Jump to content

turbo???


micke cmc247

Recommended Posts

Tror dom säger nånting i stil med att, om dina bromsar och drivlina räcker till, så är det okej.

Ja plus att bilen antagligen förvandlas till "ombyggt fordon".

Så blev det för mig när jag bytte från sexa till åtta, så jag kan tänka mig att det blir nåt liknande för dig.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga större problem men som Laslo säger gäller det att bromsar etc. räcker till. Enklast är kanske att montera V8-delar men reggning som ombyggt fordon kommer man knappast ifrån. Det kräver till exempel att du byter motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Enligt specarna så verkar det inte vara nån skillnad alls. Det är en pytteliten skillnad mellan 74'an och resterande årsmodeller, men den är försumbar.

Rätta mig om jag har fel, det var ett tag sen jag gjorde den här forskningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Egentligen gjorde jag ingenting. Jag jämförde specarna mellan 74 och 75-78 för att se om det var några större skillnader i material & komponenter, vilket det inte var. Sen bad jag en besiktningsman från SFRO komma o kika på den o skriva förbesiktningspapper. Sen var det bara att åka med den till bilprovning och få mina 12 2'or :-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nä, det var bara massa småsaker runt i kring, som tur är. Bara en sak som var direkt relaterad till motorbytet. Dom som gjort bytet har använt fel motorfästen så motorn fått fel offset i motorrummet och därmed så skaver förarsidans grenrör mot rattaxel-grunkan.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är med avgasrening och sånt på 4'or och 6'or. Det är väl typ det enda jag kommer på skulle kunna vara nåt att kolla upp, om det skulle ställa till med nåt tok.

Vet inte heller hur mycket effekthöjning det blir med en turbo på en sån 4'a, men det kanske inte rör sig om några otroliga siffror.

Tror att det mesta matnyttiga står i SFRO boken (som jag också borde köpa vid tillfälle).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...