Jump to content

Värde på en Musse II -74?


Quarez

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en musse II:a -74 men den saknar lite delar som skärmar, lysen, sidorutor och stötfångare. Det sitter en 6:a och manuell låda i den. I övrigt skapligt skick! Undrar vad bilen kan vara värd efter man fixat den, är den värd renovering? Priset killen ska ha för den är 4000:- (kanske prutbart något)

Tveksam... behöver råd!!

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja här finns det säkert olika åsikter!

Om man äger en 74-78 så tycker man säkert att det är värt det. :D

Jag äger ingen och tycker alltså tvärtom! ;)

Nej men alvarligt så vill man ha en sådan så försök hitta en komplett där så lite som möjligt saknas.

Saknas en massa så är det både dyrt och svårt att hitta delar i OK skick till en 74

2'a handsvärdet är lågt.

Även i toppskick så är det inte lätt att ens få 50.000 för den.

Du går garanterat back hur du än gör om du tänkt renovera.

Mitt råd är.

1) Hitta en färdig renoverad komplett även om den kostar 50.000

Du lurar dig bara själv att köpa en för 4000.

2) Köp en med V8. Du får mycket för pengarna!!!!

Problemet med en Musse II för 40-50.000kr är ju att du får ju nästa generations Mustang för samma pengar.

Och renovera en 74 med allt vad det innebär går garanterat på lika mycket tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett mycket snabbt svar (han knappt kika runt på forumet).

Min misstanke om andrahandsvärdet stämmer alltså. Kollade på blocket och hittade en 74 Ghia för 17000:-. 4000:- + delar + lack så är man LÅNGT över 20.000:- redan!

Hur mycket (eller hur lite egentligen) kan man få ge för en musse med V8 i renoveringsbehov?

Link to comment
Share on other sites

Har du låg budget så unvik renovering ändå!

Det kostar mer.

Mycket svårt med delar till 74

Vore jag dig så titta hellre på nästa generation 1979+

Det går att få dessa för väldigt billig penning.

Framförallt så är eftermarknadsdelarna enorm!!! Finns mycket godis

Åka till Tyskland om du orkar så får du nästan en gratis.

Exempelvis denna från 1982 har du för 10000

Lite knepiga länkar... :--

http://www.mobile.de/SIDQunRUrk-sNUVVPtH2.kd2Q-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1152010033A2LsearchPublicD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B11%81d-t-vCaMiMkPRQuRDSeUnVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100B30D9000H40000000BGND1990CPKWA0HinPublicA2A0A0A0D1975A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sprache=2&sr_qual=GN&top=1&id=11111111214165032&

Eller denna med V8 insprut för 30.000

http://www.mobile.de/SIDQunRUrk-sNUVVPtH2.kd2Q-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1152010033A2LsearchPublicD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B11%81d-t-vCaMiMkPRQuRDSeUnVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100B30D9000H40000000BGND1990CPKWA0HinPublicA2A0A0A0D1975A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sprache=2&sr_qual=GN&top=7&id=11111111213869450&

Men de är billiga i Sverige också!!!

Link to comment
Share on other sites

Billig CAB i Sverige!

Ingen V8 och dessutom oreggad!

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=65549

Värdemässigt så är en V8 alltid bättre och jag personligen tror också att nu ska det vara insprutningsmotorer.

Men allt är ju smaksak också. 74-78 är säkert en vacker bil i andras ögon än mina.

Jag vet ju inte din smak och vad du egentligen tänkt dig att du vill ha?

Är det bara priset som det hela hänger på eller är det modellen du vill ha?

Link to comment
Share on other sites

Jag är förtjust i den äldre modellen den nyare tilltalar mig tyvärr inte direkt! Men jag har begränsad budget. Lutar åt att jag får vänta tills min ekonomi tillåter ett större köp.

Tack för svaren!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl som vanligt, tycker man om att mecka o renovera, eller bara köra?

För 5-10 papp får man en MII'a i bruksskick, utan massa grejjer som fattas. Men man får ju i vanlig ordning vara beredd på många timmar under bilen just för att dom bara är bruksskick.

Finns sen heller inget som hindrar en från att köpa en färdigrenoverad show-car för 80 papp, om man verkligen tycker om modellen, men inte tycker om att mecka.

-74'an kom ju som bekant inte ut i med V8 (utom några enstaka ex), och vill man göra en V8-konvertering kan det bli mer mickel än man kanske hade tänkt. Men har man resurser och intresse så finns det ju inget som talar emot det. Tvärtom nästan. Man lär sig en hiskeligt massa saker på bilar som inte funkar eller som ska customiseras :)

Sen är det ju så att, När man har en Mustang II, så har man inte nån sunkig dussinbil som de andra Mustangerna. :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Helt rätt Mustang II är unik,absolut inte tråkig med V6 an ,den går inte mycket sämre än dom gamla 289 v8 orna.

Och till skillnad från dom gamla mussarna så har ju en 2a i bra skick något som dom andra inte har nämligen väghållning,något som bidrar lika mycket till körglädje som en v8 .

Ljudet i 6an är också fullt tilräckligt med en ordentlig upsättning avgasrör.

Mustang II är ju dessutom betydligt mer lik en 66a än vad 69-73 är som ju inte alls ser ut som orginalet.

MVH

En som ägt 14 olika Mussar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...