July 13, 200618 yr comment_30919 Ni som kör med vässade foxar , vad har ni för koppling ? Kör själv med en King cobra vilken gärna slirar sen jag fick på slicks .
July 13, 200618 yr comment_30920 Centerforce Dual Friction mot Fidanza Aluminium svänghjul. Håller bra till 60-fotstider på låga 1.7. 28x9 slicks och 4.30 i bakaxeln. 1567 kg bil. Sidsteppa på 4000 rpm. Har hittills i år på 10 starter kostat en ny uppsättning drivaxlar och en sprucken växellåda, men kopplingen håller iaf...mvhJocke
July 13, 200618 yr Author comment_30922 Tror det får bli en centerforce för mig me, trots att jag har en flånkans king cobra . Jocke vad kör du för tider på strippen ? verkar som du har seriöst chassi för rakt fram åka.
July 14, 200618 yr comment_30924 Tror det får bli en centerforce för mig me, trots att jag har en flånkans king cobra . Jocke vad kör du för tider på strippen ? verkar som du har seriöst chassi för rakt fram åka.Jo, det är ett seriöst raktframchassi som det är uppställt nu. Bilden är från Västerås där jag åkte 13.19/165 i 30gradig värme och nästan en tiondel sämre 60fot än vad jag brukar ha vid körningarna i Malmö. Hoppas kunna få till en låg 13 sek runda nån gång framöver om det blir mer 1/4 mile körning i år. Vi har ju "bara" 1/8 mile hemmavid, men å andra sidan 20-30 körtillfälle i år på välpreppad bana. 8.33/133 körde jag den enda gången jag hunnit köra i Malmö i år, sen gick drivaxeln...Bilen är legal för klassen Stock, vilket innebär tung bil, och ytterst få modifieringar. Motorn är helt original, med undantag av en Stocklegal kam med annan duration än original, men med samma lyft (.444). Inget portat, inget filat... Har index 13.40, så dryga 2 tiondelar under är jag jäkligt nöjd med i dagsläget under de förutsättningar jag har. Chassiet har det jobbats en hel del med för att komma dit...Är du säker på att det är kopplingen som strular för dig? Vet en hel del folk som åker hyfsat fort med King Cobran...Vad har du hittat på med din bil, och vilken typ av körning håller du på med?mvhJocke
July 14, 200618 yr Author comment_30949 Min bil används mest som bruksbil , men kör även lite nattliga race . Hade tänkt köra lite Blackrace i sommar men politikerna i sthlm tyckte inte det. Får väl köra lite provapå på tullinge . Vad det gäller motorn så sitter det en vortech kompressor som laddar 8 psi , BBK headers samt flowmaster avgassystem, bottagna kattar 3,55 utväxling. Skulle tippa på att motorn lämnar omkring 350-400 hp Provade lite snällare starter idag då höll kopplingen ! 0-100 4.93 på g-techen !
July 15, 200618 yr comment_30968 Det kan ju kanske vara så att det inte är kopplingen utan svänghjulet som är problemet. Har du bytt eller kör du original? Om du en gång stekt koppling och svänghjul så kan det vara dags att byta ut det för att få ut full potential ur kopplingen framöver. Dessutom kan det vara direkt farligt att köra med originalet, mitt var fullt med sprickor, hade jag vetat det innan jag såg det så hade jag inte kört en meter till... Vid vilket varvtal börjar kompressorn ladda? Vad har du för varv när du startar? Slirar du eller dumpar du kopplingen? Vad kör du för däck, och vad är gjort vid chassiet? 4.93 till 100 är kanske bra, jag vet faktiskt inte.Kan du inte få ut 60fotstider och dylikt på gtechen?mvhjocke
July 15, 200618 yr Author comment_30972 Svänghjulet e orginal ,som jag svarvat .Håller ca 4000 rpm i starten sen kliver jag av fullt , fösökte med högre start varv men då börjar kopplingen ryka. Kör med MT 235 60 15 slicks radialer. Grymt fäste på gatan ! Vet inte vad jag har för 60 fots tid . Kompressorn börjar ladda vid 2000 rpm Ska låna polarns g-tech pro ss så får jag se lite 60 fots tider Chassit på bilen e helt orginal .
July 17, 200618 yr comment_30991 Vad kör ni med för lådor Grabbar? Min original T5a misstänker jag säger upp sig iaf under nästa sesong. Behöver också ny koppling men funkar än så länge, kör en Ford Racing Heavy Duty nu mot ett nytt svänghjul och det slirar inte. Däremot slirar det ju överallt på övriga ställen så med slicks måste det ju till annat. Då kankse inte min bil är så trött iaf, med stadiga 13.30-13.50 enligt min Gtech Pro SS... som jag fått för mig.
