Jump to content

lättaste stället att dra kablar från motorrum till kupe?


mrmix

Recommended Posts

ska slänga i lite kablage till stereon, å behöver dra en ny ström till stegen, har inte börjat med det så har heller inte kollat nå vart man lättast drar igenom denna genom torpedväggen, har ni nå tips här? bilen är en 99ans gt

Link to comment
Share on other sites

När jag drog kabel till baslådan i bagaget så drog jag den genom ett hål under ratten, kommer inte ihåg exakt var, men det var enkelt. Så det är bara att krypa in under ratten och dra bort mattan, så bör du hitta nåt hål att dra det igenom. Sitter gummipluggar i hålen, bara att göra ett litet hål för kabeln.

Link to comment
Share on other sites

Kom för guds skull ihåg att dra signalkablar och strömkablar långt från varann. Helst på var sin sida om bilen. Man kan få jobbiga störningar i stegen annars. Fast det visste du säkert. :)

stege1.jpg

Link to comment
Share on other sites

ehh vänta nu, får du störningar av att koppla in kondingen?? de brukar snarare dämpa eventuella störningar, vad e de för konding du har? sitter kondingen monterad eller går kablarna till den i närheten av signal kablaget??

Link to comment
Share on other sites

Det är en MDS 1 Farads konding utan elektronik, den sitter så långt ifrån lågnivå som möjligt, hade samma problem på bilen innan där den var inkopplad.

Tycker det verkar skumt..

Eller har jag kopplat fel???

jag har kopplat pluskabeln från batteriet till ett block, en strömkabel från blocket till kondingen, en strömkabel från blocket till steget, från minus på kondingen til chassie, från minus på steget till chassie..

Eller ska det vara från plus från batteriet till plus på kondingen, minus från kondingen till plus på steget???

Ahh jag vet inte .. hjälp mig.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Nä jag brukar dra "strömjorden" till batteriet, och chassijorden till chassit.

Men nu tycker jag inte vi ska hijacka tråden här. :)

Får man ett vinande ljud så kan man prova med att ansluta ett störningsfilter av nån typ.

Sen ska man ju dubbel o trippelkolla så man inte dragit signalkablar nära strömkablar, och att dom inte heller korsar nån strömkabel nånstans på vägen dit dom ska.

Sen kan man ju kolla så man verkligen får kontakt till jord där var det ska vara det. En av många anledningar till störningar är just jordslingor.

Altså att en apparat jordar genom en annan apparat, ev. genom signalkablarna, och därigenom uppkommer det jobbiga ljud.

Har ingen egen erfarenhet av ölburks-kondingar dock.

Tja det där var mina 5 cent vet inte om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

hehe e ju min tråd iof ;)

ang att dra jorden hela vägen till batteriet ger en längre ledning, vilket i många fall ger en förlust av spänning/ström, dock ska man om man kan undvika allt för många jordpunkter, dvs har du 4 steg i bilen så ska du helst jorda dessa på samma punkt, gärna via ett jordblock och en gemensam ledning till chassie då, har man batterier bak, oavsett om det är orginal eller eftermonterat så jorda gärna direkt på batteriet då istället för via nån plåt i närheten, dock måste det batteriet i sig jordas till chassie *så nära batteriet som möjligt*

Som du säger så ska ström/signal kablar ligga långt ifrån varandra om möjligt, samt helst använda dubbel eller trippelskärman signal kabel för att va på säkra sidan, man ska heller inte rulla ihop fler meter överbliven ström, /högtalar/signal kabel då detta kan fungera som en spole och ge upphov till störningar, utan se till å ha så lagom längd som möjligt,

jag kommer under hösten riva min 99ans gt cab för att bygga om skuff, dörrar, sidopanelerna bak och eventuellt instrumentbrädan oxå, finns de intresse här på forumet så kan ja försöka ha kameran i högsta hugg och göra en *step by step* handledning gällande detta med tyngre bilstereo,

Link to comment
Share on other sites

hehe e ju min tråd iof ;)

ang att dra jorden hela vägen till batteriet ger en längre ledning, vilket i många fall ger en förlust av spänning/ström, dock ska man om man kan undvika allt för många jordpunkter, dvs har du 4 steg i bilen så ska du helst jorda dessa på samma punkt, gärna via ett jordblock och en gemensam ledning till chassie då, har man batterier bak, oavsett om det är orginal eller eftermonterat så jorda gärna direkt på batteriet då istället för via nån plåt i närheten, dock måste det batteriet i sig jordas till chassie *så nära batteriet som möjligt*

Som du säger så ska ström/signal kablar ligga långt ifrån varandra om möjligt, samt helst använda dubbel eller trippelskärman signal kabel för att va på säkra sidan, man ska heller inte rulla ihop fler meter överbliven ström, /högtalar/signal kabel då detta kan fungera som en spole och ge upphov till störningar, utan se till å ha så lagom längd som möjligt,

jag kommer under hösten riva min 99ans gt cab för att bygga om skuff, dörrar, sidopanelerna bak och eventuellt instrumentbrädan oxå, finns de intresse här på forumet så kan ja försöka ha kameran i högsta hugg och göra en *step by step* handledning gällande detta med tyngre bilstereo,

Självklart e vi intresserade utav det, eller iaf jag ;)

Själv har jag monterat en PC i bagaget som är ansluten till en 7" pekskärm som är in stoppad där stereon satt.

Funkar kanon, inte helt klart ännu, får se när det blir.

Men det funkar perfa. GPS, Mp3, DVD, Bilder osv osv... Kan även köra internet, spel och andra saker om man vill det oxå.

En vrålande mediamaskin med V8 ;)

Link to comment
Share on other sites

och eftersom du då kommit en bit på vägen i träsket med leksaker som inte hör hemma i en v8 racer ;) så kanske du har nå bilder å visa publiken?? gärna lite info om datorn , kostnad osv, alltid intressant ju :)

Link to comment
Share on other sites

Jag får återkomma med flera bilder när det e färdig monterat allt, just nu är allt provisoriskt förutom kabeldragningarna.

Men det finns en bild på skärmen i länken i signaturen om jag inte missminner mig.

Datorn och det mesta runt den är köpt hos cartft.com i tyskland, kanske inte billigast men hade hört gott om dom.

Systemet är en Mini-ITX 1,3Ghz med 512mb ram, 80gb hdd samt en DVD med CD-r/rw brännare. Duger utmärkt för ändamålet.

Har väl betalt ca 13 lappar, för alltihop + högtalare slutsteg samt baslåda.

Nödvändigt, nja men det e kul o greja.

Dessutom älskar jag musik ;)

Allt är byggt så det enkelt går o återställa till det normala, köpte en begagnad radio bezel från USA.

Link to comment
Share on other sites

hehe saken va väl den att en vanlig dvd kosta nån kr mindre bara.

Har aldrig använt brännaren, tanken va väl att den kan användas i en vanlig dator när jag tröttnat på o ha detta i bilen ;)

O overkill det finns det inget som heter ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe oki då vet ja :)

*ja ska nog iof inte yttra mig om overkill med tanke på hur systemskisses ser ut på ljudet som ska in i mussen sen så ;) prislappen landar på va bilen kostade mig ca, men men finsn ju inge som heter overkill så ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...