Jump to content

Recommended Posts

Hej, jag har renoverat min C4 och nu vill den inte växla till 2:an. Den växlar direkt till 3:an.

Han som fixade lådan tittade på bilen och provkörde, han såg att vacumslangen för modulatorn satt i förgasaren rätt högt upp och fick för dåligt vacum, satte då i ny nippel direkt i insuget så den fick mer vacum vilket gjorde att den växlade tidigare, ca vid 30-40 km/t så växlar den till 3:an.

Har justerat gaspedalen så den ger full gas och även justerat in kickdownwiren så kickdownen fungerar nu, vilket den inte gjorde förut, men bara från 3:an till 1:an.

Om jag lägger in 2:an så går den bara på 1:an och vill inte växla.

Har även bytt vacummodulatorn till ny men det gjorde ingen skillnad.

Den har lyckats växla till 2:an vid några enstaka tillfällen.

Kan det vara motorn som är dålig så att den ger för lite vacum till modulatorn? hur viktig är modulatorn för växlingen?

Någon som vet? Eller har tips?

Paul

Det är inte vackumet som är problemet på din låda.Då vacumet och modulatorn endast styr växling till 3an=om du inte har vackum/trasig modulator så växlar bilen endast till 2ans växel.Svårt att svara på vad det är som är fel då du inte har skrivet vad som är bytt i lådan.Men det låter som att 2an inte får tryck.Kan vara klämd oring,fel i ventilpaketet osv.Jag hade problem med min C6 efter renovering den ville inte växla i 3an föränns vid 75Km och det var fel i ventilpaketet,

Det glappade i utgående axel och läckte olja, så det som skulle bytas var bussningen och samtliga packningar/tätningar.

När lådan var isär så visade det sig att lamellerna var slut och byttes även de. Inga andra delar var dåliga enligt han som hade isär lådan.

Paul

Jag köpte ny modulator och monterade den, det gjorde ingen skillnad.

Han som fixade lådan skall ta ner ventilpaketet och kolla det, förmodligen är det något fel där.

Paul

• 3 months later...

Hej, det har dröjt ända tills nu innan jag fått fixat 2:ans växel.

Nu växlar lådan mjukt och fint till alla växlar, äntligen!

När vi rev ner och tittade på ventilpaketet så hade det varit någon, dvs i USA som hade haft ett shiftkit installerat i lådan tidigare. Det var rester från detta som orsakade växlingsproblemen.

Fick tag i ett bra begagnat ventilpaket som vi satte dit istället.

Synd bara att det blev i slutet på säsongen, nu när det är dax att ställa in bilen. Men i lördags var det kanonväder för en tur nedcabbat, satte på full värme så man slapp fysa.

Paul