Jump to content

Recommended Posts

Tog ut mussen idag och upptäckte att lådan läkte lite olja, ser ut som att det kommer ifrån, som det det står i Haynes boken, Transmission manual lever. Alltså axeln som kommer ut ur lådan på vänster sida. Nu undrar jag om någon vet ( och det gör det ) om det sitter någon tätning där och om det går att byta den utan och riva lådan ? Vet ni vad den heter också så är det kanon.

CMC 1119 Walter

Typiskt FMX!

Den har en packbox och en O-ring som mycket gärna läcker efter att det har stått.

O-ringar är av standard sort och finns enkelt att hitta.

Packboxen är en reservdel som finns i renoveringssatser

Jag kan ha en del lösa packboxar annars

Tack för det snabba svaret. Får skruva bort och kolla dimension på O-ringen och hämta en på jobbet. Du Per, skriver att det är mer jobb at byta packboxen, menar du då att man måste in i lådan eller ?

CMC 1119 Walter

För att få bort packboxen måste man ta bort växelreglaget från lådan vilket lossas från insidan vilket är skitbökigt!

En del av ventilhuset måste rivas ut och du ser det på bilden nedan.

En liten och en stor mutter som sitter på insidan måste lossas för att få bort växelväljar reglaget

Jag tror du kommer åt muttern och reglaget genom att lossa tryckregulatorn som sitter fast med 2st skruvar samt rycka bort några rör enligt rödmarkerade kryss på bilden

Hej Per

Jag hade ett litet läckage på min C4, har tagit bort kick down armen och bytt o-ringen får se om det hjälper. Går det att få bort även växelföraren utifrån? Trodde man fick demontera ventilhuset?

Hej igen

Var under Mussen idag och skulle ta bort stagen från lådan och kolla O-ringen men ser inte hur man får loss grejorna ( hedders ivägen) får väl skruva bort den, men jag undrar om någon vet hur man får bort stagen innan jag börjar riva. Annars ger det väl sig själv när man kommer åt bättre. Inga svar frågan! kanske lite luddigt formulerad. På axeln som kommer ut från lådan sitter stagen fast på ett fäste det är det fästet på axeln jag inte ser hur det sitter fast, trodde det skulle sitta en mutter i ändan att ta bort och sen dra av fästet. Men jag ser och känner inte hur det sitter. Det måste väl gå att ta bort det för att byta O-ringen?

CMC 1119 Walter