Jump to content

bytte till v8


kaggen

Recommended Posts

Hej.

Har just köpt en 65 cab som det har varit en sexa i.

Undrar vad som behövs byttas för att kunna regbesikta den med en v8.

Bilen har gåt med v8 i usa men det sitter 4 bultade trumor på.

Tacksam för hjälp.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Troligen så får du inte igenom Mustangen hos SBP AB då det

är fyrbultat, dom kommer att kolla på de regler som gjorde att

Mustangen godkändes för registrering i Sverige med V8 då

Mustangen såldes av återförsäljare.

I de reglerna så finns det några saker som dom kan

blunda för och det är trummorbromsar i stället för skivbromsar

fram.

Men fyrbultade axlar godkänner dom inte på en V8a Mustang

från 60talet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Troligen så får du inte igenom Mustangen hos SBP AB då det

är fyrbultat, dom kommer att kolla på de regler som gjorde att

Mustangen godkändes för registrering i Sverige med V8 då

Mustangen såldes av återförsäljare.

I de reglerna så finns det några saker som dom kan

blunda för och det är trummorbromsar i stället för skivbromsar

fram.

Men fyrbultade axlar godkänner dom inte på en V8a Mustang

från 60talet. ;)

Vadå blunda för trummor?

Det var ju inte ovanligt med trumbromsar fram även på V8

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Enligt Svenska besiktningsregler som är ett dokument från

den tiden då Mustang 1965 såldes i Sverige så importerades

inga Mustanger med Trummor fram av återförsäljare. 8)

Detta dokument ligger till grund för registreringsbesikning

hos Svensk bilprovning, detta dokument tas 99% på allvar

vid regbesiktning där står även bultindelning på axlarnas

bromsskivor och trummor, V8 5 bult repektive rak 6A 4 bult. :(

För att få en Mustang som tidigare haft en 6A godkänd med

V8a så måste axlar fram och bak vara fembultade. :shock:

Det är även en fördel om alla detaljer i framvagn är bytta till

delar som motsvarar de som sitter på en V8a utrustad

Mustang. :?

De som sitter på en Mustang med 6a är mycket klenare,

detta gäller även spiralfjädrarna fram. ;)

Link to comment
Share on other sites

Måste jag byta länkarmar fram med?

Bladfjädrar bak?

Mvh christian

Du måste kanske inte byta för besiktningen men det sitter ju grövre grejer på V8-bilar av en anledning. Du vill väl ha säkerhet antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i alla fall regbesiktigat 2 V8-mustanger med trummor fram utan bekymmer. Däremot ingen 6:a konverterad till V8 där håller jag med om att man bör byta både framvagn och bakaxel. Tycker dessutom att det är synd att göra ingreppet. Har haft en 67 Cab med 6:a helt befriad från allt vad options heter och dessutom 3 petad manuell. Tyckte det var en mycket trevlig bil !!

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...