Jump to content

koppling !


mogge

Recommended Posts

Centerforce Dual Friction mot Fidanza Aluminium svänghjul. Håller bra till 60-fotstider på låga 1.7. 28x9 slicks och 4.30 i bakaxeln. 1567 kg bil. Sidsteppa på 4000 rpm. Har hittills i år på 10 starter kostat en ny uppsättning drivaxlar och en sprucken växellåda, men kopplingen håller iaf...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tror det får bli en centerforce för mig me, trots att jag har en flånkans king cobra .

Jocke vad kör du för tider på strippen ? verkar som du har seriöst chassi för rakt fram åka.

Link to comment
Share on other sites

Tror det får bli en centerforce för mig me, trots att jag har en flånkans king cobra .

Jocke vad kör du för tider på strippen ? verkar som du har seriöst chassi för rakt fram åka.

Jo, det är ett seriöst raktframchassi som det är uppställt nu. Bilden är från Västerås där jag åkte 13.19/165 i 30gradig värme och nästan en tiondel sämre 60fot än vad jag brukar ha vid körningarna i Malmö. Hoppas kunna få till en låg 13 sek runda nån gång framöver om det blir mer 1/4 mile körning i år. Vi har ju "bara" 1/8 mile hemmavid, men å andra sidan 20-30 körtillfälle i år på välpreppad bana.

8.33/133 körde jag den enda gången jag hunnit köra i Malmö i år, sen gick drivaxeln...

Bilen är legal för klassen Stock, vilket innebär tung bil, och ytterst få modifieringar. Motorn är helt original, med undantag av en Stocklegal kam med annan duration än original, men med samma lyft (.444). Inget portat, inget filat... Har index 13.40, så dryga 2 tiondelar under är jag jäkligt nöjd med i dagsläget under de förutsättningar jag har.

Chassiet har det jobbats en hel del med för att komma dit...

Är du säker på att det är kopplingen som strular för dig? Vet en hel del folk som åker hyfsat fort med King Cobran...

Vad har du hittat på med din bil, och vilken typ av körning håller du på med?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Min bil används mest som bruksbil , men kör även lite nattliga race . Hade tänkt köra lite Blackrace i sommar men politikerna i sthlm tyckte inte det. Får väl köra lite provapå på tullinge .

Vad det gäller motorn så sitter det en vortech kompressor som laddar 8 psi , BBK headers samt flowmaster avgassystem, bottagna kattar 3,55 utväxling.

Skulle tippa på att motorn lämnar omkring 350-400 hp

Provade lite snällare starter idag då höll kopplingen ! 0-100 4.93 på g-techen !

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju kanske vara så att det inte är kopplingen utan svänghjulet som är problemet. Har du bytt eller kör du original? Om du en gång stekt koppling och svänghjul så kan det vara dags att byta ut det för att få ut full potential ur kopplingen framöver. Dessutom kan det vara direkt farligt att köra med originalet, mitt var fullt med sprickor, hade jag vetat det innan jag såg det så hade jag inte kört en meter till...

Vid vilket varvtal börjar kompressorn ladda? Vad har du för varv när du startar? Slirar du eller dumpar du kopplingen? Vad kör du för däck, och vad är gjort vid chassiet? 4.93 till 100 är kanske bra, jag vet faktiskt inte.Kan du inte få ut 60fotstider och dylikt på gtechen?

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Svänghjulet e orginal ,som jag svarvat .

Håller ca 4000 rpm i starten sen kliver jag av fullt , fösökte med högre start varv men då börjar kopplingen ryka. Kör med MT 235 60 15 slicks radialer. Grymt fäste på gatan !

Vet inte vad jag har för 60 fots tid .

Kompressorn börjar ladda vid 2000 rpm

Ska låna polarns g-tech pro ss så får jag se lite 60 fots tider

Chassit på bilen e helt orginal .

Link to comment
Share on other sites

Vad kör ni med för lådor Grabbar? Min original T5a misstänker jag säger upp sig iaf under nästa sesong. Behöver också ny koppling men funkar än så länge, kör en Ford Racing Heavy Duty nu mot ett nytt svänghjul och det slirar inte. Däremot slirar det ju överallt på övriga ställen så med slicks måste det ju till annat.

Då kankse inte min bil är så trött iaf, med stadiga 13.30-13.50 enligt min Gtech Pro SS... som jag fått för mig.

