May 19, 200618 yr comment_28851 Hallå!Håller på att montera ihop min milt trimmade 351w -69, och nu när jag ska montera topparna så står det följande om packningarna till dem. (Köpte ett Fel-Pro kit med alla packningar man behöver)"Metal Faced Gaskets: Requires a thin even coat of PRO LINE BRUSH TACK or SPRAY TACK sealer applied to the metal side of gasket."I min bok om motorn HP Books "How to rebuild Small-Block Ford Engines" så står det:"Paint the head-gaskets - One of the best and easiest to apply head-gasket sealers is high-temperature aluminum paint applied with a spray can. Evenly coat both sides of your head gaskets with it. After the paint has dried, position......etc"Vad är detta för något? Har vart inne på mekonomen och Micro och frågat dom vad det är men dom hade ingen aning.Antar att detta är absolut nödvändigt? Hade gärna fått på topparna ikväll..
May 19, 200618 yr comment_28854 Hej.Du behöver inte göra allt som skrivs, om du köpt Fel Proså är dom färdiga att montera. Packningarna är förstklasiga med silikon band och rätttyp av tätning runt cylinder mm. Du behöver endast lägga till silikon tätning i ändarna avkorkpackningarna under insug mellan skarven förinsugspackningarna på toppar.
May 19, 200618 yr comment_28855 Om det är metallpackningar (koppar eller stålshim) sprejar man lite gegga på båda sidor, men om det är fiber+ metallringar (ex. Fel-Pro' s blåa, Victor Reinz m.m.) används inget alls.
May 19, 200618 yr comment_28856 Skönt att höra! Då ska topparna på ikväll Men, silikon, du menar alltså där vattenkanalen går? Så man lägger silikon runt där på den sidan av toppen som insuget skall sitta mot. (innåt mot motorn dvs)
May 19, 200618 yr comment_28862 Hej igen.Nej det var inte så jag menade, när du monterar korkpackning iframkant och bakant på blocket där insuget vilar, när du läggerdit korkpackningarna så skall dessa passa i insugspackningarna. Det finns redan ett urtag på insugspackningarna där korkpackningenpassar, i den skarven mellan dessa två packningar skall det liggaen klick silikonpackning på tub. Men det är förståss efter att du monterat toppar klart, detta äregentligen momentet efter då du monterat lyftare och stötstängermm. Bra att veta är att när du skall montera korkpackningar såkan du faktiskt limma dessa med kontacktlim på blocket innan du montera insug, därför att det är mycket lätt att dessa kork-packningar kalvar av åt endera hållet. det är inte roligtatt upptäcka det när man tycker sig vara klar med monteringav insuget.
May 19, 200618 yr comment_28865 Aha! Tack Då hänger jag med.En annan fråga, ska jag använda någon sorts "sealer" som det står i boken på topplocksbultarna? Och vad för sorts isåfall?Mvh
May 19, 200618 yr comment_28867 Hej.Jag har renoverat många motorer, har aldrig använtnågot annat än rena bultar fucktade med olja.Det är mycket viktigt att det är rent i gängor närman monterar, orenhet kan påverka åtdragnings-momentet.
May 19, 200618 yr comment_28870 Tackar för hjälpen Mekade till midnatt och nu sitter topparna på plats! Lackade och fina
May 20, 200618 yr comment_28880 Dom hål som går in i kylvattenmanteln brukar man täta i gängan med lämplig massa. Ett vanligt problem på t.ex. Cheva.
May 21, 200618 yr comment_28911 Hej igen.Nej det var inte så jag menade, när du monterar korkpackning iframkant och bakant på blocket där insuget vilar, när du läggerdit korkpackningarna så skall dessa passa i insugspackningarna. Det finns redan ett urtag på insugspackningarna där korkpackningenpassar, i den skarven mellan dessa två packningar skall det liggaen klick silikonpackning på tub. Men det är förståss efter att du monterat toppar klart, detta äregentligen momentet efter då du monterat lyftare och stötstängermm. Bra att veta är att när du skall montera korkpackningar såkan du faktiskt limma dessa med kontacktlim på blocket innan du montera insug, därför att det är mycket lätt att dessa kork-packningar kalvar av åt endera hållet. det är inte roligtatt upptäcka det när man tycker sig vara klar med monteringav insuget. Hur påverkas motorn om det läcker luft mellan insuget och blocket där korkpackningarna ligger. Hur märker man om det läcker?
May 21, 200618 yr comment_28912 Hej.Det som blir störst bekymmer är att olja från motorn trycksut, och det kan bli mycket under en tid. Många gånger är det så att man tittar i framkanten ochnöjer sig med att det inte läcker där, kolla extra nogai bak kant.
May 28, 200618 yr comment_29218 Hej!Har läst i många av de nyare böckerna som berör mest 302/5.0 motorerna att man ska undvika korkremsorna i fram och bakkant. Utan bara lägga en fet sträng med packningssilicon el dyl som tätning. Vad säger ni om detta?På nyare 302 ligger ju en formgjuten siliconplasttätning istället för kork och jag återanvände denna samt lite packningssilicon som stod som rekomendation i TrickFlows instruktioner.. Verkar var tätt och fint.Verkar vara delade meningar om mycket ju mer man läser...
May 28, 200618 yr comment_29219 Japp det funkar utmärkt med silicon Jag kör siliconsträngen.Kör faktiskt med Biltemas "SiliconHeat" som kommer i 3hg tub.Den använder jag överallt där en packning ska sitta.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.