Jump to content

Recommended Posts

Hej,

har sökt på forumet efter var man hittar orginalfärg till Mustang. Behöver fylla i ett par småskador.

Min är Poppy Red.

Ngn som vet var man kan få tag på denna?

Är väl inte bara att knalla in på OK antar jag...

Tack för svar!

Lars, har sett många av dina andra svar på forumet, du verkar vara otröttlig på att svara

och dessutom vara en outömlig källa även för invecklade frågor.

Tack för det! /Janne

Jag har min bil inne för lackering nu. Jag skulle ha Highland green på bilen. Så min lackerare ringde upp dupont för att få en översättning på den färgen till hans märke. Då frågade dom om jag inte skulle ta en annan färg som var snarlik den pga att alla gamla färgen med lösningsmedel skulle försvinna 2007 och då skulle det inte gå att köpa bättringsfärg.

Då innebär ju det att snart går det inte att köpa den där riktiga orginalfärgen iaf inte i Sverige. Är det någon som har hört något om detta?

mike

Hej.

Ja tyvärr är det sant och det är bestämt av miljövårdsverket

och till viss del EU. :(

Det man skall gå över till är vattenbasserad lackfärg, Standox

är tydligen i dagsläget klara att köra igång, det har varit ett

stort problem att få fram klarlack som inte blir suddig. :roll:

Men enligt källa så skall det fortfarande gå ett tag efter detta

att få den gammla typen 2K. ;)

Hej!

Va f-n. Innebär det att man skall köpa på sig ett antal liter färg ifall man skulle komma på idén att lacka om så småningom? Och innebär det att man inte i framtiden kommer att kunna få tag på originalkulör? Går det inte att översätta originalreceptet till en vattenbaserad färg?

Dagens vattenbaserade bilfärger tål ju ingenting, blir skadade av en biltvätt!!! En tio år gammal bil ser ju för taskig ut i lacken.

Mvh

Hej!

Dagens vattenbaserade bilfärger tål ju ingenting, blir skadade av en biltvätt!!! En tio år gammal bil ser ju för taskig ut i lacken.

Mvh

Min fru fick sin bruksbil omlackerad för ett år sedan efter att ha blivit påkörd. Allt var frid och fröjd men så för några veckor sedan vid den första vårvärmen när hon hade tankat fullt "jäste" bensinen över med påföljd att...hör och häpna...lacken "reste sig" där bensinen runnit över. Jag vet inte vilken typ av lack som används men förmodligen var det någon ny miljövänlig sort...

Har lite bättringsfärg till Candy apple red. Löses upp av rödsprit!

Lackaren sa, att nu måste man efter lackering lägga på klarlack för att det ska bli bra. Så hellackningen blir dyrare nu.