rost m.m.// Micke Citera
Laslo March 19, 2006 Report March 19, 2006 Hehe, nä, det var bara massa småsaker runt i kring, som tur är. Bara en sak som var direkt relaterad till motorbytet. Dom som gjort bytet har använt fel motorfästen så motorn fått fel offset i motorrummet och därmed så skaver förarsidans grenrör mot rattaxel-grunkan. Citera
micke cmc247 March 20, 2006 Author Report March 20, 2006 så igentligen är det bara i med servo och turbo regg besiktiga den eller??// Micke Citera
Laslo March 21, 2006 Report March 21, 2006 Vet inte hur det är med avgasrening och sånt på 4'or och 6'or. Det är väl typ det enda jag kommer på skulle kunna vara nåt att kolla upp, om det skulle ställa till med nåt tok. Vet inte heller hur mycket effekthöjning det blir med en turbo på en sån 4'a, men det kanske inte rör sig om några otroliga siffror.Tror att det mesta matnyttiga står i SFRO boken (som jag också borde köpa vid tillfälle). Citera
micke cmc247 March 22, 2006 Author Report March 22, 2006 någon som har SFRO boken och kan tänka sig leta lite???// Micke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.