July 18, 200618 yr comment_31033 Jag blev lite konfunderad igår då jag jämförde spårvidden.Upptäckte att spårvidden var ca 4cm smalare bak Ska det verkligen vara så.Har tyvärr ingen orginal instruktionsbok till mussen annars hade det väl den informationen gått att hitta i den
July 18, 200618 yr comment_31034 Smalare spårvidd med äldre bakaxel, eller kanske bara olika offset på fram- och bakfälgar.Samma spårvidd (58,5 tum) både bak och fram 1969 enligt diverse försäljningsbroschyrer och servicemanualen. Om det gäller alla fälgalternativ framgår inte, men det verkar i alla fall som om spårvidden ska vara lika fram och bak.
July 18, 200618 yr Author comment_31035 Kanske har en gammal bakaxelNågon som vet om det går att se ålder efter dessa siffrorBAKAXEL (8tum 2,79 utväxling)WCZ-V1 8LD 2 79 8 930 A
July 18, 200618 yr Author comment_31036 Tror jag kom på orsaken själv måttade bakaxel fick den till ca 59 tum så det är säkert en 58,5 axeldäremot har jag 10 tums fälgar med 245 or på bakDet är väl egentligen för dålig bredd på däcken för dom fälgarnafram 7 tum med 205 vilket passar bättre
July 18, 200618 yr comment_31038 Mycket vanligt bland alla märken med smalare spårvidd bak. Inget att fästa sej vid. Smalare fram är inte att föredra på gammelbilar
July 18, 200618 yr comment_31041 10 tums fälgar med 245 or på bakHej, nu blev jag nyfiken. Vad har Du för fälgar (typ, diameter, back space) och hur passar de i hjulhusen i övrigt.Jag funderar på att köpa ett par 10 tummare till min '69:a men jag vill ha dem skrapande i överallt eller (värst av allt) stickande utanför skärmarna. Kanske Du har en bild eller två.
July 18, 200618 yr comment_31042 Tror jag kom på orsaken själv måttade bakaxel fick den till ca 59 tumDet skulle stämma bra med måttet från fläns till fläns på drivaxlarna för 67-70 Mussar enligt Kevinstang's website (som visserligen har mest info om 9 tummare, men ytterdimensionerna bör ju vara desamma om de ska passa på samma bilmodell).
July 18, 200618 yr Author comment_31055 Det är gamla chromade plåtfälgar 14 tum så det är svårt med däckutbudtror inte jag får på mycket bredare "sulor" då jag tror de kommer att ta i "bakaxelstoppen" visserligen kanske dessa går att modifiera någottyvärr är fälgarna av allroundtyp med slitna ovala hål så jag kommer nog satsa på ny fälgar snart.Annars tycker jag det är ganska snyggt med mycket däck på våra gamla mussar
July 19, 200618 yr Author comment_31058 Tog lite bilder där det framgår att bredare blir svårt, kanske med spacers påeller att modifiera stoppen samt ev bränsleledningen
July 19, 200618 yr Author comment_31059 Per B har köpt 9,5 fälgar till sin 69Såg riktigt snyggt utse länkhttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=8666
July 19, 200618 yr comment_31071 Tackar, men det besvarar tyvärr inte riktigt mina funderingar, men jag tycker att dina hjul passar ungefär som jag vill ha det. Jag får mäta mig fram som jag planerat så snart jag får de två 15x8 med 4 1/2 back space jag beställde häromdagen. Jag tog två till att börja med för att se om det går att klämma in 10 tum back och 8 fram men det kanske får bli 8 bak och 7 fram som jag såg på en bil uppe i Carlisle förra månaden. Rätt kul grej förresten, killen hade fått hjulen i födelsedagspresent av sin flickvän (eller om det var julklapp).Det är svårt att hitta information om vilka fälgdimensioner som passar utan modifiering av skärmkanter och annat, de flesta inlägg jag sett handlar mest om diameter och däcksbredd men väldigt få talar om back space (eller offset). Hallibrand säger att 15x9 med 5 1/2 back space (om jag nu minns rätt) ska passa bak på 69/70, men jag har inte hittat några Magnum 500 med de måtten, 8 eller 10 tum finns med lite olika back space. Dodgestangs lista stannar vid 15x9 och 5 1/2 back space så det är möjligt att det är max vad som går klämma dit.Och innan någon föreslår 16 och 17 tum eller ännu större diametrar Personligen tycker jag inte det passar med stora fälgar med däck som ser ut som ett par varv eltejp runt fälgen på en gammal bil, så det är inget alternativ för mig.
July 19, 200618 yr Author comment_31086 Håller med dig fullständigt vad det gäller att se så mycket däck som möjligt på en gammel musse eller andra muskelbilar. På en japanesisk sport racer kanske eltejp varianten är OK. Nu får jag kanske på pälsen men det får jag ta. Det vore kul om fälg/däck tillverkarna kunde inse att det kanske fortfarande finns ett intresse för små fälgar med mycket gummi påBra presenter förresten som du nämde hur får man en hästokig hustru köpa något sådant
July 20, 200618 yr comment_31095 Det vore kul om fälg/däck tillverkarna kunde inse att det kanske fortfarande finns ett intresse för små fälgar med mycket gummi påDet är nog inte däcktillverkarna som är största problemet, här i USA finns ett hyfsat utbud så jag antar att importörer/agenter/försäljare inte vill ha för mycket i lager/sortimentet i lilla Sverige.Bra presenter förresten som du nämde hur får man en hästokig hustru köpa något sådant Påstå att de passar hästtrailern?Nya hästskor i titan?Gudfadernvarianten? Nja, kanske lite väl häftigt.
July 20, 200618 yr Author comment_31115 Påstå att de passar hästtrailern?Nya hästskor i titan?Gudfadernvarianten? Nja, kanske lite väl häftigt.Hehe Får prova något likvärdigtLycka till med fälgletandet
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.