kaggen April 6, 2006 Report April 6, 2006 Hej.Har just köpt en 65 cab som det har varit en sexa i.Undrar vad som behövs byttas för att kunna regbesikta den med en v8.Bilen har gåt med v8 i usa men det sitter 4 bultade trumor på.Tacksam för hjälp.Mvh Christian Citera
Tommyax April 6, 2006 Report April 6, 2006 Står det v8, vilken motoreffekt är det i papprena?Sök på tidigare frågor i ämnet här på forumet , eller ring till bilprovningen.mvh Tommy Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 8, 2006 Report April 8, 2006 Hej.Troligen så får du inte igenom Mustangen hos SBP AB då detär fyrbultat, dom kommer att kolla på de regler som gjorde att Mustangen godkändes för registrering i Sverige med V8 då Mustangen såldes av återförsäljare.I de reglerna så finns det några saker som dom kanblunda för och det är trummorbromsar i stället för skivbromsar fram.Men fyrbultade axlar godkänner dom inte på en V8a Mustangfrån 60talet. Citera
Terner April 9, 2006 Report April 9, 2006 Hej.Troligen så får du inte igenom Mustangen hos SBP AB då detär fyrbultat, dom kommer att kolla på de regler som gjorde att Mustangen godkändes för registrering i Sverige med V8 då Mustangen såldes av återförsäljare.I de reglerna så finns det några saker som dom kanblunda för och det är trummorbromsar i stället för skivbromsar fram.Men fyrbultade axlar godkänner dom inte på en V8a Mustangfrån 60talet. Vadå blunda för trummor?Det var ju inte ovanligt med trumbromsar fram även på V8 /Terner Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 9, 2006 Report April 9, 2006 Hej.Enligt Svenska besiktningsregler som är ett dokument frånden tiden då Mustang 1965 såldes i Sverige så importeradesinga Mustanger med Trummor fram av återförsäljare. Detta dokument ligger till grund för registreringsbesikninghos Svensk bilprovning, detta dokument tas 99% på allvar vid regbesiktning där står även bultindelning på axlarnas bromsskivor och trummor, V8 5 bult repektive rak 6A 4 bult. För att få en Mustang som tidigare haft en 6A godkänd medV8a så måste axlar fram och bak vara fembultade. Det är även en fördel om alla detaljer i framvagn är bytta tilldelar som motsvarar de som sitter på en V8a utrustad Mustang. De som sitter på en Mustang med 6a är mycket klenare, detta gäller även spiralfjädrarna fram. Citera
kaggen April 9, 2006 Author Report April 9, 2006 Måste jag byta länkarmar fram med?Bladfjädrar bak?Mvh christian Citera
Pelle cmc 375 April 9, 2006 Report April 9, 2006 Länkarmar och bakfjädrar tror jag inte,däremot styrspindeln då axeltappen är tjockare på 5 bultat. Citera
NiklasW April 9, 2006 Report April 9, 2006 Måste jag byta länkarmar fram med?Bladfjädrar bak?Mvh christianDu måste kanske inte byta för besiktningen men det sitter ju grövre grejer på V8-bilar av en anledning. Du vill väl ha säkerhet antar jag. Citera
Terner April 10, 2006 Report April 10, 2006 Jag har i alla fall regbesiktigat 2 V8-mustanger med trummor fram utan bekymmer. Däremot ingen 6:a konverterad till V8 där håller jag med om att man bör byta både framvagn och bakaxel. Tycker dessutom att det är synd att göra ingreppet. Har haft en 67 Cab med 6:a helt befriad från allt vad options heter och dessutom 3 petad manuell. Tyckte det var en mycket trevlig bil !!/Terner Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.