July 17, 200618 yr comment_30994 Sorry att jag inte svarat innan, jag har haft fullt upp med familjefiranden m.m, och att plocka ner min växellåda som spruckit... Jag kör ännu så länge med en t-5 med 3.25 i 1an, men det är varken effektivt eller hållbart i längden. Sprickorna är ovanför fästet, i struten, och förhoppningsvis ska de åtminstone delvis gå att svetsa. De är inte genomgående, ännu, men någonstans har den släppt en droppe eller 2 efter körning. Jag kommer förmodligen att antingen byta till en Jerico, eller (tyvärr) köra automat i stället. Det skiljer ungefär 30-40 tusen i kostnad...Jag skulle inte tro att ett svarvat originalsvänghjul gör samma jobb som ett nytt, framför allt inte om det fått mycket stryk och genomhettningar tidigare. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att du hade haft bättre tider med ett lägre startvarv än 4000 då du har laddtryck redan vid 2000. Så länge bilen inte "boggar" så skulle jag nog prova mellan 2 och 3000 i stället. Du sparar dessutom rejält på bitarna. Jag tvivlar på att det fäster stumt på gatan(På bilden av min bil ovan så spinner det...), men gör det det så ligger definitivt din bakaxel i farozonen med.mvhjocke
July 17, 200618 yr Author comment_30995 Bästa tiderna får jag när jag håller runt 3500 rpm i starten , under 3000 rpm så boggar bilen ! körde ett tiotal repor med g-techen igår 0-100 tiderna låg runt 4.90 Har precis köpt en ny ford motorsport t5 låda "tremec tillverkad", är riktigt nöjd med den. Läste precis på bruksanvisningen till min koppling att det var 100 miles inkörning.Varför åka automat när det finns tremec, har sett många 9sec bilar som kör med tremec.
July 17, 200618 yr comment_31002 Varför åka automat när det finns tremec, har sett många 9sec bilar som kör med tremec.Det beror på att de antingen är sponsrade av TREMEC eller har mycket gott om stålars Om du tänker på alla de som åker i FFW och WFC så tror jag faktiskt inte att Jerico är tillåten där, då den "går" att växla utan att använda kopplingen. I de fall där en sådan låda är tillåten kör de flesta förmodligen med Liberty i stället.. I Många använder kopplingen för att gå ur växeln, men sen är det "bara" att rycka i nästa växel. Dessutom finns de i versioner med vertical gate spakställ, som gör att du inte behöver växla framåt alls, utan drar i växlarna. Väldigt likt en automatlåda med manuellt ventilhus och reverse pattern. GFORCE har en del kul i sitt utbud, men precis som med Jerico så är de skitdyra. Fick för övrigt just besked om att mina sprickor inte var genomgående, men nu är svetsade. Nu ska lådan ihopa igen, kanske blir det lite provkörning på onsdag på MECA om jag hinner få ihopa den igen i tid.Det är ju skit att man ska behöva jobba...När jag körde in min nya uppsättning så var det ett par körningar fram och tillbaka (1an-backen, 1an-backen) på gården vid garaget, utan att slira, sen var det bara fullt järn! mvhJocke
July 17, 200618 yr Author comment_31008 Om det blir automat vad blir det då? C4a eller aod . Fast det e ju klart manligare med manuelt !
July 17, 200618 yr comment_31010 Riktiga räserbilar har ju 3 pedaler! Riktiga räsers har inga pengar...Det blir nog C4 i så fall. Lite biffigare, och betydligt lättare att få delar till. Har en del känningar kring JPT, och har hört mycket gott om både folket och det som de levererar. Lättare dessutom om man köper allt (låda + turbin) från en som känner till klassen, och vet vad som behövs för att åka fort!mvhJocke
July 17, 200618 yr Author comment_31027 Fick lite 60 fots tider på min bil , låg runt 2.0 -2.1 hur pålitliga dom e vet jag inte då jag använder mig av en g-tech. Om dom stämmer så e det ju ganska bra tider för att va på gatan . 0-100 kmh 4.77 sec 201m 8.5 sec .
July 17, 200618 yr comment_31028 Låter inte helt orimligt, och mycket bra i så fall. Vad har du för hastighet på 1/8 mile? Kan du få ut det med? Hade jag varit dig hade jag sett till att ta mig ut till Tullinge fortare än kvickt vid nästa körtillfälle, för att se vad bilen verkligen gör, och för att få jämförelser med vad gtechen säger. Är det inte test and tune där i helgen? En kardanring och lite kläder och en hjälm är vad du behöver. Kardanring hoppas jag att du redan har!
July 18, 200618 yr Author comment_31053 Sluthastigheten på 201 m brukar ligga runt 140kmh ,körde lite blackrace förra året så hastigheten vet ja stämmer .Självklart så ejag bortrest på söndag när det e test n`tune på tullinge ,jag får väll njuta av lite semester istället. Kardankringla e på g.
July 20, 200618 yr comment_31102 Kardankringla rekommenderas å det kraftigaste, och krävs dessutom vid körning på bana. I västa fall kan annars ett knutkors eller lager kosta dig dyrt i en söderslagen bil och ont i bakdelen. Funderade lite kring om vad som skulle kunna hända, när jag såg hur nära bränslerören går...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.