Jump to content

302 eller 289


NS

Recommended Posts

Hej.

Det är mycket svårt att se skillnaden om man inte har

ett vant öga.

Om det är en 289 och motorn har alla delar monterade

toppar insug mm så finns det ett sätt att se.

Om du står framför bilen och kollar ner på motorn så

skall det finnas ett stansat nr på blocket, det finns en gjutning

i framkant till höger om fördelaren under toppen.

Om du skrapar eller borstar bort färg på denna så skall

stansningen (nr) framträda kan se ut exempel C4 11 H.

Är det en 302 av den tidigare sorten så kan det finnas ett

nr stansat i bak kant bakom insuget på blocket. :?

Det nummret är stansat på blockets överkant mot torpeden

alltså där blocket möter sprängkåpan. :roll:

Övrigt så passar alla delar på 289 eller 302 det som skiljer

är vevaxel och stakar plus några små prylar.

Det går alltså att montera 289 toppar på en 302 även insug

så vid första kollen kan det se ut som en 289a.

Du kan också omvänt montera 302 toppar på en 289 med

ett insug från 302 och det ser ut som en 302a.

Alla delar passar på motorernas utsida så det går att plocka

delar från den ena till den andra. :shock:

För att vara helt hundra på vilken av motorerna det är så

bör insuget lyftas av, under detta finns ett gjutet nr i blocket

289 eller 302. :wink:

Hoppas att min förklaring har hjälpt.

Mvh Lars O.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...