Jimmy_the_1 May 7, 2006 Report May 7, 2006 Det tickar mycket från mina ventiler och jag undrar om någon vet hur mycket spelet ska vara när man mäter med bladmått. Motorn är från en 70a 302 2v. Citera
Leffe N cmc712 May 7, 2006 Report May 7, 2006 Är det en orginal 302" så har du hydrauliska ventillyftare och då ska det inte vara nåt spel. Vipparmsmuttrarna ska dras med moment har jag för mig, det står i Haynes rep.handbok tex. Citera
Jimmy_the_1 May 7, 2006 Author Report May 7, 2006 När jag öppnade luftburken ser jag till min förvåning att det står 289 på insuget. Hade för mig att roland var lite osäker om det var 289 eller 302 i bilen. men trodde att det var 302. Men är det samma sak där?Var får man tag i Haynes? hittar den inte på deras hemsida?Mvh Jimmy Citera
Leffe N cmc712 May 7, 2006 Report May 7, 2006 Tror det är samma på 289.Här köpte jag min bok: http://www.margie-bookshop.se/ , men den finns på flera ställen både i Sverige och från USA. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 7, 2006 Report May 7, 2006 Hej.Ventil inställning är inte samma på 289 som på 302 närdet gäller hydraliska lyftare. Jag har skannat ur bok hur du enklast kan göra, skickardet till dig, om du behöver det får du höra av dig. Citera
Jimmy_the_1 May 8, 2006 Author Report May 8, 2006 Hej Jag tar gärna del av ditt material. Har du möjlighet att skicka på mail till mig?Mvh JimmyJimmy@junis.org Citera
Jimmy_the_1 May 22, 2006 Author Report May 22, 2006 Får ingen ordning på tickandet.... försökte ställa in en och en men får inte helt bort ljudet. Är det ingen som vet hur hårt det ska dras med moment?Mvh Jimmy Citera
fast66 May 22, 2006 Report May 22, 2006 Inget moment eftersom det inte kommer att ta stopp förrän stötstången får den inre lyftaren ("plunger" på utrikiska) att bottna.i posten "justera ventiler igen..." finns beskrivet hur man gör för att justera hydrauliska lyftare Citera
Jimmy_the_1 May 23, 2006 Author Report May 23, 2006 Försökte ställa dom när motorn var på men jag lyckades aldrig höra från vilken tickandet kom ifrån(hade en skruvmejsel mot muttern). Sedan försökte jag ställa dom när motorn var av. vevade med propellern och så fort stängerna var i bott så drog jag åt, men när jag gjort alla 8 så märkte jag att de första blivit lösa igen så jag provade att dra dom lite till när dom var i bott tills ingen var lös längre. Då hade jag dragit för hårt och motorn ville inte ens starta. Snart blir jag desperat och får åka till någon firma som får göra det.Mvh Jimmy Citera
Recommended Posts