Radioman May 17, 2006 Report May 17, 2006 Tjenare igen, long time no see. (tja, bortglömd är man väl)Har äntligen, efter snart 2 år fått tillbaka lite inspiration. det har varit många motgångar under dessa år. Kanske drar jag några här vartefter. Senast idag t.ex. försvann alla bilder från minneskortet på digitalkameran. Där fanns bl.a. lite förklarande bilder till det jag skulle fråga om nu + en hel del annat jag ville dela med mig om här I samband med en av motgångarna under dessa år (alla hyllor ramlade ner från väggen med många vitala nerplockade delar från motorn som skadades) så blev remskivan ordentligt skev på styrservot. Är det någon som säkert vet hur man får av den? Jag hade tänkt rikta den rak igen med värme och hrmm ... någon jigg.Remskivan sitter med en slät stor mutter (integrerad med remskivan?) på en axel med insexhål i. Hur går gängorna? Skall jag hålla fast insexen och skruva loss den yttre släta "muttern" med en rörtång eller? Vill gärna veta innan jag riktigt tar i med hårdhandskarna.Jag lovar att för dagbok över mina motgångar och framsteg med min 351C under denna sommar. Hoppas det kan hjälpa någon.Tidigare i år köpte jag Biltemas motorstativ och idag köpte jag deras verkstadslyft som jag skall montera ihop i helgen. Imorgon skall jag skaffa det erkända justerbara lyftoket från Jula i Uddevalla. Jag är på gång att äntligen få ur min motor som drar vatten från en cylinder. Allt har länge legat nere men jag har åtminstone satt undan pengar för att nu försöka åtgärda problemen. Nu är det mest tid som saknas och inte pengar. Ett bättre och mindre frustrerande läge tycker jag Ja, mycket snack blev det i mitt första inlägg på mycket länge men min fråga var alltså hur jag får loss remskivan på styrservot. Citera
_kiM__ May 18, 2006 Report May 18, 2006 Tjenare igen, long time no see. (tja, bortglömd är man väl)Har äntligen, efter snart 2 år fått tillbaka lite inspiration. det har varit många motgångar under dessa år. Kanske drar jag några här vartefter. Senast idag t.ex. försvann alla bilder från minneskortet på digitalkameran. Där fanns bl.a. lite förklarande bilder till det jag skulle fråga om nu + en hel del annat jag ville dela med mig om här I samband med en av motgångarna under dessa år (alla hyllor ramlade ner från väggen med många vitala nerplockade delar från motorn som skadades) så blev remskivan ordentligt skev på styrservot. Är det någon som säkert vet hur man får av den? Jag hade tänkt rikta den rak igen med värme och hrmm ... någon jigg.Remskivan sitter med en slät stor mutter (integrerad med remskivan?) på en axel med insexhål i. Hur går gängorna? Skall jag hålla fast insexen och skruva loss den yttre släta "muttern" med en rörtång eller? Vill gärna veta innan jag riktigt tar i med hårdhandskarna.Jag lovar att för dagbok över mina motgångar och framsteg med min 351C under denna sommar. Hoppas det kan hjälpa någon.Tidigare i år köpte jag Biltemas motorstativ och idag köpte jag deras verkstadslyft som jag skall montera ihop i helgen. Imorgon skall jag skaffa det erkända justerbara lyftoket från Jula i Uddevalla. Jag är på gång att äntligen få ur min motor som drar vatten från en cylinder. Allt har länge legat nere men jag har åtminstone satt undan pengar för att nu försöka åtgärda problemen. Nu är det mest tid som saknas och inte pengar. Ett bättre och mindre frustrerande läge tycker jag Ja, mycket snack blev det i mitt första inlägg på mycket länge men min fråga var alltså hur jag får loss remskivan på styrservot.Jag har haft loss remskivan på min servopump, och den är inte gängad på något vis. Den är vad man kanske kan kalla "påpressad" på axeln. Muttern du pratar om är ingen mutter, det är bara en del av remskivan (jag har för mig att det var runt denna vi fick "armarna" på avdragaren att greppa). Det var ett helvette att få av remskivan, mycket jox med avdragaren men tillslut så gick det tackvare att vi värmde "muttern" och axeln med gas.Varför det är insex längst ut på axeln minns jag inte, men däremot är det gängor längre in i hålet efter insex... Gängorna är till för att man ska kunna få på remskivan igen, med hjälp av en bult/skruv och en fet bricka. Det ska finnas ett specialvektyg till detta, men bult/skruv och bricka var den metod som vi använde, och jag vill minnas att det även stog så i renoveringsanvisningen...Nu blev det mycket.. fråga gärna om det är något du undrar över så ska ja försöka minnas och ge dig ett svar Citera
Radioman May 18, 2006 Author Report May 18, 2006 Tack kiMDet där var mycket värt. Jag förstår precis och det var bra tips om hur man trycker på remskivan igen.Bara att ta med rubet till jobbet och på med gasen och avdragaren alltså. Mina grejor är dessutom målade ca. 5ggr. med svart "servalack" eller liknande som väl inte gör det lättare att få loss.Roligt med en annan "lyxmustang" -ägare här på forumet . Citera
Jorma T. Pagander May 18, 2006 Report May 18, 2006 Hej RadiomanTänkte bara nämna att när du monterarpå remskivan igen, så glöm inte att läggapå en tunn hinna med olja på axeln. Då går den på mycket lättare.Bara ett tips från min gamla verkstadschefpå en bilfirma.Mvh Jorma från Hamburgsund Citera
Radioman May 23, 2006 Author Report May 23, 2006 Jag vill bara meddela att jag försökte lite lätt utan värme men med avdragare på jobbet. Det satt fast... Funderade lite och spände sedan fast servot i skruvstädet.Lade i mellan en remsa hård plåt och bände med en kofot och riktade ganska enkelt upp skivan så att den blev riktigt rak och fin. Remskivan är ganska mjuk och lätt att rikta.Alltid hjälper detta någon. Allting blev så mycket enklare nu. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.