Jump to content

Oljepumpens glidlager på FMX


Recommended Posts

Hej igen :)

Jag har bytt tätningen längst fram på lådan eftersom låda och motor ändå är isär. Den läckte ganska mycket där under körning tidigare. Den gamla tätningen såg dock inte så dålig ut .. :roll:

Därför har jag nu fått sådana där vibbar som säger mig att man kanske borde bytt det där glidlagret i pumpen också. Var får jag hyfsat snabbt tag på ett sådant och hur vanligt är det att man byter det ?

Lådan är sedan tidigare renoverad i någon omfattning och skall ha ett shiftkit installerat, enligt uppgift från tidigare ägare. Lådan gick också fint det jag har provat, oljan och tråget var också rent (bytte trågpackning eftersom jag trodde det var där det först läckte).

Det fanns för en tid sedan finfina sidor om FMX renovering på denna sajts "garagesidor". Var hittar man dem nu?

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har lösa sånna lager till FMX.

Har i princip alla lager som behövs.

Väldigt ovanligt vad jag sett att byta detta lager.

Däremot om du tar bort oljepumpen (4st skruv) och lyfter bort den så ser du ingående axelns lager.

Detta lager kan vara väldigt slitet.

Sidorna du minns var mina gamla sidor som skulle uppdaterats men det blev aldrig gjort.

Får se om jag får arslet ur vagnen någon gång. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag anade att det var du Per.

Jag skall nog skruva bort pumpen och inspektera återigen. Nu känns det tryggt igen :D Det låter som du har det jag behöver för en slant pengar. Jag återkommer. Tack så länge.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det faktiskt lite överkurs att ta bort pumpen och kolla lagret där. :oops:

Du kan nämligen inte byta det annat än att riva ur hela lådan.

Syns här på bilden sett från baksida av låda

Kolla istället att den ingående "lilla" axeln är tajt.

Det ska knappt märkbart vara möjligt att rubba den radiellt.

Är den tajt så är säkert resterande lager OK

Är ingående axel glapp så bör man byta lagret som sitter bakom oljepumpen.

Link to comment
Share on other sites

Härligt Per att få snabba svar från en källa som pillat med detta :D .

Jag skruvade inte bort locket utan lyfta av turbinen och kände på den lilla axeln. Den har ett axiellt spel på ca, 0,5 mm ut och in och radiellt knappast märkbart (mycket tajt). Man kan höra ett "klick klick" från oljan på väggarna i lagret när man drar för fullt radielt men inget glapp som känns i handen. (Se bifogad bild)

Den stora axeln är bomfast åt alla håll när jag känner med handen.

Är det som du säger att jag inte har något att byta i själva huset som gör någon skillnad så smäller jag ihop grejorna och kör i år. Skulle det ändå vara problem med lådan så tar jag den till nästa säsong. Det blir ju liksom inte mer jobb utan bara förskjutet :roll:

Jag skall också kolla upp detta med o-ringar, både vid oljepåfyllningen och kickdown och växelförarreglagen. Sitter o-ringen för oljepåfyllningen i botten där röret går ner?

Skall syna min Car shop manual men har du någon bild tillgänglig där så kanske det säger mer. Har du fler tips om oljeläckage på våra kära FMX lådor?

Tack så väldigt mycket hittills Per.

Link to comment
Share on other sites

Låter klockrent! "Dä ä bare å åk!"

Stora axeln är fast och är enbart till för turbinen.

Oljeröret är bara en o-ring som du säger men det skadar inte att köra lite silicon över o-ringen.

Annars är växelföraren den stora läckage orsaken på FMX och det är ett helvete att fixa den med lådan i bilen.

Vet du att den läcker nu så fixa den nu.

Man måste nämligen riva axeln innefrån lådan för att fixa bussningen på växelföraren.

Jag har kvar lite bilder på ett jobb åt en kille jag gjort där den finns med.

http://www.odlaren.se/FMX/Renovering%20FMX.html

Inga direkta besrivningar utan mest lite bilder hipp som happ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...