hagbart May 27, 2006 Report May 27, 2006 Är ägare till enMustang 70a cabrioletEftersom bilen är utrustad med fula slotmags från 70talet harjag köpt Magnum 500 15x7 fram och 15x8 bak.Finns det någon som kan tipsa mig om vilka däck som är lämpliga både utseendemässigt och för bra köregenskaper . Jag är inte så noga med att däckena är så breda bara det ser bra utCMC 1434Hagbart LorentzenTrollhättan Citera
maberg May 27, 2006 Report May 27, 2006 Du kan hitta däck hos www.alven-ingvarsson.se.SigmaE Shadow med vit däckrand (19 mm), finns i flera dimensioner.Är helt OK om man inte "tokkör".Mvh,Mats Risberg (CMC) Citera
hagbart May 28, 2006 Author Report May 28, 2006 Tack för tipset. Det kanske inte framgick riktigt av mitt inlägg, mendet var väl i första han dimensionen på däckena jag var ute efter. Citera
fast66 May 31, 2006 Report May 31, 2006 Varför olika bredd på fälgarna? Det strular ju till det när du ska välja däck.Du bör ju ta reda på vilken dimension som var original eftersom hastighetsmätaren är kalibrerad mot detta värde (eller snarare det lilla kuggade drivhjulet i växellådan). Ökar eller minskar du diametern på däcket så ändras avläsningen på mätaren (kanske inte spelar ngn roll för dig?).Däck leverantören kan sedan berätta vilka dimensioner som passar - det ligger ju inom ett visst spann, tex om du absolut vill ha väldigt låg profil på däcken så blir de automatiskt bredare om du ska behålla dätt diameter.Här är ett exempel från Miataklubbens kalkylator där jag valt en "originaldimension" jag tror kan passa en std 70:a med 302 - det översta är "original", och det understa är en lämplig ersättning med 15 tumsfälg - ganska nära :Specification, Sidewall, Radius, Diameter, Circumference, Revs/Mile, Diff.205/78-14, 6.3in, 13.3in, 26.6in, 83.5in, 758, 0.0%245/60-15, 5.8in, 13.3in, 26.6in, 83.5in, 759, -0.1%,Ursäkta att editorn "trycker ihop" texten, men det skiljer alltså ett varv / mile på dessa två dimensiooner!Länken finns på här på hemsidan, eller här: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Citera
Recommended Posts