mrmix April 1, 2006 Report April 1, 2006 har en 00ans gt på g hem, med automat, maskin e lite preppad idag till ca 330hk, men den kommer kompressormatas, så ja behöver en låda samt bakaxel som inte säger upp sig direkt, tips å ideer? bilen ska rulla på gatan, Citera
tomassvensson April 8, 2007 Report April 8, 2007 Jag har en förstärkt AOD med trans brake tål 800 hk motor kompressor laddad 332 (strokad 302) på 611 bromsade hästar. Sitter i en 67 cab.kommer förhoppningsvis att fungera bra, lägger sista handen på det nu. Citera
Per Berglund April 10, 2007 Report April 10, 2007 I din 00 sitter det en AODE/4r70w och du ska absolut inte byta till en vanlig AODDels pågrund av att din bil är beroende av data från lådan och dels att de äldre AOD är en mycket sämmre och klenare låda.Hållbarheten kan man aldrig säga riktigt och jag är allergisk mot siffror där man säger ett mått på effekt.Tex håller den för 700hk så betyder det inte för evigt.Det betyder att den antingen håller för det i 3sekunder eller i 400 repor allt beroende på bilens användandeInget vet och det mesta är försäljningsknep.Till den utmärkta AODE/4r70w finns massor av "performance" bitar.Hur mycket man ska förstärka är bara plånboken som styr.Till AODE/4r70w börjar man oftast med ett simpelt "ventil uppgraderingskit" till själva styrenheten samt en oljekylare.Dessutom kanske det behövs en ny converter eftersom din orginal inte kommer orka mot den extra effekt och värme.På convertern ska du vara noggrannast och inte snåla på kvalitet.Men converter är helt beroende av din motors karaktär så den köper du efter extakt specifikationDetta jag räkna upp är minst 10.000kr utan arbete.Vill man fortsätta bygga är det att riva lådan för större ingrepp.Vanligast är att montera ett s.k Alto-kit som består av 7-8st Heavy Duty friktionsplattor.Men det blir dyrt ingrepp om du inte gör det själv och då är det smartast köpa en färdig låda.Lentech i USA är specialister på AODE och för 30.000 har du en som uppges tåla 700hkMen de gör inte riktigt det för gatbruk. Jag vet flera här som har erfarenhet av dessahttp://www.lentechautomatics.com/streetetrans.htmlHur som helst det finns inga genvägar för billiga lösningar för AODE transmissioner utan var beredd på djupa tag i plånboken.Bil som ska "gå på gatan" är faktiskt tuffare än bilar som går på strippen.Man kör längre stunder och mer värme bildast och dom är tyngre. Därför är bilar som ska "gå på gatan" extra noggrant att det blir rättBakaxeln är ett enklare projekt och den bygger du bara om utefter vad motorn ger. Citera
87gt50 April 10, 2007 Report April 10, 2007 Bakaxeln ger du bara grövre drivaxlar, förslagsvis med fler splines, en matchande diff efter tycke och smak, och ett nytt diff cover med supports för överfallen. Kanske en lite roligare utväxling med när du ändå är igång? Räkna med ca $1500 i inköp, i USA, och ett par tusen svenska i monteringsarbete om du inte gör det själv. Förresten, glöm inte att svetsa bakaxelrören mot klumpen när du ändå är igång. Vet du inte vad du gör där, så föreslår jag att du ber nån som vet, annars har du fort en krokig axel, och det vill du inte.Förresten igen, C-clipseliminatorer är också en bra investering av säkerhetsskäl, köp ett komplett axlar/diff/elim kit från t.ex Moser eller Strange så sparar du lite pengar, se bara till att du får elims som funkar för gata, annars har du snart axellager som läcker ut olja över bromsarna, och det vill du inte i heller.Förresten, förresten igen, har du tänkt på kardanen? Inte? Grattis, passa på att köpa en fin blank variant i Aluminium från t.ex Inland Empire, FMS eller Mark Williams, så klarar sig förhoppningsvis den och knutkorsen ett tag.Oh, ja just det, nu räcker det nog inte med $1500 längre, lägg på $500-1000 till så är du nog i rätt ballpark.Så lyder iaf mitt resonemang när det gäller axlar å sånt.Kör så det ryker!mvhJocke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.