Link to comment
Share on other sites

Sorry att jag inte svarat innan, jag har haft fullt upp med familjefiranden m.m, och att plocka ner min växellåda som spruckit... :evil:

Jag kör ännu så länge med en t-5 med 3.25 i 1an, men det är varken effektivt eller hållbart i längden. Sprickorna är ovanför fästet, i struten, och förhoppningsvis ska de åtminstone delvis gå att svetsa. De är inte genomgående, ännu, men någonstans har den släppt en droppe eller 2 efter körning. Jag kommer förmodligen att antingen byta till en Jerico, eller (tyvärr) köra automat i stället. Det skiljer ungefär 30-40 tusen i kostnad...

Jag skulle inte tro att ett svarvat originalsvänghjul gör samma jobb som ett nytt, framför allt inte om det fått mycket stryk och genomhettningar tidigare.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att du hade haft bättre tider med ett lägre startvarv än 4000 då du har laddtryck redan vid 2000. Så länge bilen inte "boggar" så skulle jag nog prova mellan 2 och 3000 i stället. Du sparar dessutom rejält på bitarna. Jag tvivlar på att det fäster stumt på gatan(På bilden av min bil ovan så spinner det...), men gör det det så ligger definitivt din bakaxel i farozonen med.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Bästa tiderna får jag när jag håller runt 3500 rpm i starten , under 3000 rpm så boggar bilen ! körde ett tiotal repor med g-techen igår 0-100 tiderna låg runt 4.90

Har precis köpt en ny ford motorsport t5 låda "tremec tillverkad", är riktigt nöjd med den. Läste precis på bruksanvisningen till min koppling att det var 100 miles inkörning.

Varför åka automat när det finns tremec, har sett många 9sec bilar som kör med tremec.

Link to comment
Share on other sites

Varför åka automat när det finns tremec, har sett många 9sec bilar som kör med tremec.

Det beror på att de antingen är sponsrade av TREMEC eller har mycket gott om stålars :D

Om du tänker på alla de som åker i FFW och WFC så tror jag faktiskt inte att Jerico är tillåten där, då den "går" att växla utan att använda kopplingen.

I de fall där en sådan låda är tillåten kör de flesta förmodligen med Liberty i stället..

I Många använder kopplingen för att gå ur växeln, men sen är det "bara" att rycka i nästa växel. Dessutom finns de i versioner med vertical gate spakställ, som gör att du inte behöver växla framåt alls, utan drar i växlarna. Väldigt likt en automatlåda med manuellt ventilhus och reverse pattern. GFORCE har en del kul i sitt utbud, men precis som med Jerico så är de skitdyra.

Fick för övrigt just besked om att mina sprickor inte var genomgående, men nu är svetsade. Nu ska lådan ihopa igen, kanske blir det lite provkörning på onsdag på MECA om jag hinner få ihopa den igen i tid.

Det är ju skit att man ska behöva jobba...

När jag körde in min nya uppsättning så var det ett par körningar fram och tillbaka (1an-backen, 1an-backen) på gården vid garaget, utan att slira, sen var det bara fullt järn! :D

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Riktiga räserbilar har ju 3 pedaler! Riktiga räsers har inga pengar...

Det blir nog C4 i så fall. Lite biffigare, och betydligt lättare att få delar till.

Har en del känningar kring JPT, och har hört mycket gott om både folket och det som de levererar. Lättare dessutom om man köper allt (låda + turbin) från en som känner till klassen, och vet vad som behövs för att åka fort!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Fick lite 60 fots tider på min bil , låg runt 2.0 -2.1 hur pålitliga dom e vet jag inte då jag använder mig av en g-tech. Om dom stämmer så e det ju ganska bra tider för att va på gatan .

0-100 kmh 4.77 sec 201m 8.5 sec .

Link to comment
Share on other sites

Låter inte helt orimligt, och mycket bra i så fall. Vad har du för hastighet på 1/8 mile? Kan du få ut det med? Hade jag varit dig hade jag sett till att ta mig ut till Tullinge fortare än kvickt vid nästa körtillfälle, för att se vad bilen verkligen gör, och för att få jämförelser med vad gtechen säger. Är det inte test and tune där i helgen? En kardanring och lite kläder och en hjälm är vad du behöver. Kardanring hoppas jag att du redan har!

Link to comment
Share on other sites

Sluthastigheten på 201 m brukar ligga runt 140kmh ,körde lite blackrace förra året så hastigheten vet ja stämmer .

Självklart så ejag bortrest på söndag när det e test n`tune på tullinge :( ,

jag får väll njuta av lite semester istället. :D

Kardankringla e på g.

Link to comment
Share on other sites

Kardankringla rekommenderas å det kraftigaste, och krävs dessutom vid körning på bana. I västa fall kan annars ett knutkors eller lager kosta dig dyrt i en söderslagen bil och ont i bakdelen. Funderade lite kring om vad som skulle kunna hända, när jag såg hur nära bränslerören går...